Hlavní navigace

Obchody na Facebooku? Propadák! Tradiční e-shopy vítězí na celé čáře

Redakce 22. 2. 2012

Jak rychle přišli, tak rychle odcházejí. Velkým americkým retailerům se pokusy prodávat své zboží přímo na Facebooku nevyplatily. Fanoušek není totéž co platící zákazník. Poznání jednoduché, ale hořké pravdy přišlo maloobchodníky pěkně draho.

Na Lupě to už psal například Martin Malý v článku Na Facebooku peníze nejsou! Nyní přicházejí ze světa další zprávy, které to potvrzují: kdo chce prostřednictvím nejsilnější sociální sítě prodávat zboží, měl by se připravit, že to půjde (v nejlepším případě) ztuha.

Agentura Bloomberg přináší shrnutí čtyř „slavných“ proher. Gap, J.C. Penney, Nordstrom i Gamestop patří za oceánem k nejsilnějším maloobchodním značkám. Všechny provozují úspěšné řetězce kamenných obchodů a obchodních domů. A všechny také v uplynulém roce s velkou slávou otevřely na Facebooku vlastní e-shopy – a po několika měsících je za nezájmu zákazníků zase potichu zavřely.

Prodávat trička v hospodě

„Obchodníci doufali, že se Facebook stane novou nákupní destinací, obchodem, dalším místem, kde budou lidé utrácet,“ řekla Bloombergu analytička Forrester Research Sucharita Mulpuru. „Jenomže je to jako kdyby se snažili prodávat zboží lidem, kteří se baví s kamarády v baru.“

Ještě před rokem se přitom internetem šířily nadšené výkřiky propagátorů „F-commerce“ o tom, že nakupování prostřednictvím aplikací v sociální síti přepíše pravidla maloobchodu, že Facebook coby nejnavštěvovanější web na světě může konkurovat gigantům elektronického obchodování, Amazonu, eBayi či PayPalu. Obchodní ředitel Facebooku David Fisch objížděl média a konference a sliboval, že sociální nakupování změní od základu tuto z podstaty věci poněkud osamělou činnost, a učiní z ní div že ne společenskou hru.

Facebook se těšil, jak bude prodávat reklamu přímo na jednotlivé položky v nabídce maloobchodníků. Konzultanti jako například Booz & Co předpovídali, že „social commerce“, tedy prodej skutečných věcí přes virtuální sociální sítě, prudce poroste, z 5 miliard dolarů tržeb v roce 2011 na 30 miliard v roce 2015.

Nic z toho se zatím nestalo a ani to nevypadá, že se optimistické vize v dohledné době uskuteční.

V úvodu zmíněný Gamestop, jeden z největších prodejců počítačových her, sice na Facebooku nasbíral víc ne tři a půl milionu fanoušků, ti ale neměli důvod na sociální síti nakupovat, když mohou totéž pohodlně a zažitým způsobem udělat na webu nebo v síti kamenných prodejen.

„Naše investice do obchodu na Facebooku se prostě nevracela, proto jsme ho velmi rychle zavřeli,“ řekl Bloombergu marketingový šéf Gamestopu Ashley Sheetz. „Pro nás je Facebook místo, kde můžeme zákazníky oslovovat s nabídami. Ne jim něco prodávat.“

Nedostatečná F-commerce

Stejnou zkušenost udělal prodejce oděvů Gap, který má na stránkách svých značek dokonce 5,6 milionu fanoušků. Drtivá většina z nich – chtějí-li už nakupovat online – dává před nákupní aplikací na Facebooku přednost zavedenému e-shopu.

Také síť obchodních domů J.C. Penney s novým prodejním kanálem na Facebooku neuspěla. Otevřela ho už na začátku roku 2010, zavřela loni v prosinci. Podobně konkurenční Nordstrom.

Ani Wade Gerten, který vytvářel internetovou obchodní strategii pro klienty jako Delta Airlines nebo 1–800-FLOWERS, nemá s prodejem na Facebooku žádnou dobrou zkušenost: „Tak zvané F-commerce dávám F (pětku – pozn. red.).“ 

Zdroj: Bloomberg

Našli jste v článku chybu?

22. 2. 2012 9:14

míra (neregistrovaný)

socisít pro lidi bez pudu sebezáchovy,snad čekali,že stádo bezmozků začne nakupovat??nedošlo jim,že na fuckbuck se připojují jen lidé bez mozku.

22. 2. 2012 8:17

No tohle podle me neni zadne prekvapeni...

E-shop v FB asi nikdy nedosahne kvality normalniho E-shopu, tak proc v nem nakupovat?

Jeste par takovych clanku (ten na Bloombergu, ne tenhle na Lupa.cz :-) ) a analyz, a chudak Cukerberg bude po IPO mit misto miliard oci pro plac...

Navic to dokazuje nesmyslnost nazoru, ze FB sam o sobe nahradi internet... To je totiz tak, kdyz je prani otcem myslenky.

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně