Hlavní navigace

Odkazy na Facebooku mají stále nižší a nižší zapojení fanoušků

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal

Uživatele Facebooku už možná odkazy na věci mimo Facebook omrzely a jediné, na čem stále ujíždějí, jsou videa.

Podle Links aren’t Getting as Much Engagement as They Used to on Facebook neustále klesá míra zapojení u odkazů na Facebooku a naopak stoupá u videa. Zapojení (engagement) znamená počty Líbí, sdílení a komentářů, přičemž sdílení zahrnuje jak samotné sdílení odkazů vydavatelem na jeho stránce, tak samotnými uživateli Facebooku přímo na jejich vlastní profily nebo na profily dalších uživatelů (přátel) prostřednictvím sdílecích prvků (tlačítko Líbí) na webech vydavatelů.

Pokud srovnáme objemy zapojení u deseti největších vydavatelů od dubna 2015 do dubna 2016 (viz graf), tak jde o pokles z 287 milionů aktivit (Líbí, komentáře a sdílení) na 162 milionů. Ve vzorku najdete The Huffington Post, Buzzfeed, New York Times, Fox News, BBC, The Guardian, India Times či Breitbart. Analýza upozorňuje, že snížení míry zapojení se netýká žádného určitého obsahu ani žádné určité míry zapojení.

Stále platí, že lidé na Facebooku nejvíce dávají Líbí (zde je meziroční pokles 55 %), podstatně méně sdílejí (pokles 57 %) či komentují (pokles dokonce 64 %).

Proč se něco takového děje? Vysvětlení může být řada, jedno z nich ale souvisí i s dalším zjištěním výše uvedené analýzy, tedy vzestupem videa (nativního videa) na Facebooku. Tedy tím, že umělé ovlivňování dosahu (a viditelnosti) Facebookem přineslo méně zobrazování klasických odkazů a zvýšení zobrazování videí.

Další důvod může být ten, že uživatelé už jsou otrávení z linkbaitingu a clickbaitingu, kterým se řada z výše uvedených vydavatelů snaží na Facebooku dohnat chybějící dosah. Čtenáře už prostě možná nebaví klikat na pořád stejné příběhy podávané pořád ve stejné podobě. Vliv můžou mít i stoupající počty příspěvků, coby další nástroj, jak dohnat chybějící dosah.

Je ale samozřejmě možné, že uživatele už prostě nebaví klikat na „zprávy“, což navíc může souviset se stoupajícím počtem lidí, kteří Facebook používají na mobilních telefonech. Tam je ochota klikat i komentovat podstatně nižší, než na počítačích.

Video na vzestupu

Výše uvedená studie uvádí, že The Guardian v červenci 2015 zveřejnil na své facebookové stránce 61 přirozených (tedy přímo nahraných na Facebook) videí, což přineslo 4 111 nasdílení. V dubnu 2016 to bylo 66 videí s 10 028 nasdílením. Přirozená videa také obsazují třináct prvních příček nejsdílenějších příspěvků, v červenci 2015 byla pouze na třech pozicích v první desítce.

Nezapomeňme, že zásadní vliv na úspěšnost videí má hlavně to, že Facebook zvýhodňuje nativní videa, tedy ta přímo nahraná, oproti nasdíleným videím. Případně, chcete-li to říci opačně, nasdílená (například z YouTube) videa jsou znevýhodněna, tedy zobrazována méně.

Autoři výše uvedené studie ale také upozorňují (viz Three Charts That Show How Big Facebook Video Is Getting), že vydavatelé výrazně zvyšují počty zveřejňovaných videí. U CNN jde například o 313 videí měsíčně v únoru 2016 vs. 35 videí v červnu 2015.

Čísla tak mohou být logickou reakcí na snižující se dosah i zapojení u odkazů a podporu přirozených videí Facebookem. Jde ale, a to je dost podstatné, o poměrně problematický krok. Nativní videa na Facebooku vydavatelům přinesou jedině diváky na Facebooku, žádnou návštěvnost na webu, žádnou reklamu prodanou na webu, žádné příjmy. Naopak hlavně náklady, které jsou navíc na vytváření videa nesrovnatelně vyšší, než na články.

Stoupající počet videí navíc znamená i to, že odvádějí pozornost od klasických příspěvků s odkazy na články, a to jak z pohledu toho, že už je Facebook nikomu neukáže, tak ochoty (kapacity) fanoušků sdílet. Pokud se fanoušek „vyčerpá“ sledováním a nasdílením videa, bude o to méně sdílet (ale obecně i reagovat) na jiné druhy příspěvků.

Našli jste v článku chybu?

3. 6. 2016 11:21

q (neregistrovaný)

Facebook je zlo a zřejmě si to začíná uvědomovat čím dál víc lidí.

4. 6. 2016 8:50

lazywriter (neregistrovaný)

Kdyby zlo, hlavně nuda. "Chcete vědět jak jsou vaši známí nudní, přidejte si je na FB".

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph