Odpovídá vaše připojení vašim potřebám?

Rychlost, kapacita, nízká cena. To jsou hlavní reklamní hesla ISP, tedy poskytovatelů připojení. Máte ale právě vy doma nebo ve firmě to připojení, které je adekvátní vašim potřebám? Nebo si to pouze myslíte?

Když se podíváte na nabídky poskytovatelů připojení v Česku, musíte nabýt dojmu, že až na mastodonta, bývalého monopolního operátora a efekty jím vyvolané, je opravdu z čeho vybírat. Nabízí se pestrá škála různých služeb za různé ceny. Operátoři nabízejí Internet, který se liší systémem tarifikace, povahou spojení, technickým provedením, množstvím dat, která je možné bezproblémově přenést, časem a fyzickým provedením.

Ačkoliv nabídka vypadá pestře, ve skutečnosti se v ní skrývá jeden zádrhel. Principem každého ISP je prodat co nejvíce zákazníkům co nejdražší nabídku, na tomto principu přece vydělává každá soukromá společnost. Ostatní možnosti tak mohou být, řekněme „opticky upraveny“, aby několik, technicky vzato více nákladných, vyznívalo jako nejvýhodnější.

Pokud si Internet pořizuje větší společnost, obvykle vypracovává seznam svých potřeb a konkrétní metoda připojení jednotlivých částí je pak jednoznačně adaptována z možných šablon a výchozích nabídek vzhledem k jasně stanoveným potřebám. To je pěkné, ale „malý“ zákazník to často nedělá. A efekty mohou být dva. Buď mu síť bude fungovat tak, že nestačí pokrývat jeho požadavky, nebo bude jeho připojení naddimenzováno a zaplatí za něco, co nakonec nevyužije.

První efekt lze poznat velmi jednoduše. Pokud používáme současně různé služby, zejména takové, které jsou náročné na rychlost odezvy a na přenosovou kapacitu, pak budeme po většinu času online využívat větší část naší kapacity přístupu k síti. Například klient výměnné sítě nebo stahování velkých objemů dat prostřednictvím download akcelerátorů dokáže bez problémů zaměstnat několikamagabitovou linku. V takovém případě se sníží rychlost té služby, kterou máme na popředí. Stahování půjde pomalu, v případě krajního zasycení neotevřeme ani webovou stránku. Co když však používáme pouze web a elektronickou­ poštu?

ISP budou větu, že není nutné mít nejrychlejší Internet, ale takový, který vyhovuje požadavkům na funkčnost, jistě považovat takřka za rouhání a za zpátečnictví. Přesto existují případy, kde je poměrně vysokokapacitní ADSL využíváno tam, kde by jinak naprosto postačovala klasická analogová telefonní linka. Tedy pro elementární, zcela základní a v podstatě málo náročné aplikace. Co to znamená?

Jestliže dojde k naddimenzování internetového připojení, jsou opět výsledkem dva jevy. První z nich znamená, že uživatel platí za něco, co fakticky nepoužívá. Nemá tak službu, nýbrž pouze vlastnost, že služba „je dostupná“ na daném místě a že je v rezervě. Nicméně za to slevu nedostane. Provozovatel naproti tomu pronajímá datový přístup o vyšší rychlosti nebo kapacitě někomu, kdo jej nedokáže dostatečně nebo dostatečně plynule využít. Dostává od zákazníka všechny peníze, ale ten odebere pouze část „zboží“. Stav je tedy pro něj výhodný a nemá důvod se jím zabývat.

KL_NOMINACE

Větší část metod, které se v současné době používají, snad jen s výjimkou konvenčního dial-upu, u nějž je to bezpředmětné, umožňuje škálování rychlosti. Obchodní modely operátorů pak umožňují škálování časů a datových limitů. Kombinace obou těchto faktorů přináší poměrně bohaté možnosti konfigurace připojení. Vzhledem k tomu, že jak čas online, tak střední datový přenos i požadovanou šířku spektra lze na straně klienta velmi přesně měřit a vkládat do kvalitních statistik, je možné po několika měsících používání stanovit jednoznačné potřeby. A jim pak upravit samotnou službu, kterou ISP platíme.

Připojení k síti by se tak mělo řídit reálnými potřebami. Nicméně věc se má často tak, že na určité připojení se vytvářejí umělé potřeby proto, aby je dokázaly využít. Tento stav možná vypadá triviálně, nicméně představuje skutečný problém. Není to náhodou i váš problém? Nemáte doma nebo v práci linku, kterou ve skutečnosti nevyužíváte? Ano, často se spíše mluví o tom, že Internet je v našich podmínkách slabý, pomalý, omezený a drahý. Také se hovoří o nemožnosti poskytovat právě díky nedostatečným linkám služby s přidanou hodnotou, jež by je dokázaly využít. Ale nemělo by to být částečně naopak? Tedy, neměla by poptávka po připojení reflektovat nabídku služeb? To zatím kromě onoho stahování velkých objemů dat a sdílení ve volných sítích a až na pár čestných výjimek určitě nedělá. A staví tak proces výběru konkrétního typu připojení v některých případech poněkud na hlavu.

Anketa

Je vaše domácí připojení vzhledem k vašim potřebám adekvátní?

91 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 8. 2004 15:26

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »