Hlavní navigace

Odzvoní spekulacím s doménami?

Michal Zálešák

Nejen zahraniční, ale i české společnosti se stávají obětmi spekulací s doménami. Dosud není žádné legislativní opatření, které by mohlo "cybersquatting" postihnout a zajistit společnostem vrácení tohoto, co jim po právu náleží. Zda se připravuje nějaké nařízení, které by umožnilo bránit se proti spekulantům, píše Michal Zálešák.

Nejen zahraniční, ale i české společnosti se stávají obětmi spekulací s doménami. Dosud není žádné legislativní opatření, které by mohlo „cybersquatting“ postihnout a zajistit společnostem vrácení tohoto, co jim po právu náleží. Zda se připravuje nějaké nařízení, které by umožnilo bránit se proti spekulantům, píše Michal Zálešák.

Mnozí podnikavci stále ještě přemýšlejí, jak využít nepozornosti některých společností a zavčas si zaregistrovat doménu. Tuto doménu se poté snaží bez dalšího využití prodat dále – společnosti stejného názvu, konkurenci dané společnosti… prostě tomu, kdo zaplatí nejvíce. Spojené státy, za podpory WIPO (World Intellectual Property Organization, Světové organizace pro duševní vlastnictví v rámci OSN), sice zhruba před půl rokem přijaly tzv. Zákon na ochranu spotřebitele před „cybersquattingem“, ale i tak není toto usnesení všeobjímající.

Posuďte sami: V druhém paragrafu se praví následující: „Registrace, trafficking či používání jména domény, které je identické či obdobné registrované obchodní či provozní značce jiné společnosti, která je známa již během registrace tohoto jména domény, či zneužívání takovéto známé obchodní či provozní značky bez ohledu na zboží či služby zainteresovaných stran se špatným úmyslem profitovat ze známosti této značky (nazýváno cyberpirátstvím či cybersquattingem), má za následek klamání zákazníka a veřejnosti co se sponzorských zdrojů jednotlivých služeb a zboží týče, narušuje e-komerci, která je důležitou složkou mezistátního obchodu v rámci trhu Spojených států amerických, připravuje legitimni vlastníky obchodních značek o příjmy a případnou zákaznickou obec a klade bezdůvodná, obrovská a neúnosná břemena na vlastníky obchodní značky v případě ochrany jejího vlastního majetku.“

Ano, pro registrované společnosti je takovýto rozsah dostačující. Vyjma těchto společností se však cybersquatting stále častěji týká mnohem obecnějších jmen a názvů, které nepatří nikomu, ale z nichž lze profitovat. Kupříkladu jména známých osobností, především z filmové branže, a geografická označení. Kdo má na tyto jména právo? Jak postupovat při případné registraci stran určité osoby, která chce vydělávat na úkor ostatních? Právě tato skutečnost bude pro nadcházející období předmětem mnoha studií WIPO. „Při posuzování práv na jednotlivé geografické názvy se budeme muset soustředit i na mnohem komplexnější, ale neméně důležité právní zásady a opatření,“ říká zástupce generálního ředitele WIPO.

Iniciativa však nemá původ v samotném WIPO. O pomoc se na WIPO obrátily především Spojené státy, Evropská unie, Austrálie a několik dalších zemí. V porovnání s jednacím řádem a výsledky našeho právního systému stojí za zmínku jistě i následující: dohodnout se na takovémto poměrně radikálním přístupu trvalo všem 175 členům WIPO celých 18 měsíců. Na závěrečnou zprávu si však bude muset internetová komunita, včetně její temné strany, počkat dalších zhruba 10 měsíců, do dubna 2001. Poté budou muset předložené zákony ještě projít příslušnými legislativními orgány a až pak lze odsoudit konkrétní osoby za přečiny, jež v současné době balancují na hraně „pravdy s láskou“ a „lži s nenávistí“.

Již nyní bylo díky současným nařízením rozhodnuto několik sporů. Arbiter musí přijít s rozsudkem do 45 dnů. Pokud se výsledek nelíbí jedné (či ani jedné) z nesvářených stran, je zde ponechána desetidenní lhůta na odvolání. Tento rok bylo předloženo zhruba 2000 případů, z nichž 800 přímo WIPO. Ke konkrétním společnostem, kterým přineslo soudní přelíčení kýžený úspěch, patří World Wrestling Federation Entertainment Inc., Christian Dior a Nike. I přes absenci ochrany jednotlivců se ze svého doménového jména může radovat Julia Robertsová, která jej vysoudila na spekulativním registrátorovi. Její kolega z pěvecké branže, Sting, na výsledek ve věci domény sting.com zatím čeká.

„Zaštítit“ názvy domén, které nejsou žádnými obchodními jmény, bude jistě po právní stránce složité. WIPO bude muset efektivně vyřešit ochranu běžných osobních jmen, geografických lokalit – názvů míst, se kterými souvisí určité výrobky, například Roquefort (sýr) nebo Bordeaux (víno).

Vyřešit spekulativní registrace domén však nepůjde pouhým schválením příslušného opatření WIPO v rámci Evropské unie, Spojených států či Austrálie. Bude zapotřebí užší spolupráce na poli domén prvního řádu pro jednotlivé země, které jsou mimo struktury výše zmíněných organizací. Některé společnosti pod svým obchodním jménem a herci pod svým pravým jménem či pseudonymem, jsou známy po celém světě a jejich práva by tedy měla dosahovat na celý Internet, ne pouze ten, končící koncovkou com.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?

18. 7. 2000 20:27

Petra Tesaříka (neregistrovaný)
Za prvé, lze registrovat obchodní známku pro všechna odvětví (tj. ne pro každé zvlášť). Myslím, že se to týká i zmíněného Prazdroje. Nehledě na to, že existuje nějaký zákon, který zakazuje zneužití světoznámých značek, a to i v případě, že v daném odvětví registrované nejsou. Takže s tím Adidasem to také nebude tak žhavé. :)

Za druhé, vltava_vos.cz není platné doménové jméno. :) (No dobře, to je detail.) Na doménu vltava.cz by měl zřejmě největší právo vlastník ochranné známky "vltava.cz…

18. 7. 2000 18:56

Dan Lukes (neregistrovaný)
No, nevim presne jaky je stav naseho zakonodarstvi prave nyni, ale pokud se nic nezmenilo, pak obchodni oznaceni bylo chraneno jen pro vyrobky stejne tridy - tedy nemohl bych vyrabet pivo "Prazdroj". Ale treba boty "Prazdroj" klidne. Kdo ma tedy narok na domenu ? Nemluve o situaci, kdy stejne slovo maji v ruznych zemich registrovany jako ochranou znamku ruzne firmy. Rozhodnout, kdo ma v dane situaci v dane zemi pravo na konkretni pouziti takoveho zlova je komplikovany pravni problem - takze NIC …
Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu