Hlavní navigace

Ogilvy a tvůrci portálu Czech.cz pod jednou střechou

17. 7. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Relativně malá česká internetová marketingová agentura Advertures se 11. července stala součástí velké nadnárodní mediální skupiny WPP, respektive součástí její komunikační podskupiny, společností Ogilvy and Mather. V rámci WPP bude agentura vystupovat pod označením Mather Advertures, aby bylo jasné, komu ve skupině patří. Čím si takovou pozornost od protřelých businessmanů z Ogilvy zasloužila?

Pravda je, že Advertures si svoji mediální popularitu zajistit rozhodně dokáže, i když ne vždycky zrovna chtěnou. Marketingová agentura Advertures má za sebou poměrně rozsáhlé a úspěšné reklamní kampaně pro společnosti jako Vodafone nebo Nokia, ale také jeden přinejmenším velmi kontroverzní portál Czech.cz budovaný jako vlajková loď české mezinárodní internetové prezentace z přímého podnětu Ministerstva zahraničních věcí.

Asi je dobré si uvědomit, že vstup malé české Advertures do Ogilvy and Mather neotevírá agentuře pouze dveře k zakázkám Ogilvy a naopak, jak je o tom zmínka v tiskové zprávě, ale, což je možná podstatnější, tento krok hází malého lokálního hráče z České republiky rázem na světovou úroveň. Nejde tu totiž pouze o Ogilvy, nadřazená londýnská síť komunikačních a marketingových agentur WPP je největší mediálkou na světě. Kromě Ogilvy, o které je asi nejvíce slyšet, vlastní například GroupM, Grey Global Group, Young and Rubicam, J. Walter Thompson Co., Hill and Knowlton, Ogilvy Public Relations Worldwide, Cohn and Wolfe, MediaInsight, nebo třeba GCI Group, navíc je spojená s jednou top autoritou internetového marketingu, jejím CEO totiž není nikdo jiný než Sir Martin Sorell, proslulý u nás zejména svými výpady proti tradičním médiím a předpovězením zániku klasické televize následkem rozvoje Internetu. Vraťme se však zpátky k samotné Advertures.

Jak český Honza ke štěstí přišel

Specialista na online marketing, který se změnou majoritního vlastníka prodělal částečný rebranding, patří v současnosti v České republice k nejvýznamnějším firmám, které se online marketingem zabývají, to je ostatně asi také jeden z důvodů, proč se Ogilvy and Mather rozhodla investovat právě zde. Nemusel to být však důvod jediný, svoji roli mohla sehrát například také cena. Jistou výpovědní hodnotu má v tomto ohledu i fakt, že se ani jedna ze zúčastněných stran zatím nehodlá k této otázce vyjadřovat. Rozhodnutí o akvizici nějakého dostupného významnějšího hráče na českém e-marketingovém trhu se v hlavách představenstva Ogilvy nezrodilo ze dne na den. Ačkoli k odtajnění jednání a ukončení akvizice došlo koupí majoritního podílu v této společnosti 11. července, o potenciálním partnerství společnosti jednali podstatně déle. Jednání se skupinou WPP začala bezmála před rokem, potvrdil nám technický ředitel Advertures Jiří Malý.

I rok se však jeví v podobném kontextu jako poměrně krátká doba, ostatně pokud byla Advertures od začátku nebo alespoň v té době určena na prodej, musela určitě již jednat i s jinými zájemci, proto jsme se raději zeptali ještě přímo Ogilvy. O akvizici v této oblasti jsme začali uvažovat na konci roku 2006, prozradil nám Ladislav Báča, výkonný ředitel společnosti Ogilvy and Mather Group Czech Republic. Sám Báča k tomu ovšem ještě dodává: První kontakty a jednání s Advertures nastaly v září 2007. Poté samozřejmě následoval celý kolotoč jednání, nápadníků bylo mnoho, a nakonec vlastní jednání o samotném kontraktu.

A proč se vlastně Ogilvy, která již disponuje vlastní internetovou divizí Ogilvy Interactive, rozhodlo vstoupit do Advertures? Akvizicí Advertures jsme upevnili silnou pozici Ogilvy and Mather na českém reklamním trhu, upřesňuje Báča a doplňuje: Projekty realizované agenturou Advertures nás přesvědčily, že takto rozšíříme a zkvalitníme nabídku služeb pro naše klienty v této nejdynamičtěji se rozvíjející komunikační disciplíně. Samotná česká síť Ogilvy tak získala do svého portfolia třináctou agenturu, což je konec konců takové pěkně symbolické. Posílili jsme jak kvalitativně, tak kvantitativně. Online komunikace je v současné době nejrychleji rostoucí komunikační disciplínou. Zájem klientů o tuto oblast je enormní již nyní a dále poroste. Současnou situaci v této oblasti celkem přesně vystihuje citát ´Kdo chvíli stál, již stojí opodál,´ vysvětluje dále Báča.

Na otázku, zda agentura zvažuje ještě další podobné akvizice, odpověděl výkonný ředitel Ogilvy Báča poněkud vyhýbavěji: Neustále se snažíme identifikovat oblasti, které mají budoucí potenciál. Online komunikace a marketing jsou asi na prvním místě na akvizičních žebříčcích všeobecně. Existují další oblasti, kde zkoumáme možnost akvizicí, ale jde o příliš citlivé strategické informace. Nechce se ovšem moc věřit, že by do celého akvizičního procesu nějak nezasáhla také mateřská WPP. První rozhodnutí skutečně bylo lokální. Posléze ale významnou část jednání vedli lidé z WPP a Ogilvy centrály, kteří mají akvizice na starosti. Je to vcelku standardizovaný proces. Bez aktivní podpory centrály se žádná akvizice uskutečnit nedá, tvrdí Báča.

Další vývoj agentury Advertures

Částečné zachování značky a také to, že agentura vstoupila do sítě Ogilvy jako samostatný subjekt dává tušit, že se nějaké rozpouštění společnosti v rámci Ogilvy zatím nechystá. V tuto chvíli začíná integrační proces, který bude trvat několik měsíců. V nejbližší době, kromě přejmenování na Mather Advertures, k žádné zásadní změně nedojde. Z hlediska struktury a pozic se také nic zásadního dít nebude. Již se ale začaly identifikovat společné obchodní příležitosti pro nejbližší období, potvrzuje Báča. Otázka ovšem zní, jak přesně by měla nově nastolená spolupráce vypadat. Báča tvrdí, že jak Ogilvy Interactive, tak Mather Advertures budou fungovat nezávisle na sobě a dokonce se klidně může stát, že budou proti sobě stát ve výběrových řízeních. Je to strategie, která se nám osvědčila i v jiných komunikačních disciplínách, dodává.

Malá historie Advertures

A jaká je vlastně historie Advertures? Společnost vzniká na přelomu let 2000 a 2001, v lednu spouští svoji první internetovou prezentaci, dojmy z ní jsou ovšem poněkud rozpačité. Přelomovým momentem v historii internetové společnosti se stává symbolicky březen, kdy získávají prvního zákazníka ve formě dialupového poskytovatele, společnost World Online (současné Tiscali). V průběhu roku firma utěšeně roste, nabírá zaměstnance a několikrát mění kanceláře. Do konce roku je již za polovinou svého současného personálního stavu.

Další historické milníky následují zhruba v půlce dalšího roku, v dubnu 2002 Advertures navazuje spolupráci s českým zastoupením mediální agentury OMD, v přesné polovině roku si pak odnášejí opět rovnou polovinu ocenění v soutěži iReklama 2001. Před koncem roku následuje ještě první mezinárodní ocenění ve formě stříbrné paličky na festivalu reklamy nové Evropy Golden Drum 2002 a v lednu následujícího roku se pro změnu probojovávají do finále soutěže Zlatá pecka, která oceňuje nejlepší tvůrčí práce v oblasti reklamy a marketingové komunikace. V roce 2004 Advertures vyhrává bronzového Louskáčka v soutěži o nejlepší českou reklamu, následuje spuštění portálu Potenza a následně již jen poměrně stabilizovaný chod společnosti.

BRAND24

Asi největším úspěchem, ačkoli pro řadu lidí také trochu ostudou, je výhra v tendru a následná realizace zakázky Ministerstva zahraničních věcí – portál Czech.cz, který měl reprezentovat Českou republiku v očích zahraničních turistů. Současnému stavu portálu, který je přece jenom trochu neutěšený, je sice podle jedněch kritiků na vině nedostatečná koncepce ministerstva, ale lví podíl na ní má i samotná Advertures. Od 11. června společnost vystupuje pod jménem Mather Advertures a je rovnocenným členem skupiny Ogilvy and Mather. K významnějším klientům dnes vedle Ministerstva zahraničních věcí České republiky, patří České aerolinie (Click4Sky), TescoStores ČR, Nokia nebo SUN Microsystem. Dle slov technického ředitele Mather Advertures si jeho společnost od sloučení s Ogilvy Group slibuje hlavně mnohem lepší přístup na zahraniční trhy.

Nakonec nám to nedalo a zeptali jsme se také na to, jestli i v nových s ouvislostech a přes problémy, které se s projektem pojí, bude agentura nadále pokračovat ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí? Ano, rozhodně bude. Spolupráce s MZV je výsledkem výběrového řízení, ve kterém agentura Advertures zvítězila a akvizice samotná nemá na výsledek tohoto výběrového řízení žádný vliv, ujistil nás Malý.

Bude spojení Advertures s Ogilvy pro Advertures opravdu dalším posunem k lepšímu?

  • Rozhodně ano.
    25 %
  • Pravděpodobně ano.
    16 %
  • Nevím.
    36 %
  • Pravděpodobně ne.
    5 %
  • Rozhodně ne.
    18 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).