Hlavní navigace

Ohrožuje Twitter ostatní sociální weby?

25. 3. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 348634
O Twitteru se v Česku v poslední době příliš nemluví. Nebo rozhodně se mu nevěnuje tolik pozornosti, kolik by si zasluhoval. Například třeba takový Facebook je oproti němu mediálně protežován zcela neadekvátně, a přesto právě nedávné změny v koncepci Homepage Facebooku jednoznačně ukázaly, z koho má Zuckerberg největší strach. A to ještě ani nebyla řeč o tom, že Twitter právě oslavil třetí narozeniny.

Kolem nejpopulárnějšího mikroblogovacího systému se v poslední době dějí docela zajímavé věci. Není to tak dávno, co jsme se mohli na Nielsen Online dočíst, že Twitter co do dynamiky růstu překonal Facebook i všechny ostatní komunitní weby a stal se nejrychleji rostoucím online komunitním projektem za únor. Je sice pravda, že co do počtu absolutních čísel zatím nelze Twitter s Facebookem příliš srovnávat, ale to konec konců platilo (alespoň v USA) o Facebooku vs. MySpace donedávna také. Faktem zůstává jediné, Twitter roste a rozhodně ne jen jako z vody, ale jako kdyby byl ještě pořádně přihnojený.

Když se podíváme do analýzy na Nielsen Wire, nemůžeme si mezi grafy nevšimnout informace, která nám sděluje, že se počet unikátních návštěv twitter.com za rok zvýšil o 1382 procent. Pro bližší představu to v absolutních číslech dělá skok z 475 000 unikátních návštěv v únoru 2008 na 7 milionů v témže měsíci roku 2009. Tento růst Twitteru vysloužil titul „nejrychleji rostoucí členský komunitní projekt“. Nebude možná od věci podotknout, že tento termín nezahrnuje jen sociální sítě, ale vůbec všechny online komunity (Wikia se například umístila až na pátém místě). Nejbližší konkurenti v dynamice růstu jsou pro Twitter Zimbio (nárůst o 224 %) a Facebook (o 228 %).

Na rozdíl od některých jiných sociálních sítí disponuje Twitter vedle raketového růstu uživatelů a příjemců sdělení také hypoteticky velmi nosnou cílovou skupinou. Nielsen uvádí, že největší věková skupina na Twitteru nejsou vysokoškoláci ani teenageři, ale dospělí v produktivním věku. Tato skupina představuje téměř 42 % návštěvníků Twitteru ze tří milionů unikátních návštěv. Zajímavé jsou i další poznatky, Michelle McGiboney z Nielsenu upozornil na to, že 62 % unikátních návštěvníků Twitteru ho navštěvuje z práce, a pouze 35 % z domova. Je sice pravda, že statistiky návštěv tradičních webbrowserů je třeba brát s jistou rezervou, ale svoji výpovědní hodnotu mají. Tato čísla navíc reflektují situaci pouze ve spojených státech (pocházejí z Nielsen NetView), takže nejsou reprezentativní pro službu Twitter jako celek.

Na závěr této malé statistiky si dovolím citovat ještě pár čísel o mobilních přístupech, které výše zohledněny nejsou. Jenom za letošní leden navštívilo mobilní verzi Twitteru 735 000 unikátních návštěvníků, v průměru každý z nich udělal 14 návštěv za měsíc a strávil na stránce 7 minut. Twitter měl také 812 000 uživatelů posílajících a přijímajících smsky v poslední čtvrtině roku 2008. Nejde však zdaleka jen o uživatele, s nimi to všechno naopak teprve začíná.

Twitter pro Lupacz

Twitter pro Lupa.cz je na @lupacz

Dataminigová výzva

Zatímco aktivní participace uživatelů je sice pěknou demonstrací síly, k vítězství v bitvě je potřeba více. Na lep je potřeba přilákat ještě vosu, nebo spíše developery a klienty agregátní analýzy dat. Nutno říci, že potenciál pro to má Twitter obrovský. Ačkoli může být dojem z původních early adopterů přesně opačný – rozpačitý, Twitter není jen další produkt pro zabíjení času, ale docela zajímavá platforma.

Jak s oblibou upozorňuje Adam Javůrek, na Twitteru je tolik přímých a obětavých svědků přírodních katastrof a aktuálního společenského dění, že klasická média díky němu ztratila svoji výsadu přinášet nejaktuálnější informace. Twitter již bez debat „sděluje zprávy“ nejrychleji a sledování přílivu a odlivu konverzací pomáhá médiím, marketingovým expertům a akademickým pracovníkům zjistit, co si myslí ten který vzorek populace i co se právě děje.

Není to samozřejmě bez háčku. Potíž pochopitelně je, jak se k těm správným informacím dostat. Zde nejsme na Facebooku s jeho komplexní sítí soukromých spojů, skrytým obsahem a striktně limitovaným API. Twitter je otevřenější, ale zároveň paradoxně také mnohem méně přehledný a zcela asymetrická struktura followerů tomuto chaosu jenom nahrává. Vraťme se ovšem raději zpátky k té hozené rukavici.

1. Twitscoop a ti druzí

Twitter je svůj, na rozdíl od nejmenovaných konkurentů se nepouští do bezhlavého kopírování a vstřebávání konkurence, ale kráčí si pomalu svojí cestou. Možná to ale vlastně žádná strategie není. Třeba jen provozovatelé doufají, že si hozené rukavice všimnou přímo někteří vhodní uživatelé.

Kategorizace velkého množství followerů do skupin může přinášet někdy až nečekaně užitečné výsledky. Tedy, za podmínky, že se udělá chytře. V blízké době lze pravděpodobně očekávat vznik twitterovských nadstaveb služeb, které budou využívat právě dělení do skupin. Včasné zachycení velkých témat ze všech oblastí je totiž velmi jednoduchou a zároveň mocnou taktikou, která dává extrémní konkurenční výhodu.

2. Twitter jako médium reálného času

Jedna věc je sledovat, jaká jsou nejžhavější témata ve velké nebo malé skupině lidí, ale i to může nějakou dobu trvat. Některé rešeršní systémy využívají Twitter podrobněji. Twitter je totiž mocným nástrojem pro komunikaci jeden na jednoho.

V zahraničí poměrně úspěšný agregátor technických zpráv Techmeme přijímá tipy na zprávy právě od uživatelů Twitteru. Tato taktika je relativně nová a není zrovna dvakrát fér, nicméně funguje. Tipy z Twitteru pomáhají Techmeme najít novinky, které by našel se zpožděním jinde, v horším případě u konkurence.

3. Twitter coby business a competitive intelligence

Co uděláte, když najdete spoustu rychlých, veřejných, počítačově přístupných konverzací mezi myšlenkovými vůdci, informačními pracovníky, zástupci korporací a různými dalšími profesionály z oboru, který vás zajímá, nebo v něm rovnou pracujete? S největší pravděpodobností se pokusíte z nich vydolovat informace, které by vám mohly poskytnout soutěžní výhodu.

BRAND24

Twitter coby Duch doby

„Trackery memů“, stroje na názory, data miningové služby využívající sociální média, to jsou koncepty, které se v v blízké budoucnosti pravděpodobně stanou mocnějšími, protože stále více lidí publikuje své myšlenky online a společnosti vytvářejí stále nové a sofistikovanější nástroje na jejich analyzování.

Twitter dnes připomíná vzrušující chaos WWW před příchodem fulltextových vyhledávačů. Tento stav nás může trochu navést k odpovědi na otázku z titulku. Twitter dnes bezprostředně nikoho neohrožuje, taková jeho povaha není. To ale ještě nutně neznamená, že nám již nestačil nepozorovaně a bez patřičné medializace trošičku přerůst přes hlavu.

TIP: Zajímá vás téma? Přečtěte si také text: Twitter: v jednoduchosti je síla.

Twittujete?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).