Oko za oko

Zatímco Google oznámil spuštění encyklopedického systému Knol, Wikipedia oživila diskusi okolo (již téměř rok duchovně starého) vyhledávače Wiki Search. Co tím ale jeden i druhý sledují?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Zdá se to býti prosté, Google pochopil, že encyklopedismus je móda, na které se dá vydělat díky dobrému reklamnímu systému „balík“, a tak se rozhodl pro tvorbu vlastního projektu. Cílem není asi ani tak porazit Wikipedii, jako spíše zisk. Když se podaří obojí, o čemž však zastánci Wiki pochybují, pak to bude pro Google znamenat dvojité vítězství.

Wikipedie oproti tomu nesleduje zisk (nebo se tak alespoň tváří) a nabízí komunitu. Tedy to, čím proráží Firefox IE či Writer MS Word. Spuštění vyhledávače však vzbudilo zatím místo zájmu spíše posměch. Česky mluví víc než bídně a kvalita výsledků je u Jyxo, který má zanedbatelnou návštěvnost, rozhodně lepší. Ne že by se časem kvalita neměla zvětšit, ale je otázkou, kolik lidí bude chtít každý měsíc (půlrok, rok, …) testovat, jestli to již dostatečně dobře funguje. Pokud porovnáme kvalitu beta služeb (svého času Picasa, Dokumenty a mnohé další) Google a Wikia search, pak asi není mnoho co dodávat.

Wikipedie ale chce uspět s evolucí, neboť její vyhledávač je otevřený a uživatelé jej mohou upravovat. Zdá se to být dobrá myšlenka. Problém může nastat v tom, že každý si pod pojmem dobrý vyhledávač a dobrý výsledek představí něco jiného.

Tak například pro mě je dobrý vyhledávač ten, který na dotaz „víra“ vrátí odkaz na mé stránky vira.bloguje.cz. Už jen proto, že mi dělá radost se dívat na rostoucí statistiky návštěvnosti. Pokud by mě web živil, pak by můj požadavek byl ještě přímější – nejen můj nejlepší výsledek, ale také propad konkurence.

A nejen to, je-li myšlenkou Wikipedie šířit poznání, vědomosti, informace a lásku k vědě (jak hlásá filosofie projektu), což souvisí s širokým spektrem různých služeb, pak vyhledávač, který hledá všechny stránky, nemá žádný význam. Něco zcela jiného by bylo, kdyby spustila vyhledávač mezi encyklopediemi, virtuálními laboratořemi, populárně vědeckými časopisy a podobně. To by bylo samozřejmě v pořádku a nemálo uživatelů by jistě větší provázanost zdrojů uvítalo. Takto se však jen těžko můžeme ubránit domněnce, že Wiki prostě s Googlem soupeří o to, kdo postaví větší bábovku na pískovišti.

Content

Z pohledu Googlu je Knol logickým a dost možná slušně perspektivním projektem. Wiki vyhledávač je ale spíše předmětem spekulací o kvalitě a čistotě pansofického přístupu komunity, která již teď má nejednoho kritika.

Myslím si, že pokud by Wiki šla cestou hledání zdrojů (přesně cílených), udělala by lépe. Ale pokud chce soutěžit s Google, proč se nepustit i do Wiki dokumentů, e-mailu, komunikačního klienta atd.? Otázkou je, jestli by pak projekt Wikipedia neztratil svůj původní smysl. Druhou věcí je, jestli to někomu bude vadit…

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 1. 2008 15:49
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »