Olda Neuberger: Sociální sítě internetové seznamky nezabily

Byla by chyba myslet si, že sociální sítě pojedly seznamovací průmysl, a že seznamky stagnují či mizí. Jak dnes vypadá situace a kdo jsou největší hráči ve světě?

Jen ve Spojených státech činil účet za seznamování v roce 2012 úctyhodných 2,14 mld dolarů s odhadem růstu webu o 4,7 % ročně (podle MarketData). Zbytek světa odhaduji na minimálně jednou tolik. A to mám zmapovaný jen anglofonní svět. Více než čtvrtina soudobých nových amerických párů se seznámila online (viz graf), 38 % nezadaných Američanů někdy použilo seznamovací službu a ve Španělsku vzniká přes 42 % vztahů online.

'The graph shows the percentage of Americans who met their partners online as a function of the year they met. The data is adapted from a study by Michael Rosenfeld from Stanford University and Reuben Thomas from City College of New York and is based on a nationally representative sample of 3,009 partnered respondents.'
Autor: University of Rochester

‚The graph shows the percentage of Americans who met their partners online as a function of the year they met. The data is adapted from a study by Michael Rosenfeld from Stanford University and Reuben Thomas from City College of New York and is based on a nationally representative sample of 3,009 partnered respondents.‘

Tahounem celého odvětví je mobilní prostředí. Weboví hráči teprve hledají cestu, jak dělat mobilní appky správně. Vedle toho rychle vzniká řada nových úspěšných služeb na mobilní platformě — klidně bez webu. Obrat mobilních seznamek v roce 2012 (US) činil $213 mil s odhadem dalších pěti let meziročního růstu okolo 14 %. Přestože je seznamování veskrze lokální záležitost, mnoho globálních služeb má dostatečnou uživatelskou základnu a v řadě zemí dominuje lokálním trhům.

Text původně vyšel na blogu, Lupa ho publikuje se svolením autora.

Ve zkratce k historii. Seznamování je odvěký průmysl, který si našel místo na internetu hned po jeho vzniku. Záhy je integrovaly všechny velké portály, tehdy především coby katalogy odkazů, kam myšlenka textových inzerátů dobře zapadala. K inzerátům přibyly profily, v jejichž éře vznikla i velká část současných velkých hráčů. 

Dalším zásadní evolucí byl přesun seznamování do mobilních zařízení a využití polohy uživatele. A to už jsme v současnosti. Nové služby právě s interakcí uživatelů v mobilu a s využitím jejich polohy experimentují. A je zde řada dalších inovací, jako video, 3D, skupinové seznamování a další, které zatím hledají svoje místo na slunci.

Seznamovací služby lze rozdělit do několika kategorií: vážné seznámení (zdarma a placené), hledání přátel a erotické seznamky.

Na počet uživatelů největší kategorií je oblast hledání přátel (anglicky Meeting new friends / People discovery). Kategorii kraluje Badoo, další v pořadí by byly zřejmě MeetMe, Twoo. Badoo se pyšní skoro 200 miliony registrovanými uživateli, což výrazně převyšuje většinu ostatních služeb. Zajímavé také je, že služba je vlastněná majoritně podnikatelem z Ruska. Roční obrat společnosti se pohybuje někde okolo $150 mil. Nejde ale nezmínit odvrácenou stránku Badoo, a to agresivní emailing, který služba používá k akvizici nových uživatelů. Těžko pohledat třeba Čecha, který někdy nedostal email s informací, že mu jako kamarád napsal na Badoo zprávu, a že se musí zaregistrovat, aby si ji přečetl. Po registraci není po zprávě a kamarádovi ani památky. 

Američani z MeetMe se musí mít víc napozoru. Jejich služba je o poznání menší, stejně jako belgické Twoo, které registruje 10 mil. uživatelů a zřejmě bychom o něm neslyšeli, pokud by firmu nedávno nekoupil jeden ze seznamovacích molochů Meetic (společně s Netlog) za $25 mil. 

Většina těchto služeb vypadá jako přes kopírák. Procházení uživatelů, důraz na profily, komunikace zprávami, a pak několik doplňujících metod, jak jednoduše procházet uživatele. Často bývají označovány jako “hry”. Může to být třeba hodnocení fotek uživatelů, nebo vybírání, kdo se uživateli líbí — obecně aktivita, která návštěvníka na webu udrží a vytvoří co nejvíce interakcí.

Vážné seznámení v kategorii zadarmo má za krále Plenty of Fish se 40 mil. registrovanými uživateli. Vznik se datuje do 2001, jako absolventská práce zakladatele Marcuse Frinda. Koncept seznamování zadarmo byl ve Spojených státech dlouho tabu, Američané službám zdarma nevěřili. Služby “zdarma” jsou ovšem neplacené jen na oko. Za každým druhým kliknutím se schovává výzva k nákupu prémiových funkcí. Za zvyšování šancí k seznámení se pak už platí všude. V Evropě jsou vedle POF viditelnější např. OkCupidZoosk.

Hlavním protagonistou globální placené seznamky je Match.com. V Evropě jsou známější skupiny EharmonyMeetic. U nich je platba součástí registračního procesu, nebo následuje hned, jakmile uživatel objeví první potenciální protějšky. Placené seznamky prodávají své algoritmy na nalezení ideálního partnera a skutečně hledají funkční parametrizaci, jak podle široce vyplněného profilu, psychologického dotazníku nebo chování uživatele poznat vhodný protějšek pro život. Ty úspěšné se pyšní skvělou monetizací, což je klíč k jejich úspěchu, protože u nich funguje marginálně viralita a “word of mouth” mezi uživateli. Většina návštěvníků musí být oproti službám zdarma (a díky ziskovosti) nakoupená.

Erotickým seznamkám se v tomto textu věnovat nechci, přestože se jedná možná o nejziskovější oblast. Jen perličku — k současným trendům patří přesvědčování mužů, že existuje např. početná skupina zadaných maminek, které hledají “nezávazného” partnera, a pokud se muž zaregistruje a hlavně zaplatí, získá přístup do jejich seznamky.

Do kategorie “hipster” novinek patří Grouper (a pro Evropu klon Smeeters), který páruje skupiny přátel. Na setkání bere adept dva kamarády a na druhé straně přijdou tři dívky. Základ za účet v podniku se platí dopředu, aby se nestalo, že druhá strana nedorazí. 

Nelze pominout existenci stovek seznamek s velmi konkrétní nikou či specifickým zaměřením. Zajímavým trendem je asistované seznamování, kde se agentury jako například A Million Matches starají o profil zákazníka, vyberou (nafotí) vhodné fotky, dopisují si za něj s potenciálními partnery, až na setkání jde zákazník sám. 

Další úrovní je úplný outsourcing vyhledávání partnera s minimálním vstupem zákazníka. Jako např. prémiová služba Eharmony, která cílí na bohatou klientelu, která na seznamování “nemá čas”. Tyto služby umocňují konec klasických fyzických seznamovacích kanceláří, kterým se i nejkonzervativnější klienti přesouvají online. 

EBF16

Výjimkou je ale například Speeddating, původně patentovaný v US, v nejrůznějších podobách frčící po celém světě. Pod tímhle termínem fungují nejrůznější offline formy setkávání skupin lidí hledajících partnera (cca 10–30), kteří se v krátkých rozhovorech (jednotky minut) jeden s jedním seznamují naživo.

Tématu seznamování a mezilidské komunikace se věnuji už skoro 15 let. Několik posledních let se snažím najít globálně fungující seznamovací koncept. Je reálné mezi seznamovací hráče vstoupit? Nejen o tom, ale i o stavu lokálních seznamek a mobilních trhu seznamek příště.

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2013 14:42

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »