Olympiáda vede marný boj s Internetem. Zbraní jsou absurdní zákazy a pravidla

Američané viděli zahájení Letních olympijských her v Londýně se zpožděním a ještě k tomu jen v sestřihu. Vlastník práv navíc věnuje obrovské úsilí mazání čehokoliv „olympijského“ z YouTube. Diváci nesmějí skoro nic a sportovci už vůbec nic. Vítejte do světa velkých peněz.

Pro Američany je aktuální olympiáda problematická. Koná se v Evropě a časové pásmo znamená, že tamní exklusivní vlastník práv (NBC) se rozhodl řadu věcí z olympiády vysílat ze záznamu. Tak, aby se mu dařilo pokrýt televizní prime-time. Na sociálních sítích se už pro tohle rozhodnutí vžil hashtag #NBCfail (viz též #nbcfail: 6 Ways NBC Blew Olympics Coverage). Korunu všemu NBC nasadilo vysvětlením, že „to vlastně dělá pro dobro diváků, kterým je potřeba komplexní věci podávat s výkladem“.

„They are complex entertainment spectacles that do not translate well online because they require context, which our award-winning production team will provide for the large prime-time audiences that gather together to watch them,“ zdůvodňuje NBC, proč nešlo vysílat zahájení olympiády živě.

Evropan na NBC nic neuvidí. Na webu České televize ale divák z USA také ne. I tam musí provozovatel blokovat přístupy.

Absurdní to bylo už v případě zahájení, které NBC odvysílalo ze záznamu, a ještě sestříhané. Zákonitě s některými částmi vystřiženými. Diváky kabelové televize a www.nbcolympics.com se jim podařilo rozladit ještě více, zejména technickými problémy. O kterých se ostatně na sociálních sítích začalo vtipkovat na téma, že „vše bude v pořádku, až se NBC podaří najít heslo k jejich vytáčenému připojení“.

Nelze se divit, NBC zaplatilo Olympijskému výboru za exklusivní práva pro USA plné 2.2 miliardy dolarů (za práva vysílat jak zimní hry v roce 2010, tak tyto letní). A exklusivní práva má až do roku 2020. V některých amerických médiích navíc najdete pochybnosti, zda se NBC vůbec podaří tuto částku kompenzovat odpovídajícími příjmy. Už v případě zimních her NBC ohlásilo ztrátu ve výši 223 milionů dolarů.

Což na druhou stranu znamená, že pokud na www.nbcolympics.com přijdete z jiné (špatné) části světa, dostanete jenom „NBC is only allowed to show Olympics competition video on the internet to users in the United States and U.S. Territories“. Problém je ale, jako vždy, řešitelný snadno. Stačí si na chvíli pořídit odpovídající IP adresu z USA (nebo „teritorií“).

Absurdně se nechová ale jenom NBC, podobný přístup má nakonec i Twitter. Jeho olympijský speciál také uvidíte, pouze pokud se nacházíte v té správné části světa. Adresa twitter.com/hashtag/olympics (resp. twitter.com/#olympics) se ve „špatné části světa“ promění v obyčejné vyhledávání.

Kdo maže (YouTube), ten jede

Američanům snažícím se získat pokrytí olympiády z jiných zdrojů pak NBC a Olympijský výbor připravili další takřka klasické překvapení. Nebývale důkladnou vlnu promazávání obsahu na YouTube.com. Jakéhokoliv obsahu, který má něco společného s olympiádou. „This video contains content from International Olympic Committee, who has blocked it on copyright ground“ tak postupně nahrazovalo tisíce a tisíce videí, které se na YouTube objevovaly. A také stále objevují. Svědčí o tom i neustále se proměňující nabídka na téma „Bean Olympics“.

Pokud se na podobné aktivity podíváte s nadhledem, tak musíte žasnout nad tím, jak je možné v roce 2012 neumět využít potenciálu Internetu. A místo snahy vše patřičně prodat to řešit jenom klasickým represivním způsobem. Velmi to odpovídá přístupu hudebního a filmového průmyslu – teritoriální rozdělení světa a absurdní obchodní politika vedou k tomu, že je opravdu jednodušší si hudbu či filmy ukrást, než si je legálně koupit.

Pro Olympijský výbor a NBC je tak zjevně jednodušší zaplavovat Google (YouTube) požadavky na rušení obsahu týkající se olympiády. Přesto, že si lze snadno představit, že by z každého takovéhoto nahraného obsahu ve skutečnosti mohl být příjem.

Diváci nesmí, sportovci nesmí, všude se něco nesmí

Pokud budete návštěvníkem olympiády, nesmíte spoustu věcí. Nesmíte používat mobilní telefon pro sdílení mobilního připojení. Nesmíte prodávat žádné pořízené obrázky a i v případě zveřejňování fotek či videí na sociální síti budete mít trochu problém, zejména pokud je vložíte jako „veřejné“. Na olympiádě si ostatně můžete koupit pouze hranolky od McDonalds. A platit můžete pouze Visa kartami. I v takovýchto věcech existuje „exklusivita“.

Zlatý hřeb je ale to, že na olympijský web (tedy www.london2012.com) nesmíte odkazovat jinak, než čistě textovým odkazem. A když už na něj odkazujete, nesmíte to dělat v okamžiku, kdy o webu či olympiádě mluvíte jakkoliv špatně.

„You may not use any link to the Site as a method of creating an unauthorised association between an organisation, business, goods or services and London 2012, and agree that no such link shall portray us or any other official London 2012 organisations (or our or their activities, products or services) in a false, misleading, derogatory or otherwise objectionable manner.“

Jakým způsobem se Olympijský výbor chystá tato „pravidla“ vymáhat, je krajně nejasné. Ale třeba vám za pár měsíců od olympiády přijde poštou nějaký ten „cease and desist“ dopis. Případně rovnou faktura.

Ještě hůře jsou na tom samotní sportovci. Zejména pokud by někdo z nich chtěl být blogger nebo měl sociální síť. To, že nevhodný tweet je za koncem řecké sportovkyně na Olympiádě, už možná víte. Ale možná nevíte, že Olympijský výbor v pravidlech (pro sportovce) pamatoval i na jejich osobní blogy a sociální sítě.

Tweet, co způsobil konec řecké sportovkyně na olympiádě

Blogování ve spojitosti s olympismem a olympijskými hrami však musí mít striktně nekomerční charakter. Zároveň musí být ve formě deníku, tedy v první osobě a v průběhu OH nesmí komentovat hry. Reprezentanti totiž nemohou vykonávat na OH novinářskou práci.“ viz Ochrana olympijské symboliky

Účastníci her mohou na sociálních sítích zveřejňovat fotografie jimi pořízené na olympijských sportovištích a dalších oficiálních místech Her XXX. olympiády. Nesmějí však snímky dále distribuovat či prodávat.

Ostatně originální IOC Blogging Guidelines jsou taky velmi zábavné čtení. Třeba v tom, že blogger sice může blogovat, ale nesmí používat zvukové ani obrazové záznamy. A tedy ani fotografie. Což ostatně platí i v případě sportovců, ani ti nemohou audio a video z olympiády zveřejňovat. Pouze pokud jde o záznamy pořízené mimo sportoviště, olympijskou vesnici a další oficiální místa olympijských her.

Někteří sportovci už oznámili, že prostě po dobu olympiády přestanou tweetovat i používat svůj Facebook. Dobrovolně se sociálních sítí vzdal například britský gymnasta Louis Smith – nechce se prý tweetováním nechat před olympijskými závody rozptylovat. Australané Nick D'Arcy a Kenrick Monk se sociálních médií nakonec vzdali také – v jejich případě šlo o incident, kdy na Facebooku zveřejnili své fotografie z USA, na kterých v obchodě se zbraněmi pózují s puškami v rukou.

EBF16

Nick D'Arcy a Kenrick Monk (Zdroj: Facebook)

Internet a sociální média ani Olympijský výbor nezastaví

Nejenom z prohraného boje proti obsahu na YouTube je zřejmé, že Olympijský výbor nemůže Internet a sociální média porazit. Ale i tak se o to – stejně jako hudební či filmový průmysl – všemi silami snaží.

Zatímco v případě minulé olympiády měl ještě celkem snadnou pozici, dnes soupeří s 950 miliony uživatelů Facebooku, což je prakticky o řád více, než jich bylo před čtyřmi lety. A také se záplavou mobilních telefonů a technologií s možnostmi, které ještě v době minulých her vypadaly jako science fiction. Uvidíme, jak se se vším popere při další olympiádě. Pokrok zastavit nejde.

111 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 8. 2012 14:37

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »