Hlavní navigace

Ondřej Tomek: Každý dělá chyby, v Centru se o nich ale přestalo mluvit

David Slížek 23. 7. 2012

Před necelými pěti lety prodal svůj podíl v Centru a vydělal na tom odhadem stovky milionů korun. Po odchodu z firmy se stal úspěšným investorem. Dnes Ondřej Tomek uvažuje o tom, že by Centrum koupil zpátky. Co podle něj firma, kterou kdysi s Oldřichem Bajerem zakládal, pokazila?

O chystaném prodeji Centrum Holdings se už nějakou dobu spekuluje, ale až doteď jej nikdo oficiálně nepotvrdil. Probíhají už nějaká konkrétní jednání?

Ano, na potenciální odkup Centra zpátky se teď dívám. Ne sentimentálně. Ale je to fakt, který mi logicky neumožňuje o některých věcech mluvit tak, jako kdybych byl úplně nezávislý. Můžu říct, že už mě kontaktovalo poměrně velké množství hráčů, kteří to taky zvažují a kteří by do toho za nějakých okolností měli zájem jít a chtějí si teď vyměnit pohled na věc. 

Když investiční fond Warburg Pincus v roce 2007 do Centrum Holdings vstupoval, říkalo se, že má průměrnou dobu exitu cca pět až sedm let. Dochází k prodeji v souvislosti s tím, že tato doba uplynula, nebo jsou tady jiné důvody? 

Částečně to myslím s exitovým časem souvisí, ale je to rozhodně částečně dané taky tím, že jsou teď v situaci, kdy nevědí, jak přesně dál. Warburgové jsou finanční investoři, kteří internet dělat neumějí, ostatně to ani nikdy netvrdili. A teď najednou vidí, že se na trhu rozehrávají další zlomové okamžiky, které na internet přijdou – aplikační éra a další, které budou ovlivňovat internetový byznys. A oni teď logicky hledají cestu, jak ze své investice něco udělat. 

Jsi s nimi v kontaktu? Jsou se svojí investicí do Centrum Holdings spokojení? 

Moc s nimi v kontaktu nejsem. Máme dost rozdílné názory na to, co dělat. A když jsem s nimi v kontaktu býval, většinou jsme končili výrazně odlišnými postoji. Dnes (rozhovor probíhal ve středu 18. července – pozn. redakce) podepisuju NDA firmě, která dělá poradce té transakce. Setkal jsem se taky s dalšími hráči, kteří by měli zájem do procesu vstoupit. 

Víš už tedy, jestli nabídku podáš, nebo ne?

Vidím jasně možnosti, co by se s Centrem dalo dělat. Ale vždycky máte na jedné straně nějaký záměr a na druhé realitu. A já tu realitu ještě přesně neznám, jen tuším, musím se podívat mnohem detailněji dovnitř. 

Ale v Centrum Holdings sis nechal podíl. Máš ho ještě? 

Ano, malý podíl v Centrum Holdings mi zůstal, držím tam teď – pokud se nepletu – něco kolem tří procent, ale přesně z hlavy to nevím. 

Nepřemýšlel jsi před pěti lety o tom, že bys po prodeji v Centru zůstal? 

Vím o sobě, že nejsem „korporátní člověk“, který dokáže pracovat pro někoho. Rád s lidmi sdílím názory, ale nemám rád příkazy. A věděl jsem, že když zůstanu jako minoritní podílník vlastně „zaměstnancem ve své firmě“, nebude to dělat dobrotu, protože od přírody nejsem moc diplomatický typ. Takže jsem ještě před začátkem prodeje řekl: prodáváme a já pak odcházím. Což byla komplikovaná část té transakce. A kvůli tomu jsem do Centra už v únoru, tedy téměř rok před prodejem, přivedl Pavla Muchu, kterého jsem znal už z dřívější doby. 

Warburgové si nicméně kupovali úplně jinou vizi, než potom realizovali. Rozhodně jsem jim nedoporučoval, aby koupili Atlas. A aby se velká část peněz, které firma měla po transakci na účtu, což bylo asi tři čtvrtě miliardy korun, spálila při takhle problematickém nákupu. S tímto obchodem jsem dost nesouhlasil. Tyto peníze měly být určeny na investice do budoucnosti firmy, nikoli do nákupu internetové historie, jakou se v té době obecně portály už stávaly, nejen u nás, ale všude na světě. To není žádná kritika, jen jsme prostě měli rozdílné názory na věc. Podle mě byla léta 2008 a 2009 pro firmu smrtící. Příchodem Andrease (nový CEO Andreas Demuth nastoupil od 1. ledna 2010 – pozn. redakce) dostala firma nový impuls, ale na rovinu: Andreas to neměl lehké. Dokážu si představit, že to mohlo dopadnout o trošku líp, ale taky to mohlo dopadnout mnohem hůř. A firma je teď v situaci, na kterou si každý může udělat názor sám. Já v ní pořád potenciál vidím, i když chápu, že ideální čas pro ni už patrně uplynul. Rozhodně se na ni nedívám nějak sentimentálně, toho jsem dalek, jednoduše věřím, že za určité konstelace má firma stále potenciál být v některých oblastech dobrá a může generovat zajímavé peníze. Na českém trhu vidím mezeru, která se s Centrem dá nádherně zaplnit a zužitkovat. 

Těsně po prodeji jsi v jednom rozhovoru říkal, že Warburg Pincus chtějí z Centra udělat evropský mediální dům. Nevypadá to, že by se jim tuhle představu povedlo naplnit. Jak situaci Centrum Holdings po necelých pěti letech vidíš ty? 

Mohu říci jen svůj názor. Podle mě Centrum za tu dobu udělalo pár chyb – zrovna tak, jako jsem za svého působení v Centru udělal chyby i já. Dělat chyby je normální, problém ale byl v tom, že Centrum je dělalo, ale nechtělo je už vidět. Z makropohledu udělala firma chyby ve třech rovinách a většina se jich stala hned po akvizici. První chybou podle mě byl odkup Atlasu. Ve výsledku Atlas de facto zanikl, utratila se spousta peněz a hlavně to všechny stálo spoustu intelektuálního kapitálu. Jediným teoretickým benefitem akvizice Atlasu pro Centrum byla situace na Slovensku. Tam Atlas sehrál pro Centrum mnohem silnější roli než v ČR, ale i přesto akvizice v celkovém srovnání benefitů a nákladů podle mě neobstojí. Druhou chybou podle mě byla snaha zmigrovat všechny služby – ať už na Slovensku, nebo v Chorvatsku – na podobnou technologickou platformu. Už samo přebrání Atlasu byl technologický průšvih, šlo o naprosto odlišné platformy, „užralo“ to opravdu neuvěřitelné množství času a „intelektuálních zdrojů“, a najednou ejhle, peníze, které mohly pomoci firmě přinést budoucnost a rozehrát moc zajímavou a naplánovanou strategickou hru, odtekly do minulosti, která ale navíc ještě negativně zatížila přítomnost. 

Dále se pak stalo – ať už kvůli nízké empatii „velkého tvůrce“ nebo kvůli manažerským chybám – že došlo k rozpadu některých týmů. A z toho vyplývá třetí problém: Centrum v určité chvíli ztratilo intelektuální kapitál, léty a draze nabírané zkušenosti svých lidí. A nejenže ho ztratilo, navíc ho rozdalo do trhu, nespokojení Centráci odešli a začali (snad to nebude znít moc nadneseně) pomáhat „rozumět“ internetu jinde. Troufám si tvrdit, že to byla jedna z největších, ne-li úplně největší, znalostní/intelektuální emigrace v české IT scéně. Po nástupu Andrease firma dostala nový impuls. Není na mně je nějak hodnotit, ale kdyby nepodnikl některé kroky, je možné, že Centrum by už bylo mrtvé. 

Většina chyb, o kterých mluvíš, se stala v době, kdy Centrum vedl Pavel Mucha. Sám jsi říkal, žes to byl ty, kdo ho do firmy přivedl. Nebyla to chyba?

Otevřeně: já jsem v Centru udělal chyby také a několik věcí bych dnes dělal jinak. Každý dělá chyby. Stejně tak je dělalo Centrum – za mě i za Pavla Muchy. Rozdíl byl podle mě v tom, jak jsme se k nim stavěli. Já jsem o nich slyšet chtěl a myslím, že ve firmě byli lidé, kteří mi je chtěli říkat, ale nikdy za to nikdo nikoho neperzekuoval, ba naopak. Za Pavla se chyby také dělaly, některé byly velmi kruciální – třeba nákup Atlasu byla chyba strategického významu – nicméně ve firmě se o nich přestalo mluvit, management je přestal chtít vidět a firma fungovala, jako by se žádné chyby neděly. Centrum přitom mělo v době, kdy se prodávalo, dobrou strategickou pozici. Nástup Google začal logicky vytvářet tlak na Seznam. Centrum mělo dobře našlápnuto v médiích a s penězi, které získalo po akvizici, se mohlo stát opravdu bohatým mediahousem. 

Troufám si říct, že roky 2006 a 2007 byly první, které Centru nabízely rozehrát opravdu vlastní hru se vším všudy. Do té doby jsme byli pořád ve vleku – zjednodušeně řečeno – „velké seznamácké homepage“. Ale s růstem trhu, se zvýšeným objemem peněz, které se na českém internetu začaly točit, a s nástupem Googlu začala segmentace českého trhu. Bylo jasné, že vznikne řada nových hráčů a že na trh přijde spousta nového kapitálu. Trh už byl dostatečně velký a Centrum z něj získávalo dost peněz na to, aby mohlo přemýšlet dále dopředu a jít si čistě za svým. Mohla se rozehrát dobrá strategická hra. 

Pavel Mucha ji sice rozehrál, ale nešikovně. Chtěl toho za krátký čas příliš moc a myslel si, že peníze stačí. Utratil velké částky za něco, co bylo neproduktivní, firma ztratila víru v to, že je schopná něco udělat, a následně odešla spousta dobrých lidí a přišla spousta konzultantů z McKinsey. Ve zkratce mé osobní hodnocení je takovéto: Mucha vsadil na růst tlačený kapitálem, hýbal penězi, já chtěl hýbat intelektem. I k tomu potřebujete kapitál, ale utracený za něco jiného. U Pavla, jak jsem sledoval, byl posun Centra kupředu důsledkem peněz, já prostě pomocí kapitálu chtěl posunout lidský a produktový potenciál, a teprve pak jsem věřil, že se posune i Centrum do dlouhodobě udržitelné pozice. Peníze jsem měl jako nástroj o jedno patro níže, než on. Není samozřejmě jisté, že můj názor je správný, ale je naprosto jisté, že jeho názor a ani jeho realizace správné nebyly. Internet je prostě místem, kde lidský, intelektuální potenciál má větší moc než klasický kapitál. Klasický kapitál je potřeba, ale sám o sobě prostě nevyhrává. Na internetu nevyhrává „nakup a připoj“. Na internetu vyhrává „vybuduj a rozviň“. A k tomu musíte něco umět. 

Z historie zpátky k dnešku. Nepamatuju si, že by na českém internetu původní majitel koupil zpátky firmu, kterou předtím úspěšně prodal. Jaká je pravděpodobnost, že budeš prvním takovým případem? 

Pravděpodobnost, že Centrum koupím zrovna já, není asi velká. Byť, jak jsem řekl, já tam potenciál vidím a fair value Centra jsem schopen dát na stůl v hotovosti. Nicméně, hlavně v důsledku ješitnosti, nejsem patrně u Warburgů preferovaným kupcem, to si povězme na rovinu. Bohužel od začátku máme na věci rozdílné názory a diplomaticky řečeno já se neumím točit kolem horké kaše, tak jsem jim to servíroval natvrdo, moc obliby jsem si tím logicky nezískal. A ačkoli by se v byznysu měly dát osobní sympatie a antipatie stranou, jak jsem pochopil zejména velmi často u lidí, kteří rozdělují peníze druhých, vyměnilo kolikrát jejich ego vodu, kterou mají v těle. A jak je známo, voda tvoří většinu naší tělesné substance. Takže i v tomto případě bude ego roli hrát a už ji hraje nyní. Na druhou stranu, opravdu hodně hráčů oslovilo mě, některé jsem oslovil i já, a chtějí se bavit o tom, zda nestojí za to spojit své síly a získat a hlavně provozovat Centrum společně. Což Warburgové ignorovat už úplně nemohou. Případnou nabídku však budeme podávat každý sám, hlavně díky času, který na transakci patrně bude. 

Znamená to, že je ve hře varianta, že by Centrum koupil někdo jiný, kdo by si tě najal, abys pro něj firmu řídil? 

Je ve hře samozřejmě varianta, že Centrum koupím já s někým. Tam by pak samozřejmě záleželo na tom, jaká by byla dohoda na struktuře, a patrně na formě návratu vložené investice. Pokud bych do Centra vstupoval já, tak ne s nějakým jasným exitovým horizontem. Mým cílem by bylo dostat firmu do zisku, dlouhodobě ji v něm udržet a nastavit dlouhodobý růst. A pak bych řešil co dál, i se znalostí možné komplikovanosti exitu za několik let – například kvůli tomu, že papírové mediahousy stále slábnou, jenže dnes jsou patrně nejlogičtějšími zájemci o Centrum, za pár let ale na to už nemusí mít peníze. Navíc se toho na trhu v dalších pěti letech opravdu hodně změní, nejen v ČR, ale na celosvětové síti. Ale jak říkám, já exit teď neřeším, není to můj primární cíl, nakoupit a prodat. 

Chtěl by ses případně vrátit i do nějaké exekutivní funkce?

Na rovinu: myslím, že jsem v exekutivě dobrý byl v nějaké době, ale myslím, že dnes už je to pryč. Nejsem už dostatečně trpělivý. Nicméně, na Centru bych trávil hodně času, první rok až dva bych chtěl být hodně „in“.

Našli jste v článku chybu?

23. 7. 2012 9:46

Přes snahu to v rozhovoru prezentovat jinak, Centrum nikdy nebylo hybatelem, ale vždy pouze následovatelem, který se s jazykem na vestě snažil nasadit alespoň něco z toho co měl Seznam a Google. Ondra Tomek je více než specialistou na net geniálním obchodníkem, protože dokázal prodat portál s obratem ani ne půl miliardy a s nulovým ziskem (to nejsou "kecy", ale volně dostupné informace z účetních uzávěrek") za miliard hned několik a pak podobný úspěch zopakovat s Mallem.

Centrum nemělo š…

23. 7. 2012 20:11

Tak se na tu lež podívejte do veřejně přístupných zdrojů. Cituji s poslední dostupné účetní uzávěrky z roku 2010. Rok 2010 - 437mil, Rok 2009 - 518mil ;) Než někoho osočíte ze lži, ověřte si zdroje. Firma má skutečně záporný vlastní kapitál, je v provozní ztrátě a z pohledu finanční analýzy je zralá na rychlý prodej. Ale v jednom máte pravdu, na tom jak lidi vnímají "realitu" je skutečně vidět kdo se považuje za odborníky v on-line ;) Krásný večer.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?