Přes snahu to v rozhovoru prezentovat jinak, Centrum nikdy nebylo hybatelem, ale vždy pouze následovatelem, který se s jazykem na vestě snažil nasadit alespoň něco z toho co měl Seznam a Google. Ondra Tomek je více než specialistou na net geniálním obchodníkem, protože dokázal prodat portál s obratem ani ne půl miliardy a s nulovým ziskem (to nejsou "kecy", ale volně dostupné informace z účetních uzávěrek") za miliard hned několik a pak podobný úspěch zopakovat s Mallem.
Centrum nemělo šanci již v době prodeje, vše co následovalo byla smrtelná křeč. Poslední léta, žije portál spíše ze setrvačnosti a řekněme si upřímně i hlouposti lidí, kteří prostě zaplatí zápis či reklamu "jako minulý rok". Jediné co má nějakou cenu jsou obsahové weby, ale miliardy to nejsou. Samozřejmě, pokud bude cena "mrtvého muže" v desítkách milionů, vyplatí se koupit, protože je to mrtvolka pořád docela čerstvá a má pár použitelných orgánů. Pan Tomek by měl dostat místo ve státní správě a starat se výhradně o privatizace a prodej státního majetku. Při jeho schopnostech v "oblbování" investorů bychom dokázali naplnit státní rozpočet i prodejem dvou či třech zřícenin;) Mr. Air Castle má v tomto ohledu můj upřímný obdiv, kde je on, tam přitečou peníze.
Tak se na tu lež podívejte do veřejně přístupných zdrojů. Cituji s poslední dostupné účetní uzávěrky z roku 2010. Rok 2010 - 437mil, Rok 2009 - 518mil ;) Než někoho osočíte ze lži, ověřte si zdroje. Firma má skutečně záporný vlastní kapitál, je v provozní ztrátě a z pohledu finanční analýzy je zralá na rychlý prodej. Ale v jednom máte pravdu, na tom jak lidi vnímají "realitu" je skutečně vidět kdo se považuje za odborníky v on-line ;) Krásný večer.
Ano, měl jsem napsat od roku 2008 (2008-2009 to dokonce bylo o 140;), za to se vám hluboce omlouvám ;) Poslední zveřejněná účetní uzávěrka je z roku 2010, až bude za rok 2011, rád si ji přečtu a okomentuji. Nic neohýbám, nemohu za to, že je pro vás stav hospodaření CH takovým překvapením a neudělal jste si alespoň zevrubnou finanční analýzu podniku dříve, než jste se rozhodl znemožnit v této diskusi. Jednalo se tedy především o vaši neznalost. Osobních invektiv mě prosím ušetřete, milý hrdinný anonyme.
Na rozdíl od vás uvádím data i zdroje od začátku a nezakládám své příspěvky na pocitech milý anonyme. Alespoň vás to donutilo se na ně také pořádně kouknout Ádo ;) A k té události z roku 2008. V tomto ohledu buďme rádi, že přišla, protože lidé začali zase přemýšlet, utrácet jen za to co se vyplatí a oddělilo se zrno od plev.
Řekl bych, že dnes už tady v tomto ohledu žádná mezera není. Centrum mělo malou šanci před 7 lety u generace dnešních 40. a 50., kterou propáslo a tihle uživatelé jsou jinde. Učení nových věcí už jim tak nejde, takže změnit jejich návyky by bylo extrémně drahé. U generace mladých uživatelů 15 - 35 je Centrum s Atlasem nulové a s každou další generací to půjde dolů. Obsahové weby v portfoliu, ale nejsou k zahození, free e-mail také, ale uplácat z toho něco životaschopného bude problém. Od roku 2009 jim meziročně klesá obrat o 100 miliónů korun a jsou v desetimilionové provozní ztrátě. Z čistě účetního hlediska je ta firma pěkně dutá, tuším, že už má dokonce záporný vlastní kapitál. Vlastně se tady ani nebavíme o prodeji, ale o bankrotu a řízeném rozprodeji trosek.
Racionální diskuze ve vašem podání spočívá v osočení ze lži a neznalosti, abyste pak pod tíhou dat začal kličkovat jak postřelený zajíc. Realita je taková, že podle zveřejněných účetních uzávěrek bylo mé vyjádření v pořádku od samého počátku a zakládalo se na zveřejněných uzávěrkách. Vymlouváte se jak malý kluk a urážíte místo toho, abyste uznal chybu. Vaše jméno mě vlastně ani nezajímá, prostě směšný anonym s chováním anonyma. Já se za to své ani svoji práci stydět nemusím. Dobrou noc.
Jak už zde v diskusi někdo psal, přečtěte si článek pana Žandla zde na Lupě, který se zcela shoduje, nejdeli v prohlášeních ještě dál, s tím co píši já. Chápu, že se vám to nelíbí, protože na tom máte nejspíš nějaký osobní zájem, ale Centrum Holdings prostě je firmou v hlubokých finančních problémech, je v provozní ztrátě a musí být prodáno. Vaše domněnky o tom, o neprůkaznosti uzávěrek jsou přinejmenším zvláštní, stejně jako odkazování na stav reklamního trhu. Reklamní trh klesl, ale tržby portálů, mezi které by se Centrum rádo řadilo nikoliv, naopak Seznam i Google nepřetržitě rostly. A ano, vím velmi dobře jak si vedou různé mediální domy a kam se přesouvají rozpočty klientů na neklesajícím trhu s internetovou reklamou. Mnou prezentovaná data se velice přesně shodují s konstatováním jiných analytiků ať se vám to líbí nebo ne a bez ohledu na to jak moc se bude lhát v PR článcích nebo v diskuzích.
"Vy, co můžete říkat více" Ondřeji. Tvrzení o tom, že jsem byl uvnitř, a proto vidím problematiku správně a jsem odborník, je pro podobné debaty typické a asi muselo od někoho v diskuzi přijít. V reálu z toho však vychází debata jakou by vedl zasloužilý dlouholetý řidič autobusu s inženýrem přes spalovací motory o Carnotově cyklu. To, že něco používáte nebo s něčím pracujete ještě neznamená, že víte něco o tom na jakých principech věc funguje.
K vašim ostatním připomínkám jen krátce. Plně souhlasím s tím, že v době prodeje bylo Centrum na vrcholu sil, dodávám jen bohužel. I v největším rozpuku to prostě nebyly síly dost velké. Mluvit o tom, že objem peněz, kteří investor utratí za vstup do společnosti odpovídá její skutečné hodnotě, to chce v roce 2012 hodně velkou odvahu a nebo krátkou paměť. S vysokou pravděpodobností si Warburg odepíše miliardovou ztrátu. Centrum bylo prvoligovým hráčem, pokud jsme byli ochotni tvrdit, že první liga sahá od více než padesátního podílu na trhu až k podílu v řádech procent. Nehodnotím a nehodnotil jsem osobní schopnosti pracovníků nebo vedoucí Centra, to nechám na vás, když jste se na vedení firmy podílel. Jediné co jsem napsal na adresu pana Tomka bylo, že je geniální obchodník. Další debatu považuji za bezpředmětnou, kdo chce snadno si najde dostatek informací a článků z posledních let, podle kterých si udělá jasnou představu o tom co je mediální obraz a co ekonomická realita.
Pravda ma blbou vlastnost, ze je nepopularni, ale to neznamena, ze ten, kdo ji rekne je vul Ondreji. Centrum je pec na penize a ze se jich tam spalilo. Ti lidi z nej odchazeli i z tohoto duvodu. Warburg Pincas to nechce prodat protoze mu to sype tezke hrachy, ale protoze je to osina v zadku.
Napsano od roku 2009 klesa obrat mezirocne o 100mil. Kazdy rok 100mio by znamenalo aktualne cca. 337 za rok 2011. Je tedy potreba napsat mezi roky 2009 a 2010. Stejne ohybani dat pouziva spousty lidi, kteri jsou bud pseudonovinari nebo pseudo odbornici. Staci tedy napsat ze se vyjadrujete nepresne.
PS: napsal jsem ze se jedna pravdepodobne o neznalost ne lez.
Dobry den pane Janco. Byt mate pocit, ze vite vse a fakta to potvrzuji, povolil bych Vam rozsirit obzor. Prvnim faktem je, ze vase investigativni prace skoncila v bode precteni ucetni zaverky na justice.cz. Co jiz neuvadite je, ze ucetni zaverka se tyka JEDNE entity ze skupiny Centrum Holdings (coz je holandska firma o 5 ci 6 entitach), nikoli celeho Centrum Holdings. Dalsi fakt, ktery je tezko zpochybnitelny je, ze sama ucetni zaverka nemusi (a casto take u mezinardodnich firem neodpovida) celkovemu vykonu v dane zemi - jako priklad davam Google, ktery zcela jiste dela vice nez 90 resp. 157 mil. Kc trzeb v letech 2009 a 2010. Tudiz vase sofistikovana financni analyza je zalozena na velmi neuplnych datech. Dalsim faktem je proste situace na reklamnich trhu - dival jste se nekdy na ucetni zaverky jinych firem v oblasti medii? VLP, Sanoma, ale i CME a jejich ucetni zaverky? Vite jak si vedou internetove businessy jinych printovych vydavatelu? Co je pro Vas baze pro srovnani - Seznam? Myslim, ze Vami prezentovana a fakty podlozena analyza ma minimalne otazniky.
Uz dlouho jsem necetl takovou snusku nesmyslu v par odstavcich. Trh internetove reklamy jako celek neklesl, nekteri se proste zvladli prizpusobit a vydelat, jini ne, Centrum to nezvladlo. Centrum v CR je konualne sledovane, je to jedno srocko a to je u konce z dechem. Zamyslet byste se mel spise vy nez pan, na ktereho reagujete.
Co presne je podle Vas nesmysl? Muzete byt konkretnejsi?
Mohu mit nekolik dalsich otazek? 1. CH neni v CR jedno s.r.o., ale min. 3, ale to je vedlejsi. ja ale prece nikdy nemluvil o CZ ale cele holdingu, ne? 2. Mohl byste me poucit a rici mi, jak definujete "trh internetove reklamy", jak se podle Vas vyviji jednotlive segmenty a jake mate zdroje? 3. Kdo se podle Vas dokazal prizpusobit a vydelat (krome hracu na vyhledavacim trhu)? Dekuji za fundovane odpovedi.
Souhlas.
Srandovní je vždycky přijít do takové firmy, nasadit Google Analytics a pak jim ukázet, kolik lidí z takové "levného" firemního zápisu za rok přišlo.
Každopádně pan Tomek má pravdu v tom, že u nás je tržní mezera, kterou nikdo nevyužívá. Seznam je pro hlupáky, Google pro inteligenty, ale co ti ostatní?
Jen nevím, proč tuto mezeru nevyplnil, když ještě mohl.
Dekuji za tri radky osobniho napadani a dva radky relevantnich dat, ke kterym ovsem chybi dodat, ze v roce 2008 doslo k udalosti, ktera mela a do dnesniho dne ma velky vliv na on-line trh nejen v CR, ale i ve svete. Skutecne je vyrazne lepsi pouzivat presna data a hlavne formulace. Napr. Mezi rokem 2008/2009 doslo k poklesu atd......
Pekny vecer
Chapu to tak ze racionalni diskuze konci a pripadne priznani spatne interpretace dat, ktere by vyrazne prispelo k duveryhodnosti Vaseho prispevku asi nedojde. Co se tyka Vami nekolikrat zmineneho anonyma. Mohu napsat jmeno, stejne jako vy, ktere nezarucuje vubec nic ani jistotu toho ze je prave, stejne jako ja nevim zda Vase jmeno neni jen vydavani se za nekoho jineho. Soustredme se na racionalni argumenty. ( ja se o to snazim).
Pekny vecer.
Přečtěte si článek Patrika Zandla, zde na Lupě: http://www.lupa.cz/clanky/centrum-holdings-se-prodava-neni-se-cemu-divit/
Centrum je a bylo jedním z velkých průšvihů českého internetu a to nejen podle Jena. Prodej je jediné logické řešení stavu před bankrotem.
Zadny osobni zajem nemam, jen me vytaci lidi jako vy, kteri se za kazdou cenu snazi sirit svoji sektarskou pravdu a jeste se ohani fakty, ktere ale vlastne uplne ignoruji. Zpet k faktum - jak vite, ze CH je v "hlubokych financich problemech", kdyz (aniz byste reagoval) se divate na ucetni zaverku JEDNE entity z 5 nebo 6? navic ucetni zaverky, ktere mohou (nerikam, ze jsou, ale MOHOU) jeste obsahovat neuplne data, jako v pripade Google CZ?
Dalsi perlou je "musi byt prodano" - myslim, ze to opet ukazuje na zjednodusene videni sveta - akcionar CH je firma, ktera NEMUSI prodat vubec nic, protoze i kdyby byla ztrata opravdova, bude to pro WP zakrouhlovaci chyba. WP (a PE obecne) se rozhodne pouze podle toho, kdy si mysli, ze udela lepsi hodnotu (a pripadna provozni ztrata je pouze jeden ze vstupu do teto rovnice).
A nejvetsi perla nakonec - vase analyza trhu internetove reklamy v CR (byt CH pusobi ve 3 zemich) - ano, seznam (a opet musim smeknout co dokazuji kazdy rok) a google (pokud budu veeeelmi kreativni a zaradim ho mezi portaly - lol) asi rostly, ale predevsim v oblastech, kde CH bud neni co je velmi marginalne - predevsim search. Myslim, ze relevantnejsi otazky / srovnani by byly -> Seznam/Mafra/Mf/Ringier/CME a jejich prijmy z display - myslite, ze vsichni rostou??? nebo Firmy.cz/Mediatel/Mafra a jejich prijmy z SME trhu - opet rostouci trh??? Ano, vyhledavani je skvelej business a oba lidri ceskeho trhu z neho nepochybne velmi profituji, ale bohuzel pro CH je to trh, kde skoro neni...
Je mi jasne, ze Vas asi nepresvedci nic, ale budu rad, kdyz se alespon zamyslite.
Pravda je taková, že v době, kdy Warburg Pincus Centrum kupoval, to byla firma na vrcholu sil, proto za ni ostatně tehdejší majitelé dostali takový balík. Že nebyla dokonalá a že v ní ledacos skřípalo, vím nejspíš lépe než většina zde diskutujících, nicméně rozhodně měla daleko k tomu, aby se sesypala takovýmhle způsobem.
Taky si nemyslím, že by Ondra Tomek dělal v tom rozhovoru z Centra být nějakého úžasného "hybatele" věcí. Centrum jistě bylo hybatelem, ale spíše v tom smyslu, že Seznam coby jeho hlavní a nepokořitelný konkurent působil většinu času spíše jako stojatá voda a žil více z tradice než z nějakých inovací, což si mladší a ne tak provařená firma samozřejmě nemohla dovolit. Centrum ovšem každopádně a nepochybně bylo prvoligovým hráčem, kterého nebylo možné ignorovat.
Odchodem Ondry a Oldy firma ztratila tahouny a jasný směr a zůstal jí jen obchodník nevalných schopností, který o internetu nevěděl nic a řídil ji stejně, jako by řídil třeba fabriku na bublinky do vodováhy. Fúzí - nebo jak tu katastrofu nazvat - s Atlasem došlo v podstatě k likvidaci personálního zázemí. Propouštění i dobrovolné odchody nespokojených zaměstnanců nastartovaly pád, který Andreas Demuth možná přibrzdil, ale nezastavil.
A mimochodem, aby nedošlo k mýlce, navzdory stejnému křestnímu jménu nejsem Ondra Tomek. Jsem ale bývalým dlouholetým zaměstnancem Centra, který zažil a viděl jeho vzestupy i pády zevnitř. Což je myslím více, než může říct "odborník" Jan Janča.