Online distribuce může fungovat

Wall Street Journal má problémy. Klesají zisky, klesají akcie. Lidé si prostě tyto kdysi "prestižní" noviny kupují stále méně a méně. Přesto si je ale čtou. Čtou si je online.

Wall Street Journal (WSJ) má problémy. Klesají zisky, klesají akcie. Lidé si prostě tyto kdysi „prestižní“ noviny kupují stále méně a méně. Přesto si je ale čtou. Čtou si je online.

WSJ má nyní poprvé v historii větší zisk (zisk, nikoliv tržby) ze svých online čtenářů než z papírových výtisků! Je nutné zdůraznit, že to není způsobeno velkou oblíbeností online verze, nýbrž spíše razantně klesající oblíbeností tištěné verze. Ale stejně je to důvod k zamyšlení.

Roční předplatné tištěného Wall Street Journalu stojí 356 dolarů. Roční předplatné online verze stojí 84 dolarů. Ovšem poměr cena/náklady je pro nakladatelství více než 20× výhodnější v případě online verze!

To znamená, že vydavatelé se nyní mohou věnovat zajímavé matematice. Kdyby WSJ zcela zrušil svou papírovou podobu a pokračoval pouze online, jeho tržby se sice sníží, ale jeho náklady se sníží také – a podstatně výrazněji než tržby. Vlastně, přesněji řečeno: Pokud se vydavatelé nebudou této matematice věnovat a současný trend bude pokračovat, budou mít v nejbližší době ještě větší problémy než teď.

Další skutečnost, která z výše uvedeného vyplývá: Online distribuce může fungovat a být zisková. Možná vám to bude připadat až příliš odvážné, ale vidím tady paralelu s hudební distribucí: Lidé si kupují méně a méně CD, protože jim prostě nepřipadají při své současné ceně dostatečně kvalitní a zajímavá (tím, že by obsahovala např. booklety, plakátky, samolepky a další blbinky, které stojí za to). Hudební společnosti se pokoušejí přijít s online distribuci, ale většinou se jim to nedaří. Jednou z mále výjimek jsou iTunes od Apple.

MIF16

Řešením není podávat žaloby na stahovače a honit se za přeludem „nekopírovatelného formátu“. I iTunes se dají „cracknout“. I online obsah WSJ se dá extrémně snadno ilegálně distribuovat online. „Vtip“ je v tom, že to většina uživatelů nedělá, protože cena online služby jim přijde dostatečně přijatelná za obsah, který dostávají. Prostě se znovu vracíme ke staré dobré „nabídce a poptávce“. Pokud chce někdo distribuovat svůj obsah online, má jen dvě možnosti: Buď dostatečně snížit cenu, nebo poskytnout dostatečně kvalitní materiál a příbuzné služby (iTunes vám umožní dělat toho mnohem víc než si pouze stahovat hudbu).

To, že si 20 miliónů lidí ilegálně stáhne nové album Britney Spears, prodávané za 10 dolarů, totiž zdaleka neznamená, že nebýt Internetu, prodalo by se těch alb o 20 miliónů víc. I když by Sony, EMI a spol. chtěli, aby si to všichni mysleli.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 4. 2005 18:25

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»