Online média v roce 2014: vládne bulvár, zpravodajství se oživení nedočkalo

Konec papírových médií se sice nekoná, ale jsme k němu opět blíž. Ta internetová na tom ale paradoxně stále nejsou nijak dobře. Takový byl rok 2014.

Řešit, jak jsou na tom klasická média, asi moc nemusíme. Od nástupu internetu jim klesají náklady, různé krize je připravují o inzertní příjmy a ačkoliv vydavatelé stále čekají zázračný návrat starých časů, nic podobného se neděje.

Internet prostě ne a ne odejít. Je to dost podobné hudbě a filmům, kde už je řadu let víme, že je nutné změnit vše, co doposud fungovalo. Hudebním a filmovým vlastníkům práv to sice (možná) dochází, ale také stále čekají, že „ten zlý internet“ odejde.

Zlé na tom všem trochu je, že internetové podoby papírových novin už nejsou in. Situaci nezachránil ani nástup tabletů a mobilů – zachránce v podobě aplikací nepřišel a samotní vydavatelé si asi stále nechtějí připustit, že polovina všech uživatelů českého internetu navštěvuje internet právě z mobilních zařízení.

Nezměnilo se ani to, že za obsah nebudeme platit, pokud ten obsah za nic nestojí, nebo je možné ho najít kdekoliv jinde. Což je paradoxně většina obsahu, který dnes (nejenom čeští) vydavatelé novin a časopisu produkují. 

Stále platné zůstává i to, že sociální sítě ukázaly, který obsah se nejvíce šíří – pokud možno ten nejvíce primitivní, hloupý, ale zato třeskutě vtipný. A také to, že nejde o obsah, ale o lajky (líbí) a sdílení. Což ve výsledném efektu vedlo ke vzniku nové žurnalistiky, tedy takové, který už nejde po klasickém linkbaitingu, ale čistě jen a pouze po like/sharebaitingu.

Zpravodajství v NetMonitoru

V českém NetMonitoru je kategorie Zpravodajství, která tak trochu ukazuje, kolik lidí z celého českého internetu navštěvuje zpravodajské servery. Nechme teď stranou to, co se vlastně kategorii skrývá. A také to, že někteří v ní zahrnutí jsou proslulí počítáním ne-zpravodajských věcí do zpravodajství, generováním návštěvnosti na uživatelích odhlašujících se z e-mailu i řadou dalších „nepravostí“.

Pohled na vývoj od roku 2009 do roku 2014 dost ukazuje na bídu médií. Rok 2014 žádné oživení, růst, výrazné zvýšení zájmu nepřinesl. Graf nijak nestoupal, ačkoliv internet jako takový samozřejmě rostl. Přesto ale mohou média jásat – listopad 2014 s 5 393 635 RUest představuje 62 % podíl z celku, v listopadu 2013 to bylo 60 % a ještě o rok dříve dokonce jenom 57 %.

Jenže, to by listopad s 5,3 miliony musel být schopen překonat alespoň leden s 5,6 miliony. A také by to chtělo trochu optimističtější pohled na složení českých internetových médií.

Nedostižný Seznam aneb bulvár světu vládne

Pokud se podíváte na graf všech serverů ve „zpravodajské“ kategorii NetMonitoru, je tam vidět nedostižnost Seznamu – www.novinky.cz jsou prostě jedničkou v návštěvnosti. Mají prakticky dvakrát tolik než www.idnes.cz a při trošce nadsázky skoro třikrát tolik co www.nova.cz a www.aktualne.cz, tedy prakticky trojka a čtyřka. V první pětici je ještě www.denik.cz, ale ten po slibném stoupání z let minulých v roce 2014 nic nezískal.

Když se zbavíte v grafu první pětky, uvidíte nejenom lépe další pořadí (www.blesk.czwww.lidovky.cz, www.ihned.czwww.parlamentnilisty.cz, první desítku uzavírají www.eurozpravy.cz), ale také to, komu se daří či nedaří růst. Paradoxně jsou to prakticky jenom Parlamentní listy (ty, které samozřejmě nejsou „parlamentní“, ale hlavně je otázka, nakolik je můžete brát jako skutečnou novinařinu).

Z první desítky každopádně plyne několik poučení – seriózním médiím se na internetu (ale nakonec ani na papíře) nijak zvlášť nedaří. Čtenářům je jedno, kdo lže, manipuluje, vymýšlí si. Nakonec: vše, co dostávají, mají zadarmo. A co především, chtějí se bavit, bavit a jenom bavit. A čím bulvárnější médium je, čím více infotainmentu a lákavých titulků nabídne, tím lépe na tom bude.

Po první desítce následuje trochu nepřehledná změť titulů, jejichž návštěvnost se pohybuje pod dvě tisícovky lidí měsíčně. Je tu ale vidět i dlouhotrvající propad www.ceskenoviny.cz. Je tady www.echo24.cz, které je typickým příkladem média, která sází na internetově lákavá témata, clickbaitingové titulky a povrchní články – tedy přesně to, co lidé chtějí (a také to funguje).  

Najdete tu ale i www.metro.cz, www.tyden.cz a již zmíněné www.ceskenoviny.cz.

Tím ale končí další kategorie médií a zbytek už najdete pod 100 tisíc návštěvníky měsíčně. U toho je potřeba dodat, že takové návštěvnosti může dosáhnout i nějaký blog či one-man-show. Najdete zde www.blisty.cz, www.prazskypatriot.cz či www.ekolist.cz, ale také www.5plus2.cz, www.denikreferencum.cz, www.a2larm.cz či www.pravo.cz. A je dost dobře možné, že jste o těchto titulech nikdy neslyšeli. A také je jisté, že jste neslyšeli o stovkách dalších titulů, které na českém internetu jsou, ale nenajdete je v NetMonitoru.

Za pozornost v posledním grafu, mimochodem, stojí velké vzestupy a následné poklesy – www.5plus2.czwww.pravo.cz.

Co ostatní, co nejsou „zpravodajství“?

Se sledováním návštěvností médií v NetMonitoru je to trochu komplikované – schovávají se totiž do dalších kategorií, ne pouze do právě poměrně detailně probrané „Zpravodajství“. Pokud se budete chtít podívat na české televize, tak navíc narazíte na problém – jak například brát www.stream.cz, je to „už televize“ nebo „ještě ne“? A co si počít se záplavou rádií? Zejména pokud NetMonitor dává právě TV a rádia dohromady.

Tady už celkový graf vypadá poněkud optimističtěji. Skoro jako kdyby někdy od roku 2013 online televize a rádia zažívaly dobré časy – je tu docela dost vzestupů a žebříček není až tak jasně ve prospěch Seznamu. Ten ale samozřejmě má v této kategorii dlouhodobou jedničku – www.stream.cz, kterou se navíc zároveň snaží proměnit v „televizi“.

Další místa patří www.ceskatelevize.cz, www.iprima.cz, www.nova.czwww.rozhlas.cz – čtyři první jsou televize, páté místo rozhlas (ten Český). Bohužel ale jediný, komu se tady opravdu dařilo získávat návštěvnost, je www.iprima.cz – a tady opět narazíte na stejný vzor – masivní aktivity na sociálních sítích, v řadě dostatečně kontroverzní, aby vyvolaly zájem mladých.

Pokud se podíváte na zbytek, až tak příliš zajímavého tam nenajdete – tedy až na www.mixer.cz, který po startu s 900 tisíci uživatelů stále klesá a klesá (na 250 tisíc měsíčních). 

Jenže, když už jsme u rádií a televizí, tenhle obrázek není úplný – svět se proměnil, dnes chceme mít pohyblivé obrázky a zvuk (hudbu) na mobilních zařízeních, chceme streaming, neomezený přístup. A vše, na co se teď díváte, je pouze klasický přístup z webu. A co hlavně, právě v této kategorii chybí to nejpodstatnější, tedy www.youtube.com.

Další média

Kategorizace NetMonitoru schovává další média do řady dalších kategorií – samostatná kategorie „Bulvární magazíny“, stejně tak jako oddělené „IT servery“ či „Magazíny zaměřené na ženy“, „Společenské magazíny“ ale také „Mužské magazíny“.

Pokud budete brát vážně rozdělení do kategorií (osobně s tím mám problém, protože se různě překrývají a zařazení je dáno hlavně tím, že tam někdo zrovna prostě chtěl), tak největší zájem na českém internetu je o zpravodajství, následují TV/rádia těsně s bulvárními magazíny a první pětici uzavírají magazíny pro ženy a IT/technologické servery. Na konci pomyslného žebříčku zájmů jsou mužské magazíny a zdraví.

A co je samozřejmě nutné dodat je, že médií je na českém Internetu několik stovek.

Novinky roku 2014? Bulvár a infotainment

Pokud zůstaneme stále u NetMonitoru, můžeme v průběhu roku 2014 najít několik přírůstků. Tady samozřejmě platí, že tyto server mohly existovat již dříve, ale do měření přes NetMonitor se vydaly až v roce 2014. A také to, že řada serverů existuje a bude existovat, aniž by byla měřena.

www.a2larm.cz se v NetMonitoru objevil v srpnu 2014 a na konci roku se dostal na 45 tisíc RUest. Mírně více než dvakrát tolik (100 tisíc v prosinci) má listopadový www.bulwar.cz – a jak doména napovídá, je to samozřejmě další bulvár. Ostatně podobně jako www.extrastory.cz (88 tisíc na konci roku) či v únoru spuštěné www.g.cz (256 tisíc v prosinci, 316 tisíc v listopadu). Nebo www.free1.cz (na konci roku dokonce 509 tisíc).

Zdánlivým přírůstkem by mohlo být i www.aktualne.cz, ale březnové objevení se v datech je důsledkem pohlcení Centrum Holding a následných změn v zařazení serverů. Listopadovým přírůstkem jsou www.literarky.cz (27 tisíc RUest na konci roku). Pokud to srovnáte s 43 tisíc pro www.moda.cz (přírůstek z dubna), tak je asi jasné, co táhne víc.

Pamětníci jistě ocení návrat www.cdr.cz – v prosinci  33 tisíc RUest. Stejně tak se v prosinci opět objevil www.diit.cz (63 tisíc). Po měsících mlžení s čísly (Dalibor Balšínek vydával například návštěvy z Google Analytics za čtenáře) se v červenci v NetMonitoru objevuje www.echo24.cz a po slibně vypadajícím vzestupu nakonec v prosinci spadlo na 153 tisíc RUest (v listopadu pěkných 229 tisíc RUest, takže je vhodné dodat, že prosinec je tradičně vždy slabší).

Mezi televize bychom mohli teoreticky zařadit i www.ivio.cz  (od března v NetMonitoru, 47 tisíc na konci roku), byť jde hlavně o filmy. Mezi rádii pro změnu www.seejay.cz (v NetMonitoru od října, na konci roku 39 tisíc RUest),  www.tipradio.cz (také říjen, 35 tisíc RUest) či www.youradio.cz (květen, 68 tisíc).

To, že se nejspíš přeci jenom stále vyplatí věnovat technologiím a mobilům, ukazuje www.smartmania.cz – v NetMonitoru k nalezení od dubna, na konci roku 92 tisíc RUest. Podobně jako www.svetandroida.cz – březen 2014 a na konci roku 225 tisíc RUest.

EBF16

Těžko se věří, že server www.tyvole.cz (od srpna) dokázal na konci roku dosáhnout 103 tisíc RUest, ale to se opět oklikou vracíme k tomu, že něco jako reálná žurnalistika prostě není v kurzu. Se stovkou tisíc v červenci a srpnu se v NetMonitoru objevilo www.veeo.cz. A když už jsme u takovýchto věcí, tak www.vipstory.cz vám vzhledově jistě přijde velmi podobné něčemu, co už znáte (červnový přírůstek, na konci roku sice jenom 39 tisíc, ale na sto tisíc se dostali také).

Řadu přírůstku do NetMonitoru z roku 2014 vynecháme, jsou jich desítky a ve většině případů mají tisíce či desetitisíce návštěvníků. 

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 1. 2015 12:33

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »