Online výuka rychlého čtení Rozečti.se: Čím rychleji člověk čte, tím lépe text chápe

Začalo to tak, že Michal Zwinger nemohl najít vyhovující aplikaci pro výuku rychlého čtení, a tak se ji se skupinou nadšenců rozhodl sám vytvořit. Dnes má projekt údajně už stovky platících uživatelů a chystá se i na rozšíření do zahraničí.

Kdo se na projektu podílí?

Je nás střídavě okolo osmi až devíti, většinou na částečný úvazek, nebo jen na práci na specifických věcech, například na designu atp. V týmu tedy máme na všechno někoho — na vývoj, kódování, design, odbornou metodiku atd. až po koordinaci projektu:

Jana Krejčí — odbornice na metody čtení
Richard Papík — velký odborník na metody čtení
Adam Zlatohlávek — nadšený vývojář i čtenář
Vlasta Fišer — šikovný kodér
Veronika Pavlíková — zodpovědná za vzhled, grafička
Radek Šauer — copy, takže psavec
Monika Fonferová — spokojenost uživatelů
Michal Zwinger — zodpovědný za spokojenost týmu, vařič kafe, spoluzakladatel
Michal Hudeček — mentor týmu, spoluzakladatel

Na plný úvazek se pojektu věnuji jen já (Michal Zwinger), a velmi aktivně také Michal Hudeček. Zbytek týmu je na poloviční úvazek, nebo někdo i na méně — dle možností a potřeby.

Co je Rozečti.se?

Je to online výuková aplikace, prostřednictvím které je možné naučit se dovednosti rychlého čtení, tj. v průměru zdvojnásobit efektivitu čtení při práci nebo studiu. Kurz čítá dvacet výukových lekcí. K dispozici je také teorie, tipy a rady při výuce a nakonec i certifikát absolventa, který je možné uvádět v životopise.

Většina z nás čte na stejné úrovni, na kterou jsme se dostali během studia základní školy. Dovednost čtení jsme přestali zdokonalovat zhruba ve dvanácti letech, a dosahujeme tak v průměru pouze rychlosti 150 až 200 slov za minutu. Velkou část populace můžeme proto nazvat čtenáři neškolenými, a to včetně těch, kteří se musí denně potýkat s přečtením mnoha studijních nebo pracovních materiálů.

Školení čtenáři však čtou běžně nad 300 slov za minutu, po absolvování soustavného tréninku i nad 500 slov za minutu, a čtou tedy dvakrát až třikrát rychleji bez ztráty pochopení. I kdyby člověk aktivně četl jen hodinu denně, ušetří díky dovednosti rychlého čtení přibližně 180 hodin ročně.

Proč jste se pustili právě do rychlého čtení?

Co se původního nápadu týče, ještě na střední škole se mně a mému kamarádovi Janu Hlavovi dostala do ruky velice stará kniha Wolfganga Zielkeho o metodách rychlého čtení, které nám oběma přišlo zajímavé.

Po jejím přečtení mě však nebavilo připravovat tréninkové materiály (doporučeno bylo napsat si je na psacím stroji, byla to kniha opravdu stará), a tak mě napadlo vytvořit si pro jedno ze cvičení jednoduchý program, který by trénoval rozšíření zrakového rozpětí. Byl to dost špatný program, vytvořený v Turbo Pascalu, a dnes už by jej nešlo ani nikde spustit. Ale fungovalo to. Bohužel, další doporučená cvičení už nebylo tak lehké vytvořit, a neměl jsem proto tolik chuti čtení trénovat, takže jsem brzy všeho zanechal.

Další impuls se objevil cca před rokem a čtvrt, když jsme řešili, zda se pomocí sestavy různých výukových metod převedených do online prostředí dá poskládat celá výuka a potažmo i online kurz rychlého čtení. Přišlo nám, že ano, a na podzim po mém dokončení studií jsme začali připravovat celý koncept.

Zjistili jsme zároveň, že konkurenční aplikace se v ČR a v okolních státech směrem na východ spíše nevyskytuje, alespoň jsme žádnou neobjevili. To byl impuls dát dohromady tým a začít práci.

Jak byste shrnuli výhody online kursu?

Obecně si myslíme, že například dovednosti rychlého čtení online výuka skutečně sedí. Kromě potřebné teorie je výuka založená především na množství cvičení, a ta jsou takto podána zajímavou interaktivní formou, a navíc máme i možnost je doplňovat a obměňovat pro lepší uživatelský prožitek.

Ze zkušenosti docenta Papíka také vyplývá, že mnoho lidí preferuje určitou dávku anonymity při svém studiu (například z obav z výsledků), což jim online aplikace samozřejmě nabízí.

A také teprve díky online aplikaci je rychlé čtení dostupné širším masám zájemců.

Jak dlouho už na projektu pracujete?

Betu jsme začali připravovat před koncem minulého roku, a když vše vypadalo dobře, tak jsme po doplnění týmu o metodiky Janu Krejčí a docenta Papíka začali naplno vyvíjet v lednu 2012.

Odkdy je Rozečti.se funkční a přístupné veřejně?

Spustili jsme 31. 5. 2012, ale plně funkční jsme byli tak 7. 6. 2012, plus minus, den po vyhlášení Nápadem roku.

V čem je projekt udělaný?

Celý projekt běží na Nette, takže PHP. Nette byla volba hlavního vývojáře Adama, a i zpětně myslíme, že to byla správná volba.

Z čeho vycházíte odborně? Lišíte se od postupů Davida Grubera?

Asi neexistuje autor či výuková škola, kterou bychom přímo označili za jeden náš zdroj. Využíváme obecných principů, které začínají u Jávala v 19. století, přes Pitkina ve 20. letech minulého století, a jdou především k Wolfgangu Zielkemu (zhruba 60. léta). Co se názvosloví týče a pojmutí zvyšování zátěže uživatelů, máme nejblíže právě ke škole Wolfganga Zielkeho a k pracím pana doc. PhDr. Richarda Papíka, Ph.D.

Aplikaci jako takovou, tedy konkrétní sady cvičení, jejich náplň, požadavky na úspěšnost a princip výuky ve dvaceti lekcích, to jsme vytvořili sami na základě zkušeností, testování a doporučení, přičemž jsme obecné principy aplikovali na možnosti využití moderních technologií.

Co se týče odlišností od postupů pana Grubera, nemůžu zcela přesně odpovědět. On veřejně zastává názor, že učí pro něj specifickou metodou. Já osobně jsem nikdy žádný jeho materiál neviděl, nečetl.

O kolik se zrychlí průměrný čtenář? A na jakém vzorku jste k číslu došli?

Podle statistik přímo z aplikace je průměr okolo 130 %. Průměr je automaticky počítán ze všech aktivních uživatelů, tedy z několika stovek. Snažíme se však svým uživatelům zdůraznit, že nejde jen o rychlost čtení, ale o celkovou efektivnost. Čtenáři se naučí, jak zrychlit či zpomalit dle potřeby, jak přistupovat k různým druhům textů a jak se zbavit zlozvyků.

Přináší rychlejší čtení také rychlejší chápání přečteného? Nebo jde především právě o odstranění zbytečné brzdy zlozvyků?

Ano, odstraněním brzd se zvýší rychlost čtení při zachování stejné míry pochopení. To znamená, že při udržení stejné míry pochopení textu potřebuje školený čtenář kratší čas.

Někteří autoři však podotýkají (např. F. Richoudeau), že čím rychleji čteme, tím nejen rychleji, ale také lépe chápeme. Při rychlém čtení se totiž nové informace v mozku zpracovávají a dostávají do souvislostí rychleji, a to vede k lepšímu předvídání textu, a to zase zpětně zvyšuje chápání.

Jak se měří, že rychleji přečtené je i lépe přečtené?

Při testech využíváme článků, po jejichž přečtení musí uživatel odpověďmi na sadu otázek prokázat, že textu porozuměl.

Kurs je placený. Jak jste cenu stanovili?

Při hledání optimální ceny jsme vycházeli jednak z průzkumů mezi potenciálními uživateli a jednak z porovnání s dalšími možnostmi naučit se rychlému čtení.

Jsme tedy sice dražší než knihy o rychlém čtení, ale zato podstatně efektivnější v přínosech pro uživatele. Zároveň jsme však také mnohem levnější než osobní lektorské kurzy, při aspiraci na srovnatelný a dlouhodobý efekt pro uživatele. Snažíme se tedy o nejlepší poměr cena/výkon. Cena pak musí pokrýt nejen vývoj, ale i to, že jsme uživatelům k dispozici — nikdy nezůstanou bez pomoci.

Máte přehled, kolik registrovaných dokončí lekce zdarma? A máte přehled, kolik lidí zaplatí kurs po vyzkoušení lekcí zdarma?

Ze zkušenosti víme, že mnoho lidí s nákupem nečeká na dokončení lekcí zdarma, nýbrž jakmile po jedné či dvou lekcích zjistí, že je to to, co potřebují, rovnou si kurz zaplatí. Obecně máme relativně stabilní výši konverze na platící uživatele, s níž jsme spokojeni.

Kolik jste prozatím získali platících?

Máme již stovky platících zákazníků a na základě jejich výsledků a zpětné vazby i velkou motivaci pokračovat dále.

Může projekt přinášet ještě jiné příjmy? Jdete cestou nějakých spoluprací?

Určitě. Jsme ve fázi, kdy aktivně jednáme o spolupráci s partnery, se kterými nám to dává smysl, a můžeme tak být na očích širšímu okruhu lidí. Někteří partneři nás oslovují sami, jiné zase oslovujeme my. Obecně jde o nabídnutí nějaké přidané hodnoty, ať už našim uživatelům, nebo publiku partnera. Stejně tak jsme však už dohodli i běžné formy přeprodeje skrze partnery — obvykle se vzdělávacími produkty.

Už máte investory? Hledáte?

V tomto ohledu jsme otevřeni jednáním, ale aktivně nyní žádné investory nehledáme. Projekt byl od začátku koncipován jako vysoce kvalitní služba, která bude zpoplatněna a schopna na sebe vydělat.

Zároveň už však pracujeme i na expanzi do zahraničí, a to je oblast, kde by nám investor přinášející tzv. chytré peníze (tedy hlavně i kontakty na trhy) byl pravděpodobně schopný výrazně pomoci a proces značně urychlit. Samozřejmě vše záleží na podmínkách, ale v principu by nám to smysl dávalo.

EBF6

Jaké jste si stanovili cíle?

Krátkodobě je naším cílem zvládnout rozšíření aplikace plánované na následující měsíce, a to nejen rozšíření jazykové. Dlouhodobě máme neskromný, ale určitě reálný cíl být světovou jedničkou na poli interaktivních aplikací pro výuku rychlého čtení.

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 2. 2013 23:21

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »