Open source a dvojaký Google

Podporovat projekty založené na otevřeném kódu je stejně populární jako kupovat bio výrobky. Ale bere někdo tyto aktivity opravdu vážně?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Často rádi čteme články o tom, že Google bojuje proti Microsoftu, jako by nešlo jen o obchod, ale o nějaký mýtický souboj titánů. Neméně často je jejich údajná rivalita pojímána jako souboj dobra a zla. Skutečnost je ale taková, že ani jeden neinvestuje ani dolar navíc, aby mohl soupeřit s tím druhým. Jediným cílem investovaných dolarů je vydělat. A je vcelku jedno jestli primárním, sekundárním či terciárním způsobem. Zisk je to jediné, o co tu jde.

A tak Google nepodporuje Mozillu, aby konečně učinila přítrž tomu zlému IE. Podporuje ji proto, že při spuštění na vás jako domovská stránka vykoukne Google, který je také nastaven jako primární vyhledávač. A celá řada uživatelů si toto nastavení ponechá nastálo. Výsledkem je to, že na Google vyhledává stále více lidí a to pochopitelně generuje zisk.

Kdyby to Google myslel s podporou open source vážně, pak bychom se jen těžko dostali do situace, kdy prezentaci uloženou v odp (což je ISO standard!) do Google Dokumenty nedostanete. Funguje pouze export. To že import prezentací z OpenOffice.org nemusí být problém, svědčí například Zoho Show (viz nedávná recenze online nástrojů na tvorbu prezentací) Také otvírání jiných odf přiložených jako příloha e-mailů není zrovna spolehlivá aplikace. Pro Google je zkrátka větší business podporovat formáty Microsoft, protože je používá většina uživatelů. A až bude čas, přijdou si na své také uživatelé OpenOffice.org.

Ať se nám to líbí či nikoli, Google se chová jako firma, zkrátka proto, že firmou je. Cílem jejího podnikání je dlouhodobé generování zisků. Pro to je jistě potřeba spokojený zákazník, široké spektrum služeb a všechny ty věci okolo. V tomto pohledu bychom neměli být zklamáni, že to Google s podporou open source nemyslí tak úplně vážně. Respektive právě tak vážně, jako je to pro něj výhodné.

CIF16

Žádný osudový souboj Microsoftu s Google se nechytá a ani chystat nebude. Zkrátka proto, že je to nesmyslné. O oblibě té které služby vždy rozhoduje pouze zákazník. A těch na Internetu stále přibývá. Více uživatelů je větší šance na vyšší zisk, a tímto heslem se musí řídit všechny komerční společnosti.

Poučení jsou tedy dvě. První, že otevřené formáty jsou sice výborná věc, ale často ne zrovna nejrozšířenější. A v rámci snahy zavděčit se zákazníkovi je někdy nutné napřed vyvinout a odladit nástroje pro většinový formát a až následně pro formát sice moderní a sympatický, avšak ne nejpoužívanější. Tím druhým je pak překvapující zjištění, že je to právě jen trh, který hraje ve prospěch zákazníka. Google, Microsoft, Yahoo i třeba český Seznam se snaží své uživatele udržet (a třeba také i získat nové) a na otevřeném trhu služeb mu musí vycházet vstříc. Každá regulace otevřené soutěže by tedy nebylo políčkem pro velké společnosti, ale především pro uživatele.

38 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 11. 2008 14:49

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »