Opera přidala do prohlížeče blokátor reklam. Má zrychlit načítání

Blokování reklam je velké téma posledních měsíců. Pohledy jsou vyhrocené z obou stran. Norský prohlížeč přichází se svými argumenty.

Dosud bylo blokování inzerce spíš záležitostí speciálních pluginů. Norský prohlížeč to chce změnit. Podobně jako browser německého AdBlockeru Plus totiž má Opera blokování zabudované přímo do prohlížeče – tedy zatím do verze pro vývojáře.

Hlavní argument Opery spočívá v rychlosti. Weby bez reklam se podle norských vývojářů načtou až o devadesát procent rychleji. Adblocker zabudovaný rovnou v prohlížeči má být podle Opery také významně efektivnější než dosavadní pluginy. Norská firma tvrdí, že až o 40 procent.

„Reklama pohání internet a umožňuje samotnou existenci serverů, ale naše poslední výzkumu ukazují, že současné weby jsou významně zpomalovány velkým množstvím reklamy a sledovacích kódů. To se nám nelíbí a chceme, aby web byl lepším místem pro nás všechny,“ tvrdí Krystian Kolondra z Opery pro server TechCrunch

Jak to funguje v praxi? 

Vývojářskou verzi jsme samozřejmě vyzkoušeli. Uživatelům, kteří přijdou na web s reklamami, zobrazí prohlížeč v pravém horním rohu nabídku, zda chtějí blokování reklam zapnout: 

Blokování se dá zapínat či vypínat také prostřednictvím ikony malého štítu v adresním řádku:

V nastavení prohlížeče se při zapnutém blokování zpřístupní také položka s výjimkami – tedy weby, na kterých se reklamy neblokují. Zajímavé je, že současná vývojářská verze už obsahuje přednastavený dlouhý seznam výjimek – včetně českých webů jako Aukro.cz, Google.cz, iDNES.cz, Seznam.cz a dalších. Proč jde zrovna o tyto weby a jak se bude možné na výchozí seznam výjimek dostat, zatím není jasné.

Když blokování zapnete, začne vám Opera gratulovat k tomu, o kolik se bez reklam zrychlilo načítání webů:

Kliknutím na ikonu štítu v adresním řádku se dostanete k dalším statistikám:

Aby bylo vidět, jak reklamy mění rychlost načítání, přidala Opera i měřák s daty o tom, kolik reklam prohlížeč zablokoval a jak rychle se stránka načte:

Speedtest funguje jen při zapnutém blokování, ale kupodivu i na weby, které jsou v seznamu výjimek. Stačí do adresního řádku zadat adblockertest/?url=[dotyčná adresa] :)

Opera je prvním mainstreamovým prohlížečem, který se zabudovaným blokátorem reklam přišel. Norská společnost přitom má vlastní reklamní firmu, a tak se od ní „střelba do svých“ příliš nečekala.

V Česku má Opera momentálně podle statistik Statcounteru asi 5% podíl na trhu desktopových prohlížečů, mezi mobilními a tabletovými browsery si s 3,55 % podle téhož zdroje vede ještě o něco hůře.

Firma je momentálně ve fázi prodeje. Skandinávské IT stříbro kupují čínští investoři. S novými majiteli by měla firma kromě peněz získat i jednodušší vstup na miliardový čínský trh. 

Content

Zbrojí i druhá strana

K řešení tahanic s adblockery přistupují vydavatelství různě. V tuzemsku si podle odhadu SPIRu blokuje reklamu 12 procent internetových uživatelů. V novém roce rozvířil diskusi i šéf O2 Tomáš Budník, který si pohrává s myšlenkou blokování reklamy rovnou na straně operátora. 

Vydavatelství Echo Media připravuje podle svého zakladatele Dalibora Balšínka placenou verzi bez reklam. Čtenáři s aktivním adblockerem si bez zaplacení na Echo24 nepřečtou ani písmenko.

46 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2016 21:46
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »