Operátoři vyhráli. Senát schválil novelu oklešťující práva zákazníků

Mnohamilionová pokuta od Evropské komise je zase o kousek blíž. Senát totiž nezastavil přílepek k telekomunikačnímu zákonu a stát tak okleštil práva zákazníků operátorů.

Ani hrozba vyšetřování bruselskými úředníky nezastavila senátory před schválením novely telekomunikačního zákona. Mobilní operátoři tak nebudou muset informovat klienty o smluvních změnách, které jim přijdou nepodstatné. A to i přesto, že to minimálně podle ČTÚ porušuje evropskou směrnici.

Jednání zabralo podle zprávy ČTK hodinu a půl. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek zpochybnil postoj ČTÚ s tím, že Evropská komise zatím jen požádala Česko o vysvětlení úpravy. „Prostým srovnáním textů je i lidem bez právnického vzdělání zřejmé, že zde dochází k výraznému oslabení práv spotřebitelů. Přílepek, který bere práva spotřebitelům a oslabuje jejich postavení vůči operátorům, vznikl v Poslanecké sněmovně a dnes ho schválil Senát,“ tvrdí šéf regulátora Jaromír Novák ve zprávě, kterou úřad k tématu vydal. Situaci zlehka okomentovali i ostatní členové Rady ČTÚ. 

Kritizovaná změna vzešla z parlamentu. Podle nového ustanovení budou muset operátoři seznamovat klienty jen o podstatných změnách a ne o všech jako dosud. To se týká i informace o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankce, kterou by nově dostávali jen klienti se smlouvou na dobu určitou, pokud by se zhoršovaly jejich podmínky. Teď bude stačit, když operátor pouze oznámí zákazníkovi, že se smluvní podmínky mění, a je pak na něm, jestli se bude zajímat jak. Operátor ale bude muset změny zveřejnit na webu měsíc předem. 

Podle telekomunikačního odborníka Jiřího Peterky je z procesu schvalování cítit lobby mobilních operátorů. "Je to malý krok pro operátory, ale velký problém pro jejich zákazníky. Je to jen další důkaz toho, že operátoři jsou v parlamentu prostě slyšet víc než spotřebitelé,“ tvrdí ve svém komentáři

Novela již také přesně nevymezuje podstatné náležitosti smlouvy mezi klientem a operátorem. Současný zákon stanoví, že podstatnými náležitostmi smlouvy jsou například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo například cena za přenesení telefonního čísla. Návrh také mění slovo „účastník“ na „spotřebitel“. Ten ale nezahrnuje například živnostníky.

CIF16

„Opravdu velký pozor by si měli dávat všichni ti, kteří by nějakému „náhončímu“ telekomunikačního operátora sdělili své IČO (jak před tím varuje například sdružení dTest). Pamatovat je třeba také na to, že smlouvu s operátorem lze platně uzavřít i po telefonu – a i zde je opravdu velký prostor pro situace, kdy každá ze stran interpretuje průběh telefonického rozhovoru diametrálně odlišně,“ tvrdí Peterka. 

Operátoři se brání tím, že novela bude mít na zákazníky minimální dopad a pouze odstraňuje absurditu, že pokud zákazník získal výhody nebo se mu zlepšila kvalita služby, mohl bez sankcí odstoupit od smlouvy, přestože měl u operátora závazek.

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 10. 2014 11:27

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »