Hlavní navigace

Opravdu je problém s dialery vyřešen?

Jiří Nápravník 21. 9. 2005

Počátkem září 2005 vydala Asociace poskytovatelů veřejných telekomunikačních služeb (APVTS) tiskovou zprávu o tom, že se jim prý podařilo vyřešit problém s dialery – podvodným přesměrováním do sítě Internet. Kéž by to byla pravda.

Na grafu, který zveřejnila APVTS, je vidět určitý pokles reklamací drahého připojení na linky začínající 976 za poslední období.

1906

Jenže pravidla, na kterých se domluvili členové APVTS a která začala platit od 1. července, se do tohoto grafu ještě nemohla promítnout. Z jednoho prostého důvodu. Zpracovat a vyhodnotit reklamace za necelých šest týdnů není možné. Klienti dostali fakturu za období od 1. do 31. července někdy počátkem srpna. V případě, že na měsíčním vyúčtování byla podle jejich názoru nepřiměřeně vysoká částka, zákazníci telekomunikačního operátora po odeznění prvního šoku z vysokého účtu začali zvažovat, zda mají podávat reklamaci. Již je téměř veřejným tajemstvím, že uspět s reklamací dialerů u telekomunikačního operátora je téměř nemožné. Co je zarážející, klienti nemají téměř šanci uspět ani proti argumentům regulátora telekomunikačního trhu (Český telekomunikační úřad – ČTÚ). Takže zákazníkovi několik dnů trvá, než se rozhodne pro reklamaci. Následně zjistí, že reklamaci musí podat písemně, protože pracoviště, která měl telekomunikační operátor v každém větším městě, jsou zrušena. Než následně telekomunikační operátor obdrží dopis s reklamaci a než se roztočí kolečka reklamačního řízení, uplyne několik dalších dnů, a to by tedy v našem případě byla minimálně polovina srpna. Než pracovníci telekomunikačního operátora vyhodnotí reklamaci, uplyne dalších minimálně čtrnáct dnů (spíš více). To tedy znamená, že informace uvedené v tiskové zprávě APVTS jsou :

  1. zavádějící,
  2. nezkušená sekretářka popletla měsíce,
  3. někdo dělá úmyslně ze čtenářů hlupáky.

Jak jsem popisoval v předchozích řádcích, pokud členové APVTS zavedli od 1. července nějaká pravidla, tak vzhledem k tomu, že telekomunikační služby jsou domácnostem fakturovány v měsíčních intervalech a reklamační řízení také nějakou dobu trvají, není možné mít počátkem září pravdivé a kompletní informace o dané oblasti.

Dialery jsou problém, který komplikuje používání Internetu v mnoha domácnostech. Informace, které APVTS zveřejnila počátkem září, mají vzbudit v běžných uživatelích dojem, že se problém řeší, nebo je dokonce vyřešen. Další možnou snahou je vzbudit v médiích a obecně ve společnosti dojem, že odborníci problém s dialery vyřešili a ti, co si budou po 1. červenci 2005 stěžovat na vysoký účet za připojení na linky začínající 976, si za vzniklý problém mohou sami. Průhledná snaha. Pokud něco nemohu sám vyřešit, tak to přesunu na někoho dalšího, v tomto případě na zákazníka.

Vypracování dohody mezi členy APVTS zabrala určitě jednotlivým členům mnoho času, nicméně podle mého názoru se jedná o polovičaté řešení, které se snaží vzbuzovat naděje, ale ve skutečnosti problém s dialery nevyřeší. Tím, kdo může skutečně vyřešit problém s dialery bez manipulace s výsledky reklamačních řízení, je ČTÚ. Jenže takovému rozhodnutí se vedení ČTÚ již několik let brání. Ptáte se, jak je to možné? Jednoduše proto. My všichni, přestože s Internetem a počítači pracujeme často i více jak deset let (v mém případě se to týká i telefonních ústředen a dálnopisů), této problematice málo rozumíme a prý tím hlavním guru v této oblasti je vedení ČTÚ. Jak si tedy mám vysvětlit iniciativu APVTS, která se již více jak rok snaží o nalezení nějakého způsobu (v tomto případě především kompromisu), který by zamezil dalším problémů s přesměrováním připojení přes drahé linky. Pokud by vedení ČTÚ dělalo svoji práci pořádně, nebyla by žádná iniciativa APVTS nutná a veškeré nepříjemnosti s dialery by vyřešil ten, kdo k tomu má pravomoci, tedy regulátor telekomunikačního trhu – ČTÚ. Dnes to tak nefunguje.

Našli jste v článku chybu?

6. 10. 2005 13:12

Pabloqwert (neregistrovaný)
http://podvodnapresmerovani.zde.cz

29. 9. 2005 0:50

Thorough (neregistrovaný)
Pane Nápravníku pro Vaši informaci - reklamaci není nutné podávat jen písemně, ale rovněž telefonicky (tel. 800123456; 800203203) nebo elektronicky. S administrativou TELCO a Telecomem jako fakturujícím mám určité zkušenosti a musím říct, že jsou reklamace většinou vyřizovány obratem - ačkoliv je lhůta 30 dnů.
120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte