Hlavní navigace

Optimismem proti krizi

9. 2. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Světová jednička na trhu vyhledávačů vracela k nedělnímu odpoledni něco pod půl milionem výsledků k slovnímu spojení „ekonomická krize“. Řekli bychom, že informace na webu reflektují stav venku, ale není to náhodou naopak?
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Autoři serveru Digg vydělali mimo jiné na tom, že dokázali ekonomicky využít touhy lidí po používání módních slov a slovních spojení. Jedním z těch aktuálních je nepochybně „ekonomická krize“, a Internet jako moderní interaktivní médium se mu nemůže vyhnout. Zdá se tedy logické, že straší-li krizí ostatní média, nelze čekat, že by globální síť krizi nepostřehla. Nakolik ji však dovede spoluvytvářet?

Lidé chtějí slyšet nervák. Média jim jej nabízí měrou vrchovatou, média na Internetu nejsou výjimkou. Nervák je i chycení vraha či krvavá autonehoda, „krize“ je však něčím, co se konzumentů mediálních obsahů bezprostředně týká.

Protože (internetová) média potřebují vydělat, nabízí svým uživatelům to, na co letí, nabízí krizi. Jedině tak prodají reklamní prostor. Protože uživatelé krizi uvěří, omezí svou spotřebu (budou-li o médii proponované krizi diskutovat, uvěří tím spíš). Omezením spotřeby se krize stane skutečností, neboť dojde ke snížení prodeje zboží a služeb. V důsledku toho budou přeživší firmy hledat cestu k úsporám. Jednou z nich je omezení rozpočtů na reklamu na Internetu. Webová média ale na reklamě závisí, takže dojde ke zostření boje o čtenáře, který přivádí inzerenta. Prostředkem tohoto boje bude přitvrzení. Krize bude na webech ještě víc, a bude ještě krvavější. Lidé se budou více bát…

BRAND24

Katastrofálním, ale účinným koncem tohoto koloběhu akcelerace krize pomocí médií a mimo jiné Internetu je stav, kdy by se reklama prodávala v minimální míře. Tím by došlo k zastavení procesu akcelerace krize, protože někteří by si uvědomili, co činí, a zbytek by se z nedostatku inzerentů věnoval jiným činnostem. Jednotlivý renegát, jež by si to uvědomil dříve a začal do světa vypouštět pozitivní zprávy, by se mohl nadít opovržení a ztráty zbývajících zdrojů financí. Kdyby tak ale učinili všichni, respektive všechna média, lidé by se možná báli o něco méně. Tím více by utráceli a vytvářeli prostor pro větší výrobu a nabídku zboží.

Jsem přesvědčen, že rozsáhlost globalizované komunikaci a současná podoba Internetu a webových médií jsou ne zrcadlem ekonomické krize, ale jejími významnými spolutvůrci. Ekonomiku zhoršuje její základní kámen, tedy snaha vydělat, respektive si udržet výdělek. Jedinou cestou ven je optimismus, ale ten současně představuje krátkodobé zhoršení výdělku. Jak to dopadne, a jak to média šířící krizi přežijí, je velkou otázkou…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).