Hlavní navigace

Oresi vs. Poradte.cz: zakáže soud kritické příspěvky v diskusích?

2. 5. 2008
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Možná tu situaci znáte. Provozujete internetové diskusní fórum, čtenáři se v něm pustí do nějaké firmy nebo výrobku a kritizovaná společnost to považuje za poškozování svého dobrého jména. Diskusní web Poradte.cz takto čelí trestnímu oznámení výrobce kuchyní Oresi jenom za to, že si dovolil v titulku diskuse o jejích výrobcích použít název firmy a že se v ní objevila kritika, kterou Oresi považuje za skrytý útok od konkurence.

Nejdřív po dobrém…

Případ začal velmi jednoduše. 26. března se správci webu Poradte.cz Pavlu Soldánovi ozval přes ICQ neznámý člověk Michal K., který se vydával za zástupce společnosti Oresi. Jménem majitele firmy mu oznámil, že se Oresi nelíbí kritické diskusní fórum na Poradte.cz o jejích výrobcích, především ale fakt, že když si zadáte název Oresi do Googlu a jiných vyhledávačů, vyskočí vám odkaz na tuto diskusi na druhé pozici hned po oficiálních stránkách výrobce kuchyní.

Buď můžeme vytvořit deset stránek, které vás „posunou“ dolů… nebo… prodáváte reklamu? ptal se Pavla Soldána Michal K. A hned dodal: Cituji pana oresi: a na kolik si cení reklamu včetně vypuštění threadu nebo konkrétního příspěvku? Pavel Soldán jakékoli vyjednávání o promazání nebo zrušení diskuse výměnou za inzerci odmítnul a nabídnul, ať firma na kritické příspěvky zareaguje přímo v diskusi. S tím se oba pánové rozešli. Několik dní byl klid.

… a potom po zlém

15. dubna Pavlu Soldánovi zavolal právní zástupce firmy Oresi Jaroslav Drahovzal a informoval ho o tom, že společnost na něj jako na správce diskusního fóra podala trestní oznámení. Celkem mi zatrnulo, protože podobné věci neslýchám každý den. Nicméně nechtěl mi sdělit, z čeho mě obviňuje, líčí Pavel Soldán. Oresi skutečně trestní oznámení podala, a to 15. dubna, tedy ve stejný den, kdy právník společnosti volal Pavlu Soldánovi. Důvod? Parazitování na registrované obchodní značce Oresi.

Tip: nenechte si ujít rozhovor se zástupci firmy Oresi Oresi: Parazitovat na nás můžete, ale jenom pozitivně.

Diskusní web Poradte.cz totiž používá název této firmy v titulku diskuse a tím si podle právníka firmy Oresi Jaroslava Drahovzala zvyšuje návštěvnost, kterou pak ve formě inzerce předprodává svým klientům. Výrobci kuchyní ale vadí především dobrá pozice tohoto diskusního fóra v internetových vyhledávačích. Nezastírá, že pokud by odkaz na web Poradte.cz při zadání slova Oresi ve vyhledávačích vyskakoval na čtyřicáté nebo padesáté pozici, obsah diskuse ani používání názvu firmy v jejím titulku by neřešil.

Opravdu tolik vydělává?

Pavel Soldán odmítá, že by klíčové slovo Oresi ve vyhledávačích zásadním způsobem zvyšovalo návštěvnost jeho webu. Na základě slova Oresi ke mně vyhledávače přivedou cca 500 lidí měsíčně, což oproti průměrné návštěvnosti 5500 lidí denně je přibližně 0,003 procenta, namítá. Firma Oresi ale trvá na svém a chce, aby její název zmizel jak z titulku diskuse, tak především z její URL adresy. Oslovil jsem tři právníky a žádný z nich nedokázal najít naplnění skutkové podstaty trestného činu. Mám za to, že právník Oresi si buď špatně vykládá zákony nebo nerozumí Internetu, míní Pavel Soldán.

S právním zástupcem firmy Oresi telefonoval Soldán celkem dvakrát, druhý telefonát popisuje jako krajně nepříjemný. Trestní oznámení mezitím doputovalo na Policii ČR v Hodoníně, místě trvalého bydliště Pavla Soldána. Volali mi z Policie Hodonín a po telefonu jsme probrali princip fungování URL a TITLE na doméně poraďte.cz. Po několikaminutovém rozhovoru policista dospěl k závěru, že také nevidí žádný trestný čin, říká Pavel Soldán. Policie nicméně případ vyšetřuje a zatím nerozhodla o tom, že by ho odložila.

Zatím bez obvinění

Policisté zatím Pavla Soldána neobvinili a pouze mu sdělili, že si vyžádají od firmy Oresi doplnění informací. Podle právníka Tomáše Sokola nemá výrobce kuchyní velkou šanci na úspěch, protože zvolil nejméně vhodnou cestu: místo trestního oznámení měl podat žalobu na ochranu dobré pověsti. Sokol vychází z toho, že Oresi považuje kritické příspěvky v internetové diskusi za nepravdivé a navíc za dílo konkurence, z čehož vyvozuje, že by diskuse jako taková mohla být považovaná za nekalou obchodní soutěž.

Oresi

Diskusní fórum s názvem firmy v titulku? Podle jejích zástupců je to problém

Podle mne by mohli požadovat zákaz nekalosoutěžního jednání konkurenta, ovšem nikoli zákaz publikování informací v nějakém médiu. Zde by v úvahu připadala žaloba na ochranu dobré pověsti dle § 19b občanského zákoníku. Jde o jakousi obdobu žaloby na ochranu osobnosti, kterou podávají fyzické osoby, vysvětluje Sokol. Potíž je v tom, že diskusi na téma kuchyní Oresi nezaložil správce webu Poradte.cz, ale některý z jeho čtenářů a příspěvky v ní jsou většinou anonymní. Firma Oresi se může domnívat, že kritické ohlasy napsala konkurence, ale nemá k tomu žádné důkazy.

Jak to vidí firma Oresi

Obchodní ředitel společnosti Oresi Ladislav Jelen na dotaz k trestnímu oznámení na Pavla Soldána upřesňuje, že firmě nevadí jenom fakt, že se na webu Poradte.cz objevuje diskuse s názvem jejich firmy a v ní kritické příspěvky, dobré umístění této diskuse ve vyhledávačích, ale také skutečnost, že se na diskusních stránkách objevuje inzerce. Konkrétně pak reklama dalších výrobců kuchyní, přímých konkurentů Oresi. Firma si to tedy spojila a domnívá se, že diskuse o kuchyních Oresi vznikla záměrně, aby do ní mohli konkurenti vkládat nepravdivé kritické příspěvky, a na základě toho od nich Pavel Soldán získal inzerci.

Provozovatel těchto stránek parazituje na známosti naší ochranné známky, potažmo naší společnosti. Toto jednání spatřujeme jako čistě účelové a slouží k profitu provozovatele tím, že využívá naši ochrannou známku na svých stránkách v těch částech zdrojového kódu stránky, která jsou důležitá pro řazení na tzv. „SERP“ (search engine result page) ve stránce s výsledky vyhledávání ve vyhledávačích jako je Seznam nebo Google. Konkrétně se jedná o metaznačku „Title“ a další části stránky, na které je při řazení výsledku vyhledávání kladen vyhledávači důraz. Díky těmto umístěním naší ochranné známky „Oresi“ se řadí ve výsledcích vyhledávání právě na dotaz „Oresi“ a „kuchyně Oresi“ na předních místech a tím zvyšuje na úkor naší ochranné známky svou návštěvnost a tedy i ekonomický profit při prodeji reklamy konkurenčním firmám, které se zabývají prodejem kuchyňského nábytku, stojí v prohlášení firmy Oresi pro Lupu.cz.

Není reklama jako reklama

Na webu Poradte.cz skutečně najdete reklamu, dokonce i na konkurenci firmy Oresi, ale rozhodně nejde o záměrně zvolenou inzerci. Objevují se tu kontextové reklamy Google, které automaticky generují odkazy na firmy z oboru, o kterém se na dané stránce píše. Pánové zřejmě nemají ponětí, jak funguje reklama na Internetu. Adsense, stejně bbkontext, se podívají na slova ve stránce, a poté přiřadí reklamu dle své aktuální nabídky. Vyskytuje-li se slovo „kuchyně“, nikdo se nemůže divit, že se tam vloží reklama na nějaké kuchyňské studio, hájí se Pavel Soldán.

Právní zástupce firmy Oresi Jaroslav Drahovzal ani obchodní ředitel Ladislav Jelen o provozování kontextové reklamy na Internetu skutečně nic nevědí a při osobní schůzce opakují, že diskusi o kuchyních Oresi na webu Poradte.cz považují za záměrný tah, aby Pavel Soldán získal inzerci od jejich konkurentů. Proto chtějí, aby mu vyšetřovatel zakázal používat název Oresi v titulku diskuse i v její URL adrese. Nechceme zakázat diskusi jako takovou, jenom požadujeme, aby nezneužíval naši ochrannou známku k vlastnímu obohacování, vysvětluje Jelen.

Diskutujte o Oresi, ale bez použití slova „Oresi“

Jak by tedy měla vypadat „právně čistá“ diskuse o kuchyních Oresi, aniž by mohla použít v názvu jméno této firmy? Pánové Drahovzal a Jelen krčí rameny: Nevíme, ale rozhodně jsme proti tomu, aby nás někdo očerňoval a používal k tomu naši ochrannou známku. Když se však podíváte do databáze patentového úřadu, na známku Oresi má firma registraci pro následující užití: madla (kovová), panty, závěsy (kovové), skříňky (kovové), drtiče, kuchyňské elektrické roboty, baterie směšovací, dřezy, odsávací zařízení, digestoře, trouby, ábytek, části nábytku ze dřeva, dvířka k nábytku, regály, skříně na jídlo (spížky), potřeby kuchyňské (neelektrické).

Nikde není řečeno, že by firma Oresi měla výhradní právo pro používání názvu Oresi v titulu nějakého média, konkrétně pak internetových diskusí. Požadavek, aby diskuse nesměla používat v názvu slovo „Oresi“, je stejně paradoxní, jako kdyby tato firma chtěla, aby se MF Dnes nebo Hospodářské noviny vyvarovaly používání názvu Oresi v textech o výrobcích kuchyní, zvlášť takových, kde se objeví i kritické názory. Žádné médium by nemohlo referovat o žádné firmě nebo výrobku, protože by tím zároveň porušilo ochrannou známku jeho výrobce, což je naprostý nesmysl.

Pozitivní diskuse by nevadila

Za naprosto absurdní pak lze považovat fakt, že pokud by diskuse o kuchyních Oresi na stránkách Poradte.cz obsahovala jenom pozitivní příspěvky, právnímu zástupci Drahovzalovi ani obchodnímu řediteli Jelenovi by nevadila. A to ani v případě, že by používala slovo Oresi ve svém názvu a URL adrese a že by po zadání slova Oresi do vyhledávačů vyskakovala na předních místech. Pak by ho zřejmě ani nepovažovali za parazitování na ochranné známce, i když by název Oresi – podle stejné logiky jako v trestním oznámení na Pavla Soldána – dále prostřednictvím vyhledávačů generoval webu Poradte.cz návštěvníky a ty by Pavel Soldán proměnil za peníze od inzerentů.

Firmě Oresi jde tedy především o kritické příspěvky v diskusi, a protože neví, kdo je do diskuse vkládá, chce za ně potrestat správce diskusního fóra. V písemném vyjádření to společnost přímo potvrzuje: Jedná se o anonymní příspěvky, kde autor nenese odpovědnost za své jednání a ochrana soudní cestou je tak téměř nemožná. Lze se též domnívat, že valná část negativních příspěvků je dílem našich konkurentů, jež evidentní úspěch naší firmy nevítají a místo hledání příčin v neúměrně vysokých cenách svých produktů a často nedůstojné prezentaci se snaží poškodit dobrou pověst naší firmy.

Kdo nese odpovědnost za příspěvky?

Když už nic jiného, přináší tato kauza docela zajímavé rozuzlení, které by se v případě, že se firma Oresi obrátí na soud, mohlo proměnit v docela zajímavý právní precedens: totiž kdo nese odpovědnost za obsah příspěvků v internetových diskusích, pakliže jde o vyložené lži a jejich autora nelze dohledat? Provozovatel webu má obvykle jakýsi právní vztah k těm, kteří tohoto webu využívají k prezentaci svých stránek. Co se na těchto stránkách objeví, je už věc dost jiná. Podle mého názoru provozovatel webu není zcela bez odpovědnosti, ale jde o vztah podstatně méně formalizovaný než v případě vydavatele tištěného periodika, či provozovatele rozhlasového nebo televizního vysílání. Jejich povinnosti, mimo jiné i ve vztahu ke zveřejnění určitých informací, upravují konkrétní zákony, konstatuje advokát Tomáš Sokol.

Odpovědnost za příspěvky uživatelů

Zdroj: sxc.hu
Server Lupa.cz požádal před časem právníka Josefa Aujezdského o vypracování rozboru právní odpovědnosti provozovatelů webů za příspěvky čtenářů. České zákony totiž přesouvají odpovědnost za posouzení míry protiprávnosti příspěvků právě na provozovatele webů, což často nahrává třetím stranám pro nátlak na odstranění „nepříjemných“ názorů jako v případu Oresi. Více o tom, jaká máte jako provozovatel webu a čtenář práva, se dočtete v článku Odpovědnost provozovatelů diskusí za příspěvky uživatelů

Pokud by se firmě Oresi nelíbil nějaký článek v novinách, mohla by se u vydavatele dožadovat otištění odpovědi. V případě diskusního webu Poradte.cz tak ale výrobce kuchyní neučinil, ani když ho k tomu vyzval sám správce diskusního fóra. Provozovatelem předmětné webové stránky nám bylo nabízeno zapojení se do diskuse zasláním příspěvku. Na tuto nabídku jsme nereflektovali, jelikož uvedenou diskusi považujeme za neobjektivní a nechtěli jsme ji svým oficiálním vyjádřením legitimovat. Do budoucna však vzhledem k obtížné obraně před takovýmito nemorálními praktikami namůžeme příspěvek do diskuse vyloučit, píše obchodní ředitel firmy Oresi Ladislav Jelen.

Co je nemorální?

Morálkou se pan Jelen i právní zástupce firmy Oresi Drahovzal zaštiťují i při osobním setkání. Za nemorální považují používání názvu firmy Oresi v internetové diskusi. Vysvětlení, že těžko můžete diskutovat o výrobcích konkrétní firmy, aniž byste v názvu této diskuse použili její jméno, nepřipouštějí. Stejně tak skutečnost, že ne všechny příspěvky v takové diskusi mohou být pozitivní. Je ale morální nabízet provozovateli diskusního fóra inzerci za to, že smaže diskusi s kritickými příspěvky na vaši firmu? Žádnou inzerci jsme výměnou za smazání kritických příspěvků nenabízeli. K tomuto jednání jsme nevybízeli ani žádného prostředníka, hájí firmu Oresi právník Jaroslav Drahovzal.

Jenže několik minut předtím jak Drahovzal, tak Jelen připouštějí, že ještě před podáním trestního oznámení Pavla Soldána kontaktoval jistý Michal K. a jednal s ním. O tom víme, jde o člověka, který pro nás spravuje internetové stránky. Neměl ale žádné oprávnění jednat za firmu a nikdo ho k tomu nevyzýval. V diskusi se třeba odvolává na jakéhosi pana „Oresi“, ale takový člověk neexistuje, vysvětluje Ladislav Jelen. Takže k nabídce inzerce výměnou za stažení diskuse došlo, ale ne na popud vedení firmy a dokonce prý bez jejího vědomí.

BRAND24

Žaloba by vše vyřešila

Pro Pavla Soldána by to asi nebylo dobré řešení, ale ideální by bylo, kdyby se firma Oresi skutečně obrátila na soud a žalobou se domáhala svého údajného práva na „férovou diskusi“. Z žaloby mám celkem strach, ale i tak si myslím, že je bezpředmětná. Logičtější mi přijde podat trestní oznámení na neznámého pachatele, který napsal nějaký příspěvek, který se jim nelíbí a tvrdit, že je to lež. Žádnou jinou možnost nevidím, říká Pavel Soldán. Jenže na neznámém pachateli Oresi nevysoudí odstranění názvu svojí firmy z titulku diskuse, ani to, aby tato diskuse nevyskakovala v horních pozicích z vyhledávačů.

Formu trestního oznámení na provozovatele webu jsme zvolili proto, že je rychlejší než žaloba. Prostě jsme to zkusili. Víme, že policie pravděpodobně případ odloží, a pak bychom zřejmě podali žalobu. Nakonec to tak asi uděláme, ale bude to na dlouho, konstatuje právník firmy Oresi Jaromír Drahovzal. Nepoškozuje se ale výrobce kuchyní víc tím, že tenhle případ tolik „hrotí” a chce zasahovat do práva na svobodné vyjadřování názorů na Internetu?

Má podle vás firma Oresi nárok na (jakoukoliv) nápravu ve věci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).