Hlavní navigace

Organické šíření firemního obsahu na Facebooku je mrtvé. Tedy, ne tak docela

Daniel Dočekal 24. 4. 2014

Obsah firemních stránek se bez zaplacení dostává k pár procentům fanoušků. Existují ale i další způsoby, kterými se může obsah na Facebook dostávat.

Když na konci loňského roku Facebook omezil šíření příspěvků stránek fanouškům na v průměru zhruba čtyři procenta, trvalo chvíli, než si toho zahraniční média všimla. Až později Ad Age přišlo s vyjádřením Facebooku,  který v neveřejném materiálu konstatuje, že bude organický dosah postupně omezovat – postupně až na nulu, tak aby firmy přinutil za vše platit.

V únoru Facebook ještě více přitáhl kohoutky, takže průměrný organický dosah (reach) příspěvků spadl až na dvě procenta. A byť ještě stále platí, že celkový týdenní dosah tak nízký není, i zde už vlivem výrazného omezování dosahu jednotlivých příspěvků došlo k poklesu. Stejně tak jako už přestává platit původní průměrné zapojení fanoušků (odpovídající metrice PTAT) ve výši jednoho procenta – příliš nízký dosah příspěvků i zde přispěl k poklesu prakticky na polovinu.

Popisovaný vývoj vede k tomu, že řada médií konstatuje, že je organický dosah mrtvý. A hlavně se ptají, zda je Facebook pro značky a malé a střední firmy stále důležitým médiem.

Organický dosah mrtvý není, pouze se přesunuje na jiné cesty

Stránka dříve bývala velmi dobře použitelným nástrojem pro organické (tedy neplacené) šíření firemního obsahu, situace se ale mění. Facebook postupně utahuje kohoutky a za příliš dobře fungující mechanismy si chce nechat platit.

S potlačením organického dosahu se totiž lze vyrovnat v zásadě jenom tak, že firmy začnou za zviditelnění vybraných příspěvků platit. Stejně jako platí za PPC či klasickou reklamu (a popravdě, nepřipadá jim na tom nic divného). A samozřejmě si pak budou více všímat toho,co vlastně uživatelům posílají. 

Nesmíme ale zapomenout, že existují i další způsoby, kterými se obsah na Facebook může (a osobně bych řekl že i musí) dostávat. První zásadní cesta je poměrně snadná: webový obsah, který na Facebook sdílejí sami návštěvníci webu. Jde o cestu prozatím nezpoplatněnou a Facebookem nijak neomezovanou (byť minulý týden Facebook sdílené odkazy poněkud podivně pozměnil a nelze klikat na titulky).

Obsah sdílený návštěvníky webu

Pokud dnes firemní web není sociální, jde o velkou chybu. Doplnění sdílecích prvků (To se mi líbí/like, Tweet, +1, atd.) je jednoduchá a jednorázová záležitost. Měly by se nacházet všude, kde lze očekávat, že návštěvník (ať už fanoušek značky či „náhodný kolemjdoucí“) bude chtít nasdílet obsah z webu (stránku) na svůj Facebook (ale i Twitter, Google+, Linkedin, Pinterest, atd).

Firemní obsah se tak z webu nešíří přes stránku, ale přímo prostřednictvím návštěvníků k jejich přátelům. A jakkoliv i zde dochází v výraznému omezování, není tak masivní jako u stránek. Byť lze samozřejmě očekávat, že později Facebook omezí i tento způsob šíření, nebo případně najde cestu, jak jej zpoplatnit.

Je na firmách, aby na svých webech či blozích nabízely takový obsah, který budou návštěvníci chtít sdílet. A aby dokázaly toto sdílení vhodným způsobem podporovat a vyvolávat.

Dostaňte fanoušky a uživatele přímo na vaši stránku

Stránka na Facebooku je (nebo spíše byla) podobná rozeslání informací e-mailem. Po „přihlášení se“ k odběru už odběratel (fanoušek) prakticky nikdy na samotnou stránku zpět nepřišel. Zpravidla se tam dostal ve dvou hlavních případech – když chtěl přestat být fanouškem, nebo když se chtěl na něco firmy zeptat (tedy, spíše, když si chtěl na něco postěžovat).

Je dobré pamatovat na to, že fanoušci (uživatelé Facebooku) mohou příspěvky stránky sami sdílet svým přátelům. Pokud se firmě či značce podaří je na stránku dostat a vhodným způsobem je motivovat ke sdílení, mohou fanoušci sloužit k šíření příspěvků stránky místo neochotného Facebooku.

Stejně jako v předchozím případě je ale potřeba pamatovat na to, že sociální sítě  fungují na stejném principu jako dříve diskuzní fóra – většina uživatelů (přes 80 %) se prostě jenom veze a pasivně sleduje, malé procentu uživatelů vkládá aktivně vlastní/originální obsah. A o něco větší zbytek komentuje, dává líbí a případně sdílí.

Přechod od masy ke komunitě či čas na jiné platformy

V praxi to všechno znamená, že je čas na firemní stránky začít pomýšlet spíše jako na komunitní nástroj (a samozřejmě stále jako nástroj pro podporu zákazníků). 

EBF16

Pro masový marketingový zásah na Facebooku bude potřeba použít placenou reklamu. Samotná stránka by se mohla stát použitelnou v okamžiku, kdy se okolo ní vytvoří silná komunita těch nejvěrnějších fanoušků, čemuž ale bude potřeba přizpůsobit i obsah, který budou firmy na stránky vkládat.

Možná ale bude ještě praktičtější začít myslet i na jiné platformy. Facebook není jediný a další sociální sítě a média mohou přinést lepší efekt. Zejména v okamžiku, kdy na případné placení za zviditelnění příspěvků Facebooku nejsou peníze.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní