Hlavní navigace

Ošidné statistiky

Michal Černý 13. 6. 2008

Téměř každý provozovatel nějakého webu má rád statistiky. A tak na své stránky umísťuje různá počítadla, statistické nástroje nebo analyzuje své log soubory. Nedávno jsem četl jeden článek o Google Analytics, kde autor psal, že se jedná o nástroj kvalitní, avšak návykový.

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Navíc my, autoři různých spotů a článků, máme ke statistikám vztah zvláštní. Dobrá zdrojová data jsou výborným stavebním kamenem pro dobrý článek. Graf či tabulka dá všemu punc objektivity a kvality. Články jsou pak i čtenářsky zajímavé a přehledné.

Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy máme z dat vyvodit závěr. Musíme si položit otázku, co dané hodnoty znamenají, jaká je možná chybovost, spolehlivost apod. Není také na škodu porovnat dva také odlišné zdroje (ač i to může mít svá úskalí).

Poslední dobou se vedou například diskuse o tom, zda Firefox se dotahuje na IE. Tento jev vyplývá například z dat, která poskytl Navrcholu.cz či TOPlist. Ale je potřeba vždy zdůraznit, že se nejedná o pohled úplný, ale pouze o jistý výřez reality. Celkový pohled by nebyl ani možný.

Například server Navrcholu.cz provádí měření na více než 20 000 webech (TOPlist dokonce udává 630 000 serverů), což je možné považovat za poměrně dobrý reprezentativní vzorek. Navíc, první jmenovaný pracuje s poměrně sofistikovanými nástroji pro korekci chyb, a to jak těch nahodilých, tak i systematických. Na druhou stranu situace může být například na Seznamu či iDnes úplně jiná a může zvrátit poměr ve prospěch či neprospěch kohokoli.

Nechci ani v nejmenším tvrdit, že tvořit a počítat statistiky nemá smysl. Je to důležitý ukazatel v trendech návštěvnost, informací o konkrétních návštěvnících konkrétního projektu i celé sítě. Pokud budeme nazírat na statistiky globální, pak je asi důležitější tendence (pokud se nemění metodika) než samotná čísla. V tomto kontextu také můžeme říci, že zřejmě ke sbližování podílů obou prohlížečových rodin dochází.

Pokud se přesuneme jinam, pak nalezneme podíl uživatelů Firefoxu v číslech od 10 % do 39 % (viz například můj spot na blogu). Rozptyl je takový, že můžeme konstatovat, že existují uživatelé (kterých asi není úplně málo), kteří užívají FF, ale že existují ještě jiní, kteří užívají jiné prohlížeče, nebo prohlížeče kombinují. Nic víc, nic míň. Pokud provozuji nějaký web, je vždy potřeba vnímat prvé řadě vlastní statistiky. Stránka od stránky se může poměrně lišit.

Myslím, že snad téměř každý má rád statistiky a čísla. Je důležité, ale (a na Internetu to platí dvojnásob) vnímat určitý kontext a spolehlivost. Pokud tak nebudeme činit, pak bychom mohli být docela snadno zmanipulováni. Ne snad proto, že by lhala čísla, ale protože jejich hodnotu špatně chápeme. A to ani nemluvím o tom, jak je důležité vybrat si spolehlivý a kvalitní zdroj informací.

Pokud bychom se chtěli podívat na statistiku, kterou lze zpracovat různě, pak může být hezkým příkladem například článek na iDnes, kde autor sám trefně poznamenává, že čísla se kterými pracuje, může za bernou minci vzít jen těžko. Každý si může představit, jak by vypadal článek, kde by autor vzal čísla, vložil do tabulky a stručně je okomentoval. Reálnost či pravdivost obou verzí může pak každý zvážit sám.

Každý průzkum má určitou spolehlivost, a podle všeho ty dobře udělané zpravidla docela dobře vychází. Za tím vším nestojí nějaké kouzlo, ale již zmiňované statistické metody. Ale ani ty nemají stoprocentní spolehlivost…

Našli jste v článku chybu?

3. 9. 2010 6:19

http://volani.webnode.cz/ (neregistrovaný)
Pošlete seznam filtrů na blokování, jsem línej se s tím psát :)

13. 6. 2008 14:31

uživatel si přál zůstat v anonymitě
Jedna věc by mě zajímala z výzkumů veřejného mínění.
Kam se započítavají lidé, které při výzkumu výzkumníci osloví, ale oni je pošlou někam. Určitě se neberou jako záporná odpověd - nejpíše se dělá, že tyto lidi nikdo nikdy neoslovil.
A odtud pak jsou výsledky výzkumů takové, aby je objednavatel rád zapatil.

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře