Hlavní navigace

Osmiletá revize: Seznam a jeho svět

27. 5. 2006
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Portál Seznam tento týden oslavil desetileté výročí svého založení. A protože se životem tohoto místního velikána je významně spjato i dění na českém Internetu, narušíme dnes mimořádně už zaběhnutou tradici týdenních revizí a místo článků a událostí za uplynulý týden budeme hledat významné milníky v životě Seznamu tak, jak je za celých osm let existence Lupy zachytili naši autoři.

Už z podstaty věci se však nemůžeme zastavit u úplně každé zprávy o Seznamu, protože jich je poněkud víc, než by zvládl jeden běžný víkendový článek (a jeho čtenář) pojmout. Počet článků s výskytem řetězce „seznam.cz“ v redakčním systému Lupy přesahuje tři sta kusů. Zaměříme se tedy jen na ty patníky v dlouhé historii obou portálů (tedy Seznamu a Lupy), které u cesty českého Internetu (či spíše webu) vytvořily významné orientační body.

Pro úplnou a strukturovanou historii Seznamu vás odkážeme na speciální stránky, které jsou věnovány právě desetiletému výročí tohoto portálu. Jak si na nich můžete všimnout, základy Seznamu položil Ivo Lukačovič už na jaře 1996, kdy do ostrého spuštění Lupy Markem Antošem, Petrem Tesaříkem a několika dalšími experty chyběly ještě zhruba dva roky.

Začínáme

Počáteční rozjezd odvážného projektu katalogu, rozcestníku, „seznamu“ firem a odkazů, tak musíme v našem článkovém přehledu přeskočit a přesunout se do 14. října 1998. Spekulovalo se tehdy nad přesunem portálu ze sítě CESNET k poskytovateli Global One (ke kterému pak částečně došlo o měsíc později) a také nad tiskovou zprávou, podle které 30. září onoho roku dosáhla denní návštěvnost titulky Seznamu sta tisíc přístupů. Na dnešní poměry možná nezajímavé číslo, tehdy však velká událost. Ne nadarmo Marek Antoš ve stejném článku trochu kriticky měřil šance portálu Zmije na předehnání Seznamu…
Marek Antoš: Seznam se zatím nestěhuje a má sto tisíc denně
Marek Antoš: Seznam se konečně přestěhoval

Již za několik týdnů poté se pak otevřela další významná kapitola v životě portálu a jeho uživatelů: Seznam spustil svůj freemail. Nebyl to první e-mail zdarma na českém Internetu (první byl Email.cz, druhý Post.cz a třetí Atlas) a někteří komentátoři viděli jeho šance na uchycení všelijak – jak už to ostatně při spouštění nových služeb bývá. Některé náznaky však ukazovaly, že zájem uživatelů zaskočil i samotný Seznam. Výhodu hned od počátku však seznamácký e-mail měl v uživatelských filtrech a POP3 zdarma. Povzdechnutí o jednoduchém světě před lety si však odpustíme – kdo ví, co za deset let budeme psát o tom dnešním…
Marek Antoš: Seznam se hrne do elektronické pošty
Marek Antoš: Napište mi na antos@seznam.cz
Marek Antoš: E-mail Seznamu pokulhává

2000

Z roku 1998 se vydáme vpřed a zastavíme se rovnou o dva roky později, v únoru roku 2000. Seznam dosáhl meze, kdy se rozhlížel po strategickém partnerovi – a našel ho ve švédské firmě Spray, která v Seznamu získala 30procentní podíl. Seznam se změnil z živnosti Iva Lukačoviče na akciovou společnost, do které Spray vložil jako kapitál 75 milionů korun. Nutno dodat, že tehdejší odhady téže částky dosahovaly značného rozpětí a podrobnější vhled do majetkových a finančních přesunů oněch let se podařilo zmapovat teprve nedávno Liboru Nováčkovi. Vstup zahraničního investora každopádně založil naděje na oživení tehdy poněkud dřímající nabídky služeb Seznamu.
Marek Antoš: Seznam: Švédi útočí, třicetiletá válka pokračuje
Libor Nováček: Lycos loni odkoupil pětinu Seznamu
Mirek Zeman: Seznam.cz: budoucnost je růžová… (?)

Ještě krátce poté se však Seznam musel vypořádat s obviněním, že nedostatečně dohlíží na zneužívání svého freemailu k rozesílání spamu. Problém má však jako vždy dvě strany…
Michal Zálešák: Chrání Seznam.cz spammery?!
Martin Kačer: Re: Chrání Seznam.cz spammery?!

Ze stejné doby najdeme na Lupě rovněž první (a zatím předposlední) článek Iva Lukačoviče. Vyzývá v něm vydavatele internetových médií k dodržování jednotných pravidel v raných dobách měření návštěvnosti: orientaci na unikátní uživatele a strukturování statistiky podle služeb. A proč to celé? Důvěryhodnost tehdejšího iAuditu byla otřesena po jediné tiskové zprávě Atlasu o tom, že msn.atlas.cz je nejnavštěvovanější místo českého webu. O právu na obsazení místa v čele stolu bude mít zkrátka vždy jasno každý zúčastněný – jenom každý trochu jinak.
Ivo Lukačovič: Lukačovič vyzývá k správnému měření návštěvnosti
Marek Antoš: Seznam – nic většího neznám?!
Petr Matoušek: Boj o první místo

2001

V polovině roku 2001 Seznam snížil cenu za reklamu na titulce a kritika na sebe nedala dlouho čekat. Ivo Lukačovič však povyk dokázal jako vždy dobře mediálně využít. Mělo však oněch 23,50 korun takovou cenu?
V přibližně stejné době také Seznam začal nabízet ve spolupráci s Globe Internet placený webhosting (freehosting již nějakou dobu měl).
Mirek Zeman: Seznam neradikálně snížil ceny reklamy
Karel Chvalovský: Seznam jde do placeného webhostingu

2002

Na podzim roku 2002 Seznam přišel s nabídkou bankovních služeb. Šlo o účet pro mladé od 15 let, se zřízením a vedením zdarma, platební kartou, ovládáním přes Internet, autorizací pomocí mobilního klíče a inteligentním inkasem z jiného účtu – ale bez úročení a také s poněkud vyššími transakčními poplatky. Dnes již nefunkční službu nabízel Seznam ve spolupráci s eBankou. Na finanční služby však Seznam nerezignoval ani dnes, prvotní neúspěch si vynahrazuje svojí Peněženkou (viz dále). Vzpomene si dnes někdo ze čtenářů Lupy ještě na banku.seznam.cz?
Jiří Peterka: Co nabízí banka.seznam.cz?

Na závěr roku 2002 ještě stihl Seznam provést změny ve strojovně svého vyhledávače. Místo Empyrea začal fulltextem Seznamu vládnout Google. Z pohledu uživatelů šlo jistě o kvalitativní krok vpřed, nicméně ani on zde nezůstal věčně: v roce 2004 jej vystřídalo Jyxo.
Marek Antoš: Google se vrací, tentokrát na Seznam
Marek Prokop: Seznam mění Google za Jyxo, Jyxo za Google

A jsme u dalšího významného pokusu o rozvoj: Seznam v závěru roku 2002 přišel ve spolupráci s Aliatelem (dnes GTS Novera) s nabídkou dial-upu zadarmo. Očekávání byla opět rozporuplná, ve světě bouřlivého prostředí českého dial-upu se podmínky a marže jeho poskytovatelů měnily a mění dost neočekávaně. Proč však nezkusit něco nového, když se to nabízí?
Mirek Zeman: Seznam jde do Internetu zadarmo

Pojmenovat seznam institucí a firem jednoduše „Seznam“ je mimochodem jeden z kroků, které Ivu Lukačovičovi část konkurence nerada přiznává jako úspěšný. Vydavatel tištěných Zlatých stránek už musel utratit spoustu peněz na vysvětlení svým klientům, že jediný správný „seznam“ jsou stále oni. Souboj však z dlouhodobějšího hlediska patrně nevyhrají – svět jde od tištěných médií stále dál. Jednou z inovací katalogu Seznamu bylo i jeho rozdělení na firmy, instituce a nekomerční stránky v roce 2003.
Mirek Zeman: Seznam chce konkurovat Zlatým stránkám
Mirek Zeman: Bojí se Zlaté stránky Seznamu?

2003

V roce 2003 Seznam také spustil vlastní zpravodajský server Novinky.cz, na kterém od počátku spolupracuje s tištěným deníkem Právo. Kontroverze tentokrát přinesla tisková zpráva, podle které se již tři měsíce od narození Novinky dostaly na druhé místo mezi českými internetovými servery a měly předstihnout konkurenční iDnes díky započítávání na pohled nesouvisejících sekcí Seznamu.
Mirek Zeman: Jsou Novinky skutečně větší než iDnes?

V červnu 2003 Seznam spustil nový katalog i inovované verze dalších hlavních služeb, což mělo přinést zásadní pokrok v práci s informacemi na webu. Reakce odborníků na první verzi však nebyly zdaleka tak přívětivé…
Libor Nováček: Nový Seznam – údiv tam vzbuzuje nejeden záznam

2004

Z února 2004 si můžete na Lupě přečíst rozhovor Mirka Zemana s Ivem Lukačovičem, který je dodnes v mnohých detailech zajímavý a podává ostatně to nejdůležitější z tehdejší historie Seznamu z pohledu jeho zakladatele.
Mirek Zeman: Ivo Lukačovič: Seznam dělají neznámí lidé

Z roku 2004 pochází také spor, který si Seznam do PR materiálů většinou nedává: soudní tahanice o právo užívat doménu sprace.cz. Ta vadila společnosti LMC, která provozuje nabídky práce na doméně prace.cz. První rozhodnutí soudu znělo, že Seznam se musí sprace vzdát, avšak pokračování už tak jasné nebylo.
Mirek Zeman: Seznam nesmí používat doménu sprace.cz
Jan Ambrož: Kauza Prace.cz vs. Sprace.cz – pohled zpět i vpřed

S českým Internetem koncem roku 2004 se pojí mj. i označení do té doby nepříliš známého jevu: horečného nadbíhání uživatelům freemailů formou obřího navyšování kapacity schránek. Tzv. gigamánii odstartovalo Centrum, avšak ani Seznam nechtěl zůstat pozadu. Ačkoliv viditelně nestíhal za svými vlastními sliby, navýšil schránky alespoň o 250 MB. Mimochodem, může dnes vůbec někomu chybět místo na freemailu?
Tomáš Hodboď: Gigamánie: Seznam nabízí 250 MB zdarma

2005

Další rozhovor s Ivem Lukačovičem na Lupě pochází z roku 2005, zpovídal jej tentokrát Martin Schreier. Ivo Lukačovič si čerstvě založil vlastní blog a byl rád, že zatímco na Lupě se vedou diskuse o kvalitách portálů, Seznam je stále první. Alespoň v gigabajtových schránkách. Alespoň než se Gigacentrum otevře veřejnosti.
Martin Schreier: Ivo Lukačovič: Seznam používají hard-core uživatelé

Začátkem roku 2005 Seznam vyměnil fulltextový vyhledávač Jyxo za svůj vlastní, který již přestal vyhledávat i v katalogu. A odborníci tentokrát spíše uznale kývali hlavou. Stále ne všechno se však dařilo, jak by se na portálovou jedničku slušelo.
Marek Prokop: Seznam vykročil k dospělosti
Tomáš Obšívač: Seznam, nic problémovějšího neznám?
Jan Ambrož: Seznam ve válce s inzerentem

Polemiku vzbudil i nový freemail Seznamu. Svým uživatelským rozhraním se totiž až příliš blížil světové jedničce, Gmailu od Googlu. Ivo Lukačovič prohlásil jeho rozhraní za průmyslový standard, což se opět nelíbilo nespokojeným webdesignérům…
Redakce: Polemika: Je nový freemail Seznamu okopírovaný Gmail?

V polovině roku 2005 Seznam koupil Email.cz, svého dlouhodobého rivala na poli freemailů a první český freemail vůbec. Začlenil jeho uživatele do svých služeb a nabídl jim některé novinky. Hlavním výsledkem se s odstupem času nicméně jeví vyčištění a konsolidace freemailového trhu.
Jan Ambrož: Proč Seznam koupil Email.cz?

Na sklonku loňského roku zasáhly Česko plnou silou reality show, na kterých se rády svezly i portály. Zatímco však Centrum vsadilo na vítězné Vyvolené (jejichž druhá řada však zdaleka takových úspěchů nedosáhla), Seznam se spojil s Novou a Big Brotherem, který jim mnoho radosti nepřinesl.
Jan Ambrož: Jak reality show zasáhly český Internet

2006

Začátkem tohoto roku Seznam přišel s trochu překvapivou novinkou: vlastním (mikro)platebním systémem, Seznam Peněženkou. Ani ona však nepřekonala dlouhé trápení českých mikroplateb. Platit s ní můžete jen v rámci Seznamu. Každý další pokus v této oblasti je však nutno jen vítat.
Jan Ambrož: Seznam má vlastní platební systém

Jen o málo později pak došlo k dalšímu překvapení: Seznam se domluvil s Czech On Line na získání freemailu Post.cz výměnou za dial-up, který se již Seznamu nejspíš nevyplácelo udržovat. Trh s freemailovými schránkami se tak rázem ještě více zúžil na několik málo poskytovatelů.
Jan Kálal: Výměna uživatelů: Seznam získal Post.cz, Volný jeho dial-up

Posledním velkým pozdvižením okolo Seznamu, které tentokrát proniklo až do povědomí diváků televize Nova, byla kauza „ukradených“ hesel a sporné reportáže, kvůli které se Seznam neváhal chtít soudit. Létala slova o ztrátách stovek milionů korun a neschopnosti všech možných typů, ale vše nakonec rychle utichlo mimosoudní dohodou. Výsledkem však alespoň je, že freemaily více dbají na zabezpečení. Nebo je to další iluze?
Ondřej Bitto, Aleš Miklík: Seznam vs. Nova: kolotoč žalob a pomluv

BRAND24

A na závěr novinka aktuální: z fází testování unikly do českého Internetu informace o tom, že Seznam chystá ve spolupráci s jedním z příjemců broadbandových dotací online videopůjčovnu. Platit se bude Peněženkou, pravidelně mají být dostupné trháky i osvědčená klasika. Bude Seznam dost silný, aby čelil nastupujícímu trendu konvergence sítí velkých telekomunikačních operátorů a jejich videa na vyžádání?
Aleš Miklík: Seznam spouští půjčovnu filmů

A co dál?

To je tedy ze společné historie Seznamu a Lupy to nejdůležitější. Závěrečné slovo si však odpustíme, protože je na ně jednak nemístně brzy, jednak jej stejně mají ve své moci především uživatelé – a ti jej vyslovují průběžně. Jak zní to vaše? Hlasujte v anketě!

Máte rádi Seznam?

  • Ano, je vždycky napřed.
    13 %
  • Ano, i když si to občas nezaslouží.
    17 %
  • Ani ano, ani ne .
    16 %
  • Ne, nemám důvod.
    39 %
  • Nevím, a tohle je stejně hloupá otázka.
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).