Hlavní navigace

Osudy doménových jmen rok po dražbě

2. 5. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V březnu loňského roku se v Kongresovém centru Praha konala poměrně unikátní událost. Veřejná dražba tzv. zakázaných doménových jmen vynesla zhruba 1,7 milionu korun (na dobročinné účely) a také přinesla několik překvapení. A jaká překvapení během roku připravili držitelé těchto domén? Jak se jim vyplatily statisícové investice?

Na veřejnou dražbu tzv. zakázaných doménových jmen pořádanou sdružením CZ.NIC 5. března 2002 v pražském Kongresovém centru si vzpomínám stejně dobře, jakoby se konala minulý týden (asi to bude tím, že na dražby moc často nechodím :-)). Každopádně od té doby uplynul více než rok, což v životním cyklu českého doménového jména podle platných pravidel CZ.NIC znamená výzvu k úhradě udržovacího poplatku.

Přibližme si tedy, k čemu jsou dnes využívány domény, za jejichž získání některé osoby neváhaly zaplatit stotisícové částky. Než se do toho pustím, považuji za vhodné zmínit značnou důležitost doménových jmen pro fungování Internetu obecně, ale přiznejme si, že převážná většina lidí spojuje atraktivní doménová jména s adresami webových prezentací a občas s pěknou adresou elektronické pošty. Potvrzují to i slova současných držitelů doménových jmen, které byly v dražbě získány. Přestože jsem se ptal na využití domén obecně, odpověď se zpravidla týkala výhradně webu (pošty).

Rekordních 175.000 korun zaplatila za atraktivní cd.cz tehdejší státní organizace České dráhy. Doména byla zakoupena s úmyslem budoucího marketingového využití pro akciovou společnost České dráhy, která vznikla k 1. lednu (jediným akcionářem je Česká republika a zřejmě také dlouho zůstane). Na adrese www.cd.cz začaly ČD již koncem loňského roku provozovat svůj webový portál s online službami (nejen jízdní řády) pro cestující a nová doména je také využívána pro elektronickou poštu. Zmíněný portál přešel v ostrý provoz od letošního ledna a „stará“ doména cdrail.cz již slouží víceméně jako alias. Podrobnější hodnocení designu a funkčnosti portálu rád přenechám některému odborníkovi na webdesign a omezím se na konstatování, že web sice působí graficky celkem zdařile, ale jeho programátor si zjevně bez JavaScriptu ani neškrtne.

Držitelem domény web.cz (150.000 korun) je společnost AliaWeb. Podle Jana Hřebíčka se pro tuto doménu připravuje projekt registrace domén třetí úrovně a s tím souvisejících služeb. AliaWeb se také zabývá online službami v oblasti cestovního ruchu. Prostřednictvím dceřiné společnosti na.dovolenou.cz získala skupina AliaWeb doménu ck.cz (původním vlastníkem z dražby byla firma DDmen). Na webu www.ck.cz v tuto chvíli běží kopie serveru na.dovolenou.cz, ale v budoucnosti se plánuje určité oddělení těchto služeb.

Společnost Ignum, která zaplatila 140.000 za doménu com.cz, vloni slibovala jednak nabídku této domény pro webhostingové klienty a jednak spuštění projektu určeného pro širokou veřejnost (registrace domén třetího řádu). Nyní to vypadá poněkud jinak, protože samostatná registrace domén třetího řádu nabízena nebude. Doménu třetího řádu si však bude možné objednat společně s hostingovými službami z nižší cenové kategorie. Na chystaném projektu je asi nejzajímavější jeho partner – tím je totiž portál iDnes. Podobné hostingové služby Ignum už delší dobu provozuje společně s portálem Centrum v rámci služeb WebPark.

Již rok využívá společnost Globe Internet doménu ca.cz (110.000 korun) pro svoji certifikační autoritu. Doména cz.cz je podle Karla Umlaufa zatím nevyužita (používána jako alias pro Domény.cz). Osobně tipuji, že čas pro tuto doménu přijde v souvislosti s přechodem národní domény na decentralizovaný systém. Málokdo asi pochybuje o tom, že se Globe Internet stane jedním z akreditovaných registrátorů a proto odhaduji, že tato doména bude využívána k propagaci právě této služby.

BRAND24

Firma Netway.cz nabízí registraci doménových jmen třetího řádu v doméně co.cz. Martin Semrád prozradil následující statistiku: zaplaceno je 117 domén a z toho se jich 42 nachází v zóně. Celkem bylo přijato 476 žádostí o registraci, ale většinou nebyl uhrazen registrační poplatek. Z toho se dají učinit dva závěry. Jednak se dá přibližně spočítat, že příjmy zhruba pokryly investici do domény (36.000 korun), ale zlatý důl to rozhodně není. Druhým závěrem je to, že doméně co.cz se může žít o něco hůře od okamžiku, kdy dojde k přechodu systému CZ.NIC na systém více registrátorů. Tento přechod by totiž měl snížit ceny registračních poplatků za doménová jména druhého řádu v zóně .cz, což se může dotknout i nabídek doménových jmen třetího řádu.

Na závěr jsem si nechal trojici doménových jmen tv.cz, hn.cz a mu.cz. Jejich držitelem je Radim Jančura, majitel firmy Student Agency. Radim Jančura vloni řekl, že nákup těchto domén vůbec neplánoval a nabízí je k prodeji, jeho současné stanovisko se mi však nepodařilo získat. Za tyto tři domény bylo na aukci zaplaceno celkem celkem 145.000 korun, v době vzniku článku jsou však mimo provoz. Důvod? Doménové jméno ve splatnosti registračního poplatku…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor studuje softwarové inženýrství. Příležitostně se zabývá problematikou registrace doménových jmen, poskytováním software a poradenstvím. Spolupracuje na iniciativě SREDO.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).