Outdoornet konsoliduje weby s outdoor tematikou

Provozovatelé sítě Outdoornet tento týden oznámili začlenění serveru Turistika.cz věnovaného sportu a rekreaci. Z tematiky outdooru se na českém Internetu stává zajímavá a výnosná nika, která zatím utíká vážnější pozornosti velkých portálů i mediahousů a zůstává v rukou nadšenců.

Na českém Internetu existuje několik desítek stránek věnovaných outdooru, aktivnímu stylu cestování a poznávání přírody a samozřejmě kolem toho se pojícího vybavení, nabídek cest, výměny rad a zkušeností. Jenže většina těchto serverů je návštěvností příliš malá na to, aby mohla pomýšlet na samostatný aktivnější prodej reklamy, jsou provozovány nadšenci, kteří si nemohou dovolit vlastní obchodní tým a takový přístup by pro ně ani nebyl efektivní.

Čtyři roky Outdoornetu

Před čtyřmi lety vzniklo uskupení Outdoornet zastupované společností Turek Media, s.r.o., které se zaměřilo na zastupování outdoorových webů, projekt tehdy začínal s jejich webem Horydoly.cz a stejnojmenným outdorovým papírovým magazínem, v průběhu let zapojili do této sítě většinu nezávislých outdoorových webů jako Cykloserver.cz, Lyzuj.cz, Mountainbike.cz, Raft.cz, Tatry.cz a další.

Letos přibyl server Turistika.cz. Spojení se serverem Turistika.cz následuje krátce po vstupu dalšího turistického portálu Treking.cz a po podzimním připojení titulů HoryInfo.cz a OutdoorForum.cz. Systematicky konsolidujeme tituly v našem oboru a snažíme se inzerentům zajistit co největší zásah čtenářů a jednoduché plánování a správu reklamních kampaní, uvedl obchodní ředitel sítě Outdoornet Ondřej Turek. Jsme nyní lídrem trhu a díky tomu můžeme poskytovat řešení i pro velké reklamní hráče. Specializovaným středním a drobným inzerentům zase vycházíme vstříc oborovými balíčky jako jsou cyklistický Bike, turistický Trek, vodácký Boat a horolezecký Climb.

Nováček 1.outdoorová

Vloni se objevila první komunitní konkurence, První outdoorová. Ta je nezávislým sdružením outdoorových webů Svetoutdooru.cz, Hiking.sk, NaKole.cz a Hydromagazin.cz, původně byl členem také Treking.cz, ale ten později přešel k Outdoornetu.

Jak je to s návštěvností

Až potud je situace s představením českého trhu outdoorových projektů vcelku jednoduchá, složitější je, když máme obě outdoorové sítě porovnat co do návštěvnosti. Ne všude se totiž používá jednotné sledování návštěvnosti. Návštěvnost sítě Outdoornet se blíží na jaře 2009 počtu 420 tisíc reálných uživatelů. Právě probíhá sjednocování měření dosavadní sítě Ooutdoornet s měřením Turistika.cz. Turistika.cz v Netmonitoru je, Outdoornet dosud používá TNS Media iAudit, ale bude přecházet do Netmonitoru. Podle obchodního ředitele Ondřeje Turka v krátké době Outdoornet požádá o vstup do SPIRu a začne měřit návštěvnost všech webů Netmonitorem.

Outdoornet

Návštěvnost Outdoornetu z hlediska počtu zobrazených stránek

První outdoorová zůstává u měření pomocí Google Analytics, které má mírně jinou metodiku měření unikátních uživatel, než NetMonitor a čísla nejsou přímo poměřitelná. V lednu 2009, což jsou poslední publikovaná čísla, dosáhly servery sdružené v 1. Outdoorové návštěvnosti přes 191 tisíc unikátních uživatelů a 1,7 milionu zobrazených stránek, zhruba 20 % této návštěvnosti má ale na svědomí Treking.cz, jenž mezi tím změnil zástupce na Outdoornet a téměř 40 % návštěvnosti pochází ze Slovenska, protože síť zahrnuje slovenské webové stránky.

První outdoorová

Rozdělení návštěvnosti sítě První outdoorová podle jednotlivých webů.

Portály jsou opatrné

Cestování samozřejmě není doménou jen nezávislých serverů, jde o běžnou rubriku i na jednotlivých portálech. Tady jde ale většinou o tipy na výlet nebo jednoduché rady, které může napsat běžný “lifestylový novinář”, než odbornější články věnované náročným výletům a kvalitní outdoorové výbavě. Vyšší návštěvnost domovského portálu se projevuje slušnou propagací i tohoto cestovatelského obsahu, ale je zřetelné, že nejde o prioritu vydavatele – jak obsahovou úrovní, tak návštěvností. Výjimkou je, tradičně, iDnes.

Jen pro porovnání: Cestování iDnes zaručuje 400 tisíc impresí bannerů (měsíčně 454 tisíc reálných uživatelů), rubrika cestování na Novinky.cz 150 tisíc impresí, Cestovani Centrum.cz 45 tisíc impresí za týden (54 tisíc reálných uživatelů), Outdoornet se dostává přes hranici půl milionu týdenních impresí a První outdoorová zhruba na 300 tisíc impresí (Zdroj: mediapacky provozovatelů, NetMonitor 1/2009).

A o jakém trhu to mluvíme? Celá síť Outdoornet měla za rok 2008 obrat 4,2 milionů Kč, což je nárůst o 42 % oproti roku 2007, čísla za První outdoorovou nejsou známa. Není to na první pohled mnoho, ale čísla jednak rostou a navíc už se alespoň pohybují v milionových řádech.

Zajímavé také je, jak některé outdoorové projekty se získanými prostředky nakládají. Například Jiří Pilnáček, majitel serveru Turistika.cz, říká: Jsme unikátní v tom, že dáváme peníze z reklamy přímo našim přispěvatelům, což je také přidaná hodnota pro inzerenty. Nejsou to pro naše uživatele jen bannery u jejich příspěvků, ale náš inzerent je jejich partner, co jim přispívá na nejoblíbenější koníček – cestování a turistiku.

A poslední zajímavostí je loňské hledání strategického partnera pro projekt Outdoornet, které nám Ondřej Turek potvrdil: Jednali jsme s několika strategickými investory, kteří by pomohli k rychlejšímu růstu Outdoornetu. Zatím to nijak nedopadlo, ale síť je nyní ve svém oboru tak velká a stabilní, že nepotřebujeme nic uspěchat.

Mezi nejvýznamnější inzerenty outdoorových sítí v roce 2008 patřily sportovní značky Nike ACG, Gore-Tex, Leki, Schöffel, Asolo, Ferrino, automobilky Volkswagen, Peugeot a KIA, obchody Bartsport a Cykloexpert ze skupiny Internet Mall, shopy s outdoor svítilnami a turistické centrály Rakouska a Francie.

EBF16

Zatím malá, ale atraktivní nika

Outdoorové aktivity jsou pro řadu lidí životním vyznáním, filosofií a koníčkem. V poslední době jsme nejenom na českém trhu byli svědky úbytku papírových periodik v tomto oboru spolu s tím, jak se zájem čtenářů přesouvá k internetu a jak papírové zdroje nahrazují zdroje internetové.

Ačkoliv jednotlivé outdoorové internetové projekty jsou spíše nadšeneckými weby než profesionálně vedenými a zainvestovanými redakcemi, výsledky do skupiny shluknutých webů napovídají, že tohle je zajímavá cesta, jak být inzertními partnery pro velké inzerenty na straně jedné a na straně druhé si ponechat nezávislost. A může to být návod i pro jiné niky a zapálené podnikavce…

Anketa

Navštěvujete outdoorové weby?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 3. 2009 14:10

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »