Hlavní navigace

Ožije živé hledání?

1. 10. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Možná jste také zachytili zprávu o tom, že Microsoft inovoval svůj vyhledávač Live. Čtyřikrát větší index by měl přinést čtyřikrát více návštěvníků. Bohužel tak jednoduché to nebude.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Monopoly nejsou dobrá věc. Kazí ceny, zbavují zákazníka faktické možnosti volby, někdy ho manipulují. Platí to obecně, a platí to i u IT a Internetu. Možná se mnou budete souhlasit, možná ne, že jedním z takových monopolů je poslední dobou oblíbený a všemocný Google. Nejpoužívanější vyhledávač, vyhledávač první volby a pro mnoho uživatelů také volby jediné.

Není to tak dávno, co jsem si zde v otevřeném dopise postěžoval podstatně staršímu portálu/katalo­gu/vyhledávači, že by měl něco udělat i pro evropského uživatele, aby tento nebyl odkázán na obra, případně na malé lokální hráče. Překvapení se nekoná, Yahoo mi neodpovědělo. Tedy, překvapení se koná, ozval se totiž Microsoft. Čili firma, která má s monopolem v IT, jak známo, své zkušenosti.

Zpráva o uvedení nové verze Windows Live Search se čtyřikrát větším indexem, lepší schopnosti vyhledávání a – jak zní známé firemní heslo – „lepšími uživatelskými zážitky“, přišla vhod. Microsoft se evidentně snaží stát vládnoucímu impériu alespoň důstojným soupeřem. Za peníze, které do „živého“ vyhledávání už nalil, se mu není co divit. Dosavadní zkušenosti jsou – jak známo – takové, že až na svého času nejpopulárnější a asi i nejlepší službu Hotmail (následně odstavenou kvůli silně nekonkurenční produktové politice) jsou úspěchy webových služeb firmy z Redmondu spíše menší až žádné. Přitom ale produkty, které Microsoft v této oblasti nabízel a nabízí, nejsou vůbec špatné. Microsoft je dostatečně velký a významný hráč, má špičkové vývojáře a může si dovolit investovat i do toho, co momentálně není úspěšné. Poslední vylepšení Live Search je toho důkazem. Těžko říct, zda provozovateli dopomůže ke zvýšení návštěvnosti a podílu na vyhledávání (a následných produktech), nicméně uživatelé by schopnější a přitom globální alternativu ke skoro už monopolnímu Google nepochybně ocenili. Také bych ji ocenil.

BRAND24

Microsoft tvrdí, a není důvod mu nevěřit, že svůj vyhledávač opravdu poctivě přebudoval. Jednoduše se používá, výsledky, které vrací, jsou – subjektivně mnou hodnoceno – pro našince skutečně relevantnější, než byly, a vyhledávač současně nabízí dostatek možností nastavení. Že malá domů se už nehraje, je zřejmé i z toho,že nabízí nejen plnou podporu, ale také snadnou integraci do Firefoxu. Prostě je sympatický.

Jenže sympatičnost úspěch nedělá. Předchozí nové verze vyhledávání živě, portálu MSN a dalších služeb byly taky sympatické, dokud byly nové. Pak se z nich staly neudržované pomníčky, které se nedaly používat, a taky je skoro nikdo nepoužíval. Bylo by škoda, kdyby inovovanou službu vyhledávání postihl stejný osud, takže pokud se Microsoft skutečně bude snažit uspět, musí zajistit neustálý a kontinuální vývoj. Problém je v tom, že uživatelé nepřijdou hned, a jen těžko přijdou od Google, který je na nepřetržité inovaci založen. Přestože musím nové vyhledávání pochválit, nejspíše se prudkého nárůstu uživatelů během několika dní ani týdnů nedočká. A jeho skutečný osud bude záviset na tom, zda to Microsoft nevzdá. Doufám, že ne.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).