Hlavní navigace

Ozubená kola a digitální dým

Ondrej Kratochvíl 9. 11. 2001

Od DigitalFactory byste očekávali klasický "pixelizovaný" vzhled, firma se ale prezentuje střízlivou vektorovou grafikou a omračující vizuální efekty jsou vystřídány přehlednou navigací. Dnes recenzovaný web pochází z dílny brněnského studia Areal, o kterém toho jistě ještě hodně uslyšíme. Na názor jsme se zeptali Evy Böhmové (Nikitta) a Ondřeje Martínka (nexum Trilog).

533
www.digitalfac­tory.cz

Prezentace začíná jednoduchým, pěkně zpracovaným intrem ve flashi. Už v něm je použit hlavní barevný motiv prezentace: bílé pozadí, různé odstíny modré a černá barva pro zvýraznění a texty. Kladně hodnotím možnost přeskočit intro.

Po intru nás čeká sekce „O nás“. Jí hned od prvního pohledu dominuje levé menu – a zase tu máme flash. Pravý pruh doplňuje informace na světle šedivém grafickém pozadí. Na stránce zaujme snad jen decentní animace vzájemně zabírajích ozubených kol, uvnitř kterých je statické logo Digital Factory – jedná se o jakýsi spojující motiv, který se jako nit táhne celou prezentací. Permanentní animace na stránkách nemám příliš rád, ale zde musím autory pochválit – animace ozubených kol je povedená a natolik klidná, že vůbec neodváděla moji pozornost při čtení stránek.

První pořádnou výhradu bych měl k animaci položek menu – použitý efekt (zoomování kopie popisku položky do ztracena) je jednoduchý a dost používaný, tudíž neoriginální. Také mi není úplně jasné, proč jsou některé položky pojmenované anglicky (Photo, Graphic, Copy printing), když čeština by pro ně pojmenování měla.

Na celé prezentaci mi vadí příliš malá velikost fontu, kterým je psaný obsah stránek. Na kvalitním 17" monitoru s rozlišením 1024×768 bodů je text ze „zdravé“ vzdálenosti 45 centimetrů již nečitelný. Obávám se, že na menších monitorech s nižším rozlišením to není o moc lepší. Možná by to chtělo používat místo zavržené značky FONT kaskádové styly s násobnou velikostí znaků.

Grafické pozadí pod pravým sloupcem s doplňkovými informacemi a fotografiemi bych volil trochu světlejší, především kvůli čitelnosti textu. Na kráse mu nepřidá ani to, že je poničeno nevhodně zvolenou kompresí (JPEG), a také na sebe jeho motiv při opakování plynule nenavazuje. Možná by tento princip bylo možné využít jako na jiné ozubené stránce – jako na AdrenaLab, kde je grafika rozervaná a nenavazuje záměrně.

Naopak členění textů a jejich zvýraznění hodnotím vesměs kladně. Orientace v nich je rychlá, na několika stránkách je použito k členění obsahu odrážek, což u strukturovaných informací není nikdy na škodu. Vždy se rychle dozvíte to, co je podstatné, nezdržují vás zbytečně dlouhé odstavce „o ničem“.

Napadá mě, že když přeskočíte intro, které informuje o nabízených službách, budete se obtížněji dozvídat, čemu se firma věnuje (na stránce „O nás“ není napsaného nic konkrétního).

V sekci „Reference“ mi chyběly náhledy prací. To je myslím u „digitální továrny“ docela podstatné, protože jen jména a popis provedených prací toho o schopnostech firmy moc nenapoví. Pokud bych si měl vybrat grafické studio, pak by ukázka realizovaných prací patřila mezi první věci, které by mne zajímaly.

Kontaktní informace jsou dostatečné, jsou uvedeny nejen na stránce „Kontakt“, ale i na stránce „O nás“. Nechybí adresa firmy, kontaktní osoby, e-mail, klasický telefon, fax ani mobil. Zvláště chválím zveřejnění jmen kontaktních osob – už mě nebaví procházet weby anonymních firem, kde snad nepracují už žádní lidé.

Pokud bych měl své dojmy na závěr stručně shrnout, pak prezentace určitě splňuje svůj účel. Všechno podstatné je umístěno na logických místech, informace jsou podány stručnější a výstižnou formou. Mrzí mě jen to jednoduché portfolio (reference).

Z grafického hlediska je patrná snaha o čistý a přehledný design, ale nebýt toho flashe, byla by prezentace až příliš jednoduchá, amatérská. U studia bych očekával více invence, a ne jen použití běžných efektů, ale co naplat – každý se prezentuje, jak umí. Takhle bych ji hodnotil jako český průměr.

Rodný list website

532

server:
Digital Factory (www.digitalfac­tory.cz)
zadavatel:
CONCORS Agency
agentura:
Josef Dušák – areal.cz (www.areal.cz)
art director:
Josef Dušák
velikost týmu:
Jiří Löw – design, flash, HTML
Josef Dušák – řízení projektu a dohled
doba realizace:
2 týdny
použité technologie:
FLASH, HTML, Adobe Photoshop, Macromedia DreamWeaver.
Doména a server běží pod systémem Linux na www.24.cz,
připojení serveru na GTS

Eva Böhmová


Web Design Maker (freelancer nikitta.cz)
nikitta@nikit­ta.cz

Ondřej Martínek


Webdeveloper (nexum Trilog)
ondrej.martinek@ne­xum.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Ja bych řekla, že ozubená kolečka jsem viděla všude možně už před více než rokem, takže bych o přílišné originalitě nehovořila. (BTW: Neměli je už na flashzone?) Flashové intro, flashové menu, frames. Kdo by čekal originalitu, bude zklamán. Nic takového se nekoná. Ryze průměrný firemní web. Myslím, že hledat originalitu na běžném prezentačním webu je zbytečné.
POUŽITELNOST
Chudáci ti, co nemají flashplayer, nemám ráda stránky, kde není na výběr, navíc je to intro dost dlouhé. Jinak bych řekla, že informativní funkci stránka splňuje. Co chcete po firemním webu? Najít informace, které potřebujete a kontakt pro případné technické dotazy. Vše přítomno.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Myslím, že zase není až tak technicky náročná, natahuje se celkem rychle. První, co bych vytknul: bez flash pluginu se nehnete. Chybí jakákoliv alternativní navigace, nevidomí mají smůlu. A přitom by stačila do patičky stránky jedna řádka s odkazy na ostatní stránky. Druhé, s prvním související: Slabozrací taky nadšení nebudou, značka FONT s atributem size=1 není nic úžasného, na svém 17" monitoru s rozlišením 1280×960 jsem při první návštěvě stránky stiskl Control a otočil kolečkem na myši směrem dolu (pro neznalé: v majoritním prohlížeči na majoritní platformě tento hmat zvětšuje písmo). Třetí, ale ne nutné: Tak divokou definici pisem jsem už dlouho neviděl, nezbývá než odcitovat: FONT face=„Trebuchet MS CE,Trebuchet MS, Arial CE, Arial, Helvetica CE, Helvetica, sans-serif CE, sans-serif“ size=„1“. Pravda je, že poté, co jsem díky šikovným polským programátorům naučil Operu ISO-češtině, nědokázal jsem na majoritní platformě nalézt prohlížeč, ve kterém by byl nějaký problém s takovou šíleností…
ESTETICKÝ DOJEM
Na mne příliš kladně nezapůsobila, třeba ty texty by se daly vyřešit mnohem líp. Z čeho? Z flashového intra? Dnes? Už ne. To tu bývalo, když přišel Flash 3 (rok 1998, pokud se nemýlím), teď už je to nadšení opravdu pryč. Z celé prezentace? Čistá, jednoduchá, neurážející. Nic víc, nic míň. Snad co bych vyzdvihl, je logotyp, pokud opravdu logotypem má býti. Písmena DF, kde položené F má kouř z komínů, se mi opravdu líbí…
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Už jsem z této dílničky viděla lepší dílka. Nicméně práce s textem stále vázne. Možná jsem moc kritický, ta prezentace není špatná, ale je obyčejná. Nic, čím by vystupovala z průměru, takových je po českém Internetu spousta.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
7/10 6/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Anketa

Líbí se vám střímost grafiky na serveru Digital Factory?

Našli jste v článku chybu?

13. 11. 2001 18:47

Jan Havlicek (neregistrovaný)
Mno, ten plzensky festival nebyl dobry priklad:-)))
V MfD to samozrejme bylo jinak, ale v rade dalsich (mensich) periodik byla recenze na tuto akci skutecne zaplacena (a dodana) coby soucast inzertniho baliku (podle velikosti casopisu jako dodatek k celo/pulstranove inzerci), pochopitelne aniz by to bylo oznacene jako promo:-)))

12. 11. 2001 17:40

TommyCZ (neregistrovaný)
Nepodporuji Flash, takze bez alternativniho menu se nikam nedostanu. Bezva. :-] Nerikam Flash zrusit, ale myslet pri tvorbe stranek na ty, kteri ho nemaji nebo nechteji.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně