Hlavní navigace

P2P půjčky: proč se zadlužit bance, když vám může půjčit dav?

24. 7. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Pro někoho zdroj peněz, pro jiné zajímavý způsob, jak investovat peníze. Kouzlu půjčování peněz přes P2P lending propadli už i někteří čeští podnikatelé.

P2P půjčky zažívají v poslední době zlaté časy. Koncept obchází zavedené finanční instituce a spojuje ty, kteří si potřebují půjčit, s těmi, kteří chtějí zhodnotit své volné finanční prostředky. Ve finále na tom obvykle vydělají všichni. Jak dlužník, tak věřitel, ale i zprostředkovatel.

Největší z nich jako britská Zopa či americké firmy ProsperLending Club mají za sebou další velice úspěšný rok. Ve Velké Británii se poskytly P2P půjčky za zhruba 1 miliardu liber (34,7 miliardy Kč). Ve Spojených státech dosáhl loni objem nových P2P půjček 2,4 miliardy dolarů (48,9 miliardy Kč). Dosavadní vývoj navíc naznačuje, že výrazně rostoucí trend bude pokračovat i letos.

O co vlastně v případě P2P půjček jde? O to, že půjčit si peníze nemusíte jen od bank, ale i od běžných lidí. Přijdete na specializovaný server, napíšete, kolik chcete půjčit a případně na co, projdete určitým hodnocením a lidé vám mohou nabízet svoje peníze k zapůjčení na úrok, který si domluvíte. Na jedné půjče se přitom může podílet i větší skupina lidí – každý investor přispívá určitou částkou.

Na Internetu vznikla celá řada tržišť zaměřených na P2P půjčky, kde se zprostředkovávají úvěry mezi lidmi. Tahle tržiště nabízejí jednoduché i sofistikované pomůcky pro volbu vhodné investice i pro zprostředkování a zajištění plateb, jako je uzavření patřičných smluvních vztahů, zjištění platební schopnosti u nejrůznějších sběračů dat o platební morálce atd. Z toho si samozřejmě berou provize.

Nejvíce se využívají na refinancování

Z dostupných statistik vyplývá, že lidé P2P půjčky využívají nejčastěji k refinancování úvěrů. V případě Lending Clubu se jedná o více než 80 % půjček, přičemž v tomto čísle je zahrnuto i splácení úvěrů z kreditní karty. Okolo 5,5 % půjček je využito na úpravy v domácnosti a jen u pouhých dvou procent půjček deklarují uživatelé využití pro financování obchodních aktivit.

Průměrné úrokové sazby (červen 2014)
Autor: P2P-Banking.com

Průměrné úrokové sazby (červen 2014)

Drtivá převaha refinancování vede ke dvěma úvahám: buď jsou P2P půjčky výhodnější než jiné úvěrové produkty, nebo je lidé využívají v duchu „vytloukání klínu klínem“. Zdá se, že v některých případech je opravdu výhodnější využít P2P půjčky.

Zatímco úroková sazba u kreditních karet ve Velké Británii je v průměru 17,1 % ročně, u některých zprostředkovatelů P2P půjček se můžete setkat se sazbami i pod 10 %. Obecně se nominální roční úroková sazba u P2P půjček pohybuje v průměru okolo 15 %. Za kolik si můžete půjčit nebo kolik můžete na poskytnuté půjčce vydělat, závisí na několika faktorech. I zde totiž platí, že čím vyšší je riziko, tím vyšší je také úroková míra.

Riziko lze dobře rozložit

Potenciální investoři přitom mají k dispozici celou řadu informací, podle kterých si mohou namíchat portfolio půjček podle svých představ.

„Všechna data k půjčkám jsou veřejně k dispozici. Tzn. můžete vidět přesně spoustu informací ke každé půjčce (na co si někdo půjčil, kolik má měsíční příjem, jaké má credit score, jestli vlastní dům, jestli v minulosti platil včas, jestli měl někdy bankrot, apod.). Dá se s tím krásně hrát a vytvářet si modely, do jakých půjček investovat. Tím, že je to tak otevřený systém a můžete vidět historická data, tak zároveň dokážete odhadnout i míru rizika. A to riziko není zas tak velké, když se dostatečně diverzifikuje. Znamená to, že je lepší mít třeba pár stovek půjček po 25 dolarech, než investovat 5 tisíc dolarů do jedné půjčky,“ popisuje své zkušenosti John Vanhara, majitel společnosti Eastbiz Corporation provozující službu Shipito, který investuje do půjček na platformách Prosper a Lending Club.

Kouzlo P2P půjček spočívá právě v tom, že na jednu půjčku se obvykle skládá více lidí, a tím dochází ke snižování rizika případného neúspěchu investice. Přeci jen je méně bolestné, když díky jedné nesplacené půjčce přijde sto lidí o 25 dolarů než jeden člověk o 2500 dolarů.

Kromě nesplacení či předčasného splacení, jsou zde ale i další možná rizika. Investor vystupující pod přezdívkou Inwebstor upozorňuje, že je třeba nutné počítat i s případným krachem platformy. Půjčky jsou sice uzavírány napřímo mezi věřitelem a dlužníkem, ale je podle něj otázkou, jaká by byla vymahatelnost smluv na relativně malé částky.

P2P půjčky po Česku

Pokud byste rádi zkusili investování do P2P půjček, na webu je bezpočet návodů, jak na to.

Nepříjemnou skutečností ale je, že ty největší platformy Lending Club, Prosper či Zopa neumožňují investovat lidem ze zahraničí. Americké platformy dokonce pro investory nefungují ani ve všech státech domovských USA (Lending Club je dostupný v 28 státech, Prosper v 29). Existují však platformy, které investory z Česka vítají s otevřenou náručí. Například estonská platforma ISEPANKUR.ee.

„Platforma funguje na aukčním principu. Žadatel zadá maximální úrokovou sazbu, kterou je ochoten akceptovat. Investoři pak vkládají nabídky: nabízenou sumu a minimální úrokovou sazbu,“ vysvětluje Inwebstor.

Na podobném principu funguje i česká služba Bankerat, která byla spuštěna koncem roku 2010. Od té doby uspokojila přes 13 tisíc žádostí o půjčku v celkové hodnotě 485 milionů Kč. Podle šéfa firmy Romana Kakose lidé prostřednictvím služby žádají o půjčky v průměrné výši okolo 50 tisíc Kč. Průměrná doba splácení dosahuje tří let a průměrná úroková sazba je 39 %. Typickým žadatelem je zaměstnaný muž ve věku okolo 35 let. Podvodné půjčky, které se nepodaří odhalit v průběhu schvalovacího procesu, tvoří podle Kakose necelá čtyři procenta všech půjček.

Transformace bankovního systému

P2P půjčky mají za sebou úspěšný rok. Podle statistik serveru P2P-Banking.com dosáhl v červnu objem nových půjček na portálu Zopa 26,3 milionů eur (722 milionů Kč), což představuje meziroční nárůst o 50 procent. Ještě výraznější tempo růstu zaznamenávají v zámoří.

Přes platformu Prosper byly v červnu zafinancovány půjčky v celkové výši 106,7 milionů eur (2,9 miliardy Kč) – meziroční nárůst o 421 %. Lending Club hlásí za stejné období nové půjčky v objemu 330,4 milionů eur (9,1 miliardy Kč) o 186 % více, než za stejný měsíc roku 2013.

Právě výsledky Lending Clubu dokládají, že se dá v souvislosti s P2P půjčkami hovořit doslova o boomu. Přes tuto platformu od jejího vzniku v květnu 2007 „proteklo“ již více než 5 miliard dolarů (102 miliard Kč), z toho rovná miliarda dolarů ale připadá jen na samotné druhé čtvrtletí letošního roku.

„Tento milník nás posouvá o krok blíže k našemu cíli, kterým je transformace bankovního systému,“ uvedl začátkem července Renaud Laplanche, zakladatel a výkonný ředitel Lending Clubu. Jenže k tomu asi povede ještě dlouhá cesta.

Vývoj objemu nových půjček na platformě Lending Club
Autor: Lend Academy

Vývoj objemu nových půjček na platformě Lending Club

Stále jen kapka v moři

Na první pohled vypadají sice výše zmíněná čísla impozantně, ve skutečnosti ale P2P půjčky tvoří stále jen velmi malou část z celkového balíku poskytnutých půjček a úvěrů. Například ve Spojených státech dosahuje velikost trhu osobních půjček zhruba 2,8 bilionů dolarů. P2P půjčky se na tak na něm podílejí jen necelým jedním procentem.

Na druhou stranu se zprostředkovatelům P2P půjček daří i v cílových skupinách, kde mají klasické banky nyní problémy – například u malých firem či živnostníků. Ti doplatili na zpřísnění pravidel v souvislosti s finanční krizí, ale i na zvýšení sazeb. A zatímco objem bankovních úvěrů jak ve Spojených státech, tak v Evropě v tomto segmentu klesá, u P2P půjček naopak roste.

„To, že vysoké náklady odrazují některé firmy od žádostí o ně, je možné pozorovat také na růstu využívání nebankovního financování (např. P2P lending – přímé úvěrování nebo mini bonds v Itálii), i když makroekonomický význam není příliš významný,“ tvrdí analytici České národní banky (ČNB) v Globálním ekonomickém výhledu za měsíc duben (PDF, 1,0 MB).

A zájmu malých firem o P2P půjčky si všímají i experti americké centrální banky (FED):

„Dá se říci, že objem půjček komerčních bank malým podnikům je v současné době nízký. Ačkoli je to s největší pravděpodobností způsobeno nedostatkem poptávky, máme důkazy o tom, že tradiční cesty k získání úvěru mohou být pro ty nejmenší firmy opravdu obtížné. Takové firmy totiž často požadují malé částky, jejichž půjčení se nemusí bankám vyplatit. Firmy se pak mohou obracet na alternativní způsoby financování, jako jsou například P2P půjčky,“ konstatují v letos vydané studii s názvem Peer-to-peer lending to small businesses (PDF, 447 kB).

Zároveň ale dodávají, že takové půjčky umožní podnikatelům překlenout jen krátkou dobu, vzhledem k relativně vysokým úrokům.

První banky projevují zájem

Nicméně některé banky již pochopily, že zprostředkovatelé P2P půjček by jim do budoucna mohli ujídat z již tak se zmenšujícího koláče, a začaly s nimi v oblasti úvěrů pro malé podniky spolupracovat. Prvními vlaštovkami se před rokem ve Spojených státech staly banky Titan BankCongressional Bank, které se dohodly na spolupráci s Lending Clubem. Přes jeho platformu nakupují půjčky a Titan Bank zároveň prostřednictvím Lending Clubu nabízí své vlastní úvěrové produkty.

BRAND24

Podobnou spolupráci nedávno ohlásila ve Velké Británii i banka Santander. Zájemcům o půjčky z řad malých podniků bude doporučovat využít služeb P2P úvěrové platformy Funding Circle. Ta na oplátku bude nabízet svým uživatelům bankovní produkty Santanderu.

Kromě bank se ale o zprostředkovatele P2P půjček intenzivně zajímají také investoři. Například Google loni v květnu investoval do společnosti Lending Club 125 milionů dolarů a ohodnotil ji tak na 1,55 miliardy dolarů. Ještě tentýž rok ale její hodnota vzrostla na 2,3 miliardy dolarů, když do ní ruský miliardář Jurij Milner společně s investičním fondem Coatue Management v listopadu vložil 57 milionů dolarů. Ještě letos přitom chtějí majitelé Lending Clubu dostat firmu na burzu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).