Hlavní navigace

Pánové, na vaření je nejdůležitější -- podlejvat

16. 11. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Názory na web Staropramenu, realizovaný agenturou Mark/BBDO, se různí. Jeho pojetí je na české poměry originální, ale jak už to bývá, ne všechno je bez chyb. Web je postaven na motivu pivního výcvikového tábora, který znáte z televizní reklamy. Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace udělila Staropramenu ocenění Zlatá pecka. Recenzi Ondřeje Kratochvíla doplňuje hodnocení Hany Mádlové a Zbyňka Heřmánka.

537
www.staropramen­.cz

První stránka Staropramenu Vám dává na výběr, zda chcete pokračovat ve formátu flash nebo HTML. Tento rozcestník je udělaný jako dvě pivní zátky, každá v jiné barvě a s jiným popiskem. Já budu dále popisovat verzi flash, protože ta se od HTML verze liší jen přidaným animovaným rozcestníkem.

Flashová verze prezentace se otevře v novém okně, po načtení se začnou postupně objevovat jednotlivé části stránky a na krátkou chvíli (možná až příliš krátkou) se zobrazí bublina s nápovědou, jak stránku ovládat.

Načtená stránka jsou vlastně divadelní prkna, na kterých stojí kreslené kulisy. S těmi můžete libovolně pohybovat v horizontálním směru. Grafika je komiksová, vypadá jako ručně kreslená. Animace (vyskakující postavy) jsou povedené. Komiksové je i barevné ladění, které mi ale po delším koukání přijde příliš agresivní. Originalita = vysoká!

Navigace je taková … nepohodlná. Jako odkazy fungují některé, nijak neoznačené, části obrázků. Musíte tedy pokaždé vyzkoušet, kde se co skrývá. Pokud chcete na určitou stránku přejít, nelze kliknout přímo na část obrázku, nad kterou máte kurzor, ale je nutné kliknout na odpovídající text v bublině. Velmi mě to zdržovalo, myslím že to není příliš šťastné řešení.

Ozvučení menu je jednoduché. Animace „položek“ mají svůj zvukový efekt, a občas se ozve krátký úryvek písničky. Zvuky je možné vypnout pomocí špuntů do uší, umístěných v pravém dolním rohu okna. Po chvíli jsem tuto možnost docela uvítal.

Když jsem si konečně vybral stránku k zobrazení, čekalo mne zklamání. Flashové je totiž pouze ono animované menu, zbytek serveru je zpracován pomocí HTML (odtud naprosto shodné s HTML verzí prezentace!). Kvůli obsahu dalších stránek se navíc otevírá další okno, takže po chvíli jsem měl na monitoru úplný zmatek.

HTML stránky jsou opět udělané jako komiksové obrázky, tentokrát je menu po okrajích celé stránky a obsah se zobrazuje uprostřed, v samostatném rámečku (s neviditelnými okraji). V tomto rámečku jsou někdy po okrajích ještě podpoložky menu, týkající se konkrétní stránky (např. „Pivní výcvikový tábor“ má těchto podpoložek osm). Samotná grafika se mi opět moc líbila, ale platí to, co jsem napsal u flashového rozcestníku – po delším koukání na stránku mne začaly bolet oči. Ke grafice HTML verze mám ještě jeden postřeh – při změnách velikosti okna zůstává grafika správně uspořádaná, což nebývá při použití rámečků vždy zvykem.

V menu na těcho podstránkách se orientuje již podstatně lépe – každý obrázek/položka má stále viditelný textový popisek. Ten se nachází v bílém orámovaní stránky, takže je perfektně čitelný. Škoda jen, že tyto položky nejsou aktivní a i po najetí kurzoru jsou stále stejné.

Text není příliš dobře čitelný, tmavě zelená barva na oranžovo-žlutém podkladu na mne nepůsobila zrovna příjemně. Členení textu je dle mého dostačující, přehlednost je slabší. To díky naprosto minimálnímu zvýrazňování a všudypřítomnému tučnému fontu. Posuvník, umístěný vždy po pravé straně mezi textem a grafikou menu, má modifikovanou barvu na žluto-oranžovou (vyjma stránky Hospody, kde je klasicky šedivý). I přesto se nemůžu zbavit dojmu, že narušuje design stránky. Kdyby byl vytvořený pomocí dynamického HTML a obrázků, nepůsobil by tolik rušivě.

Mé závěrečné dojmy z prezentace jsou rozporuplné. Některé části serveru jsou zpracované velmi působivě, jiné za nimi výrazně pokulhávají. Obecně se mi nelíbila práce s obsahem, k jehož přehlednosti a čitelnosti mám mnoho připomínek. Také se mi zdá zbytečné dělit stránku na verzi flash a HTML, když obojí vede ke stejnému obsahu.

BRAND24

Pokud bych měl hodnotit prezentaci na stupnici od 1 do 10, přičemž 10 by bylo nejlepší, dal bych 7 bodů.

Hana Mádlová


Pozorovatelka
indigo12@centrum­.cz

Zbyněk Heřmánek


Šéfredaktor Vajíčka (Internet Info)
hermanek@vaji­co.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Na první pohled je naprosto originální. Je zajímavé, jak se jim daří držet jedné image linie. Ale na druhý pohled se ptám, jak „nekonzument“ či „novokonzument“ pozná, že jde o pivo? Originálním řešením je bezesporu to, že všechny odkazy z tzv. plné verze (což je vlastně pouze jediný flashový rozcestník navíc) se otevírají každý zvlášť do nových html oken. Bohužel je to však originalita na úkor uživatelského komfortu. Navíc tak použití flashe úplně ztrácí smysl – jednodušší, pohodlnější a přehlednější je web v „lehké verzi“ čistého HTML.
POUŽITELNOST
Myslím, že tady je na místě přísloví: Kdo hledá, najde! Web určitě obsahuje důležité, potřebné a zajímavé informace, ale na rychlé nalezení informací k zahašení velké žízně to rozhodně nevidím. Kdo má čas a chuť si zahrát bojovku, pak bude určitě spokojený. (Mimochodem, vůbec jsem nenašla obchodní kontakt společnosti, je to záměr, nebo ne?) Pro svou cílovou skupinu web jistě použitelný je. Ovládání kolem dokola je sice trochu nezvyklé, ale rozhodně ne nepřehledné. Zřejmě jediná informace, která návštěvníkům podle zápisů v guestbooku chybí, je kde a jak se dá sehnat čepice-zátka.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Vzhledem k tomu, že nejsem velký technik (řekněme, že žádný), pak se mi tato část velmi těžko hodnotí. Nicméně oceňuju titěrné vychytávky typu zobrazení bílé bubliny s počtem potřebných nasbíraných zátek k získání ceny. Ničeho příliš náročného jsem si nevšiml. Naopak jsou tu některé základní (a časté) chyby v HTML i CSS.
ESTETICKÝ DOJEM
Je to trochu zmatek, ale jinak se mi líbí. Standardní, lehce nadprůměrný web. Příjemná pro oko je tlumená barevná kombinace, kreslené obrázky ale zaujmou jen na první pohled. Na estetickém dojmu nepřidají ani občasné problémy se správným zobrazením v Mozille. I v oblasti piva už jsem viděl lepší prezentace.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Většina podobných webů ztroskotá na tom, že je nikdo neudržuje. Doufám, že to v tomto nedopadne obdobně. Ale jinak chci vzkázat autorům: Jsou tam věci, které se dají vylepšit! Snad jsem nebyl v hodnocení ovlivněn tím, že svoje poslední pivo jsem vypil zhruba před pětadvaceti lety…
CELKOVÉ HODNOCENÍ
8/10 6/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Líbí se Vám styl grafiky na stránkách Staropramenu?

  • Bezchybný!
    1 %
  • Má to svoje mouchy, ale jinak...
    3 %
  • Ujde to.
    93 %
  • Děs běs.
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).