Patrik Dzurenda (Livesport.eu): Lidi na kriket jsme sháněli dva roky

Zpočátku jel Livesport tempem jedna země za měsíc. Se vstupem na asijské trhy ale firma expanzi zpomalila, brzdí ji totiž hledání expertů na nové sporty.

Výsledkový servis z víc než třiceti různých sportů – sázka na jednoduchost tuzemskému Livesportu zatím vychází. Dnes jejich weby odbaví kolem šedesáti milionů uživatelů měsíčně. 

„Jsou zajímavé země jako je třeba Finsko, kde vládne hokej a Pesäpallo. Museli jsme sehnat lidi, kteří tento sport znají a dokáží ho sledovat, protože bez toho se ve Finsku nemůžete prosadit. Podobně je to třeba s kriketem v Indii,“ popisuje provozní ředitel firmy Patrik Dzurenda

A právě kriket byl sportem, který firmě otevřel dveře na nové trhy. Nebylo to ale zadarmo. „Dva roky jsme sháněli lidi, kteří nejen že kriketu rozumí, ale se kterými bychom dali i dohromady, která data fanoušci vlastně chtějí,“ dodává Dzurenda. 

Jak získáváte data pro své aplikace a weby? Máte nějaké roboty, kteří by projížděli web?  

Livesport měl na začátku jeden zdroj dat. My jsme je zabalili do našeho kabátku a poslali ven. Postupem času jsme zjistili, že je tam jistá chybovost a my jsme navíc potřebovali další data. Začali jsme spolupracovat s dalšími poskytovateli dat. 

Mysleli jsme, že jsme udělali nejlepší věc na světě, když jsme měli víc zdrojů dat a našim uživatelům dáváme ta nejověřenější data. Zjistili jsme ale, že každý z těch dodavatelů má nějaké omezení. Globální dodavatel pro nás nebude zapracovávat do systému naše divize, protože to pro ně prostě nemá smysl. A tak jsme se rozhodli, že si to musíme začít řešit sami. Jedině tak budeme mít vliv na rychlost a kvalitu.

Co to znamená?

Máme vlastní jednotku – přibližně tři sta lidí v Třebechovicích pod Orebem, kde se řeší sběr dat. Budova je napojena na několik zdrojů elektřiny, zálohované je i internetové připojení a k dispozici jsou všechny světové sportovní kanály. Naši lidé tak sledují zápasy a hned online plní naši databázi. 

Takže pro sportovní fanoušky trochu práce snů?

To si myslí hodně lidí, ale je to dost dřina. Jedeme provoz 24/7. Nesmí se nám stávat, že někdo vypadne. Jeden člověk sleduje najednou šest až osm zápasů. Na jedné straně to může vypadat tak, že sedím v práci a koukám na fotbal, ale na druhé straně po vás chceme rychlost a přesnost s tím, že zápasy Ligy mistrů se dostávají za odměnu.

Jak hluboko sbíráte data o zápasech? 

Ve fotbale nejdeme do okresních přeborů. Pro nás je nejnižší soutěž divize. Pokud bychom chtěli jít níž, tak už je to moc náročné. A my jsme live výsledkový servis a potřebujeme výsledky hned, což by u těch okresů bylo dost náročné. 

Spolupracujete nějak s fotbalovou nebo jinými asociacemi na výměně dat?

Často narážíme na to, že sportovní asociace mnohdy nemají pohromadě data. Oni pouze zastřešují ten sport, ale představa toho, že jim zavoláme a oni nám dají přístup k nějakému XML souboru, zatím nijak není reálná. 

V Česku je hodně silná firma Onlajny. Jsou v těsném kontaktu s fotbalovým svazem a jdou hodně do hloubky až do okresních přeborů. Je spousta trhů, kde je takhle silný lokální hráč. 

Víme o sobě a odebíráme od nich nějaká data. Oni to ale dělají lokálně. Pro nás je český trh přibližně tři procenta provozu. Největší návštěvnost máme z Itálie, Británie a Německa. 

Kvůli rozšíření záběru jste kupovali dánský Enetpulse. Co vám konkurenční firma přinese?

Enetpulse je jeden z globálních poskytovatelů dat, se kterým spolupracujeme roky. Kupovali jsme ho proto, že má know-how, které my neumíme. My jsme zjistili, že umíme data technologicky posbírat a rychle je poslat do aplikace, ale neuměli jsme ta data v rozumném formátu předávat zákazníkům. Dánové to ale umí, a tak jsme je koupili. Oni dělají čistě B2B a my naopak B2C a navzájem si vyhovíme. 

Jak se prosazujete v cizině? 

Vždycky jsme chtěli, aby se web i aplikace tvářila co nejvíc lokálně. V každé zemi tak máme partnera, který zajišťuje překlady, uživatelskou podporu, Facebook a všechno ostatní pro provoz. Služba je vždy upravena na míru té či oné zemi. Uživatelé by tak vůbec neměli vědět, že jsou na stránkách provozovaných z ciziny. 

V každé zemi je minimálně jeden partner. Dnes provozujeme dohromady šedesát webů po celém světě. Máme 30 aplikací na iOS i pro Android. Každý lokální web má svojí aplikaci. 

Jaký je poměr mezi uživateli webu a aplikací? A kolik máte aktivních uživatelů aplikací?

Zatím máme staženo 12 milionů aplikací. O víkendu jsme poslali 88 milionů push notifikací. Aplikaci aktivně používá víc než polovina lidí, kteří si ji stáhli. 

S mobilními aplikacemi jsme začínali později. Vidíme ale zřetelně, že se lidé postupně přesouvají z webu na displeje mobilů. Zároveň ale přibývají noví uživatelé, tak jde spíš o to, že web už neroste tak rychle jako právě mobily. 

Řešíme to aplikacemi, jenom pro Windows Phone máme mobilní web. Je to tak malé procento uživatelů, že se nám nevyplatí dělat aplikaci. Už takhle jsme měli problém se sháněním vývojářů. Nakonec jsme si museli přeškolit naše vývojáře z webu a teď dělají aplikace. 

Jak řešíte provoz? Máte data v cloudu?

Výzva je v tom, jak nadimenzovat servery tak, aby zvládly špičku, která přichází o víkendech a během pohárových zápasů Ligy mistrů. Většinou jde o posledních patnáct minut zápasů, kdy naši uživatelé zjišťují, jak vypadají ostatní zápasy.

My jsme to vyřešili tak, že máme vlastní servery. Máme datový sál u Českých radiokomunikací pod Žižkovskou věží. Aktuálně tam máme kolem tří set serverů. Momentálně odbavují kolem 250 tisíc požadavků za vteřinu s tím, že všechno je samozřejmě redundantní.

Cloud pro nás není nejvýhodnější. Je nastavený tak, že zajišťuje průměr, ale my potřebujeme pokrýt těch patnáct minut a přitom nadimenzovat cloud tak, aby se vám to ještě vyplatilo. Když na začátku sezóny vidíme, že je provoz vyšší než jsme čekali, tak není problém přidat pár serverů. 

Livesport je v podstatě pomocník pro sázkaře. Vyděláváte jenom na reklamě?

Vyděláváme hlavně na reklamě. My máme na webu 60 milionů unikátních návštěvníků měsíčně, kteří vygenerují kolem 1,5 miliardy impresí. To už je zajímavý balík, se kterým mohou inzerenti pracovat. Ty weby navštěvují z víc než devadesáti procent muži mezi osmnácti a osmatřiceti lety – prostě zajímavá cílová skupina. 

Kolik taková reklama může ročně vydělat? 

Jsme v zisku od prvního roku. Povedlo se nám do plusu dostat hned v roce 2006. Devadesát procent zisku investujeme zpět do firmy. Tržby se pohybují ve vyšších stovkách milionů korun a do roku bychom rádi překročili miliardu korun. 

Letos jste nakupovali, chystáte nějaké další akvizice během příštího roku?

Nemáme nic konkrétního na stole. Udělali jsme si radost akvizicí Enetpulse a koupí pozemku tady v Butovicích. Hledáme další možné akvizice. Máme nějaká procenta v jednom startupu v Británii, to vypadá celkem slibně. Ale jinak nic konkrétního na obzoru není. 

CIF16

Příští rok rozjedete stavbu nové kancelářské budovy. Tu zaberete celou?

Určitě ne. Sice pořád hledáme vývojáře se vztahem ke sportu, ale i tak zabereme přibližně třetinu. Budeme ale ve svém a budeme mít prostor pro nové věci. Zároveň řešíme, jestli neudělat druhou serverovnu, jestli má být v Česku nebo v cizině. 

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 12. 2015 1:34

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »