Hlavní navigace

P. Schuster, F. Čepelák (QRMEE): QR kódy nejsou mrtvé, je jich čím dál více

1. 7. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: QRmee
QR kódy z našeho života nemizí, i když jim to mnozí předpovídali. Navíc, podobné technologie nově využívají technologické firmy jako Snapchat nebo Facebook.

Dříve kolegové ze zaměstnání, dnes partneři ve vlastním projektu. František Čepelák a Pavel Schuster rozjeli sociální síť QRmee, která jednoduše řečeno propojuje offline svět s onlinem. Každý její uživatel má specifický QR kód, který ostatní po jeho naskenování navádí na profil, kde má o sobě vyplněné informace, které chce sám sdílet (telefon, e-mail, zaměstnání, záliby apod.).

Na trhu se ale už několik let objevují hlasy, že technologie QR kódů (z anglického sousloví quick response, pozn. redakce) před sebou nemá budoucnost. To si ale František Čepelák nemyslí. „Pravdou je, že QR kód je ve veřejném prostoru vidět čím dál více. Dnes už jej máte dokonce třeba na obalu od šunky,“ říká v rozhovoru pro Lupu.

Důkazem, že QR kódy nejsou mrtvé a stále se s nimi počítá, je i přístup některých světových firem, které na tuto technologii sází. Jde třeba o Snapchat nebo posledním příkladem je samotný Facebook. „Je to ta samá technologie, jen uspořádání je jiné, kruhové,“ říká k tomu Pavel Schuster.

QR kódy jsou tu dlouho, už mnohokrát jim ale lidé předpovídali konec. Nevsadili jste tedy tak trochu na špatnou technologii?

FČ: Vůbec ne. Ale máte pravdu, že se neustále setkáváme s názory, že QR kódy jsou zastaralé. Jenže když se těch samých lidí zeptáme, zdali vůbec ví, o co přesně jde, jejich odpověď už není tak přesvědčivá.

Pravdou je, že QR kód je ve veřejném prostoru vidět čím dál více. Dnes už jej máte dokonce třeba na obalu od šunky. Nejde tedy už jen o soutěžní či marketingové nástroje, jako tomu bylo v minulosti.

Samotného mě fascinuje, s jakými nápady na využití QR kódů firmy či samotní lidé neustále přichází. Například existují i QR náhrobky, kde se díky tomu kódu můžete snadno dozvědět, kdo zesnulý byl a jaký měl život.

Když jsme u samotných firem, tak která se do QR kódů v poslední době opravdu opřela?

PS: Všimněte si, že technologii QR kódů začínají využívat sociální sítě, posledně třeba samotný Facebook. Ten má ve své komunikační aplikaci Messenger něco podobného jako QR kód. Je to ta samá technologie, jen uspořádání je jiné, kruhové.

Takže dotyčný za vámi přijde, naskenuje si tento kód a rovnou si vás přidá do přátel a otevře se mu políčko se zprávou pro vás. To je určitě užitečné, ale zatím o tom ví málo lidí. Podle mě to ale možná nebude mít tak masové využití, protože lidi to prostě zatím moc nechápou. U nás jim dlouho trvá, než se na něco nového adaptují.

FČ: Za vyvinutím tohoto kódu stojí samotný Facebook, který na něj má práva a musel do něj investovat mnoho peněz. Klasické QR kódy mají naproti tomu volná práva i pro komerční využití.

A Facebook není jediný, kdo se ke QR kódům přiklonil. Kromě Messengeru ale něco podobného můžeme vidět třeba ve Snapchatu, který tuto technologii používá už nějaký čas přesně pro podobné účely.

To je pro vás významný signál, že tato technologie opravdu mrtvá není?

PS: Mrtvá být ani nemůže. Jde o jedinou dostupnou existující platformu, která nabízí interaktivní odkaz na papíře. Pokud pominu samotné čipy, které ale musíte vždy naprogramovat a podobně…

QR kód si člověk naskenuje a pak už se může dít vůle boží – buď vás to přesměruje přímo na web, vytočí číslo apod.

Zdá se mi ale, že QR kódy nejsou tolik využívané v Evropě, jako tomu je ve Spojených státech.

FČ: Je to tak, i když například v evropském Švédsku tuto technologii vidíte úplně všude.

Ve Spojených státech se ale QR kódy opravdu využívají hodně, což si myslím, je tím, jak tam jsou rozvinuté mobilní technologie. Když v USA nemáte chytrý mobilní telefon, nejlépe iPhone, tak jste doslova nahraný. Navíc mobilní telefony jsou v zámoří také cenově dostupnější.

PS: Je to i o tom, jakými kanály se QR kódy k lidem dostávají a k čemu je vůbec využívají. Jestli k tomu, aby jen navštívili určité webové stránky, jejichž URL je napsaná hned pod QR kódem, tak já osobně bych si raději vyťukal tu URL, než skenoval kód.

FČ: Když bude mít využívání QR kódů větší smysl a jejich obsahy budou zajímavější, lidé za nimi půjdou sami. Třeba v Nepomuku jsem viděl na lavičce zalaminátové QR kódy, jejichž obsahem byly PDF soubory s mapou a průvodcem po městě a kostele vždy v jiném jazyce. Přesně tohle podle mě má větší smysl, než aby byl na plakátě zobrazený QR kód a pod ním URL na tu samou stránku, jak zmínil Pavel.

Závisí tedy budoucnost QR kódu hlavně na samotných firmách? Tuto technologii totiž stále hodně lidí nevyužívá, možná jen z toho důvodu, že jí příliš nevěří. O to důležitější pak je první zkušenost s QR kódy…

FČ: Otázkou je, jaké lidi firmy zaměstnávají. Jestli jsou schopni kreativně vymyslet jednak obsah a umístění kódu, za druhé i formu kódu. Pod formou kódu si můžete představit klasický černý čtvereček, ale dnes už existují i takové kódy, které těžko poznáte. Například jsem viděl takové tříbarevné koule různých velikostí, což ve výsledku vypadalo jako abstraktní obraz. A přitom šlo o QR kód.

Aby pak ale uživatel poznal, že vůbec jde o QR kód?

FČ: To už je jiná věc. Chci ale říct, že dnes už opravdu může jít i o texty, obrázky a podobně. Záleží jen na představivosti.

Které technologie by mohly v současné době vytlačit QR kódy? Když jste tu zmínil lavičky s QR kódem, který vás odkáže na PDF – nejsou v tomto případě hrozbou dnes všudepřítomné mobilní aplikace? Nebo NFC technologie?

FČ: Musíme si uvědomit, že aplikace nejsou vytvářeny na vše. V současnosti nic lepšího, co by nahradilo komunikaci a přenos dat mezi telefonem a něčím, co někde potkáte, opravdu neexistuje. A když se podíváme například na NFC čipy, tak k tomu potřebujete i fyzickou čtečku, kterou nemá každý telefon.

Jednou věcí je tedy to, že NFC technologií je vybaveno stále málo přístrojů, a popravdě jsem zde ještě nenarazil na samotný NFC čip, maximálně v několika málo obchodech. Ale jak už zde padlo – nejdříve jej někdo musí naprogramovat.

PS: NFC čipy mají nevýhodu v tom, že nejdříve musíte vyrobit samotný speciální čip, a pak k němu musíte mít samotné zařízení, což je ta hardwarová čtečka. U QR kódu je čtečka softwarově schovaná v jakémkoliv mobilním fotoaparátu a potažmo aplikaci.

Jsou tedy podle vás NFC čipy budoucností, nebo ne?

PS: Podle mě asi ano, ale už si nemyslím, že by byly tak masivně využívány jako QR kódy. U nich totiž závisí jen na vás, jakým způsobem je využijete. QR kódy vám klidně mohou zastoupit virtuální obchody či stánky na veletrhu. Představte si, že na veletrhu bude jen stolička s QR kódem, vy si jej naskenujete a vyjede vám nabídka portfolia daného obchodu, aniž by tam fyzicky někdo musel být. Nebo budete chtít prodávat byt či dům, umístíte si na něj QR kód a když se na něj někdo bude chtít podívat a vy v něm zrovna nebudete, oskenuje si QR kód a vše uvidí.

FČ: NFC čipy jsou ideální pro placení, což se hodně využívá ve Spojených státech, u nás už taky, ale pořád to není tak masivní. Otázka je, zda to bude mít stejně pomalý nástup jako QR kód, jestli vůbec, anebo jestli to bude někdy boom.

A kdybychom si vše měli shrnout – jaké jsou podle vás nutné podmínky pro další rozvoj QR kódů?

FČ: Otevřená mysl, inteligence a kreativita…

FČ: …a nebýt líný. Zažil jsem totiž hodně lidí, kteří se pozastavovali nad krásou QR kódu, ale už nechtěli hledat, co se za ním skrývá. Museli by si totiž nainstalovat čtečku, ačkoliv je zadarmo a má jen pár mega. To už je ale pro mnohé moc práce.

PS: A další věcí je, že mnoho lidí v Česku nemá vůbec mobilní data. Často se setkávám s tím, že někdo má iPhone, pošlu mu iMessage a jemu nepřijde. A dotyčný mi odpoví, že to je kvůli tomu, že nemá data. To se pak jen divím, proč má někdo chytrý telefon bez dat. To je naprosto zbytečné. Tady ale možná jde o apel na operátory v Česku, kteří mají nesmyslně předražené nabídky internetu v mobilu. Nutno připomenout třeba nesmyslný krok jednoho našeho operátora, který teď změnil podmínky, takže jakmile prosurfujete data, jste bez netu. A pak si musíte koupit nový balíček. Jak skvělé služby pro zákazníky. Stejně jako bylo mnoho projektů na zavedení wi-fi zdarma v Praze. Bez výsledku.

BRAND24

Existuje tedy mnoho překážek na cestě mezi koncovým zákazníkem a úspěšným uskutečněním naskenování QR kódů.

FČ: Je to tak, jak říká Pavel. V příštím roce začne testování sítě nové generace 5G a operátoři nám tu stále prodávají „pořádný balík“ dat v objemu 500 MB. To je minimálně úsměvné.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).