Hlavní navigace

Pavel Tihelka: mobilní reklama vás bude sledovat, možná

6. 2. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Narozdíl od Internetu je mobilní reklama omezena ještě telekomunikačním zákonem. „V současné době proto analyzujeme, zda způsoby, které se používají u online reklamy, můžeme použít i my,“ říká Pavel Tihelka, specialista mobilní reklamy společnosti Vodafone.

O mobilní reklamě se v současné době hodně mluví. Jsou ale očekávání oprávněná?

Z výzkumu nám vychází, že u cílové skupiny mladých lidí je potenciál mobilní reklamy vysoký. Navíc na současném reklamním trhu spatřujeme, vzhledem ke klesající sledovanosti standardních médií, stále větší mezeru.

Pavel Tihelka

Pavel Tihelka (1977)
  • Působí ve Vodafone od roku 2006 na pozici produktového manažera pro mobilní obsah a mobilní reklamu.
  • Dříve pracoval v konzultačních firmách jako odborník na restrukturalizaci a revitalizaci.
  • V letech 2001–02 přednášel management na Otago University na Novém Zélandě.

Takže mobilní reklama má zachránit „reklamu pro mladé“?

Mobilní reklama může být zacílená na kohokoli. Zároveň ale víme, že skupina 15 až 26 let je skupina, která ze zahraničních výzkumů vychází velmi zajímavě.

Proto nabídka sms gratis míří na studenty?

Pro nás je tato skupiny snadno identifikovatelná díky věku a také díky omezení na studenty denního studia.

Pokud se registruje nový uživatel, jaké informace musí poskytnout? Je určitě velmi zajímavé získat co nejvíce informací, a tedy i co nejvíce cílit…

Museli jsme zvolit kompromis. Samozřejmě je jasné, že podrobné cílení, podobně, jako je tomu například na Internetu, začíná být pro inzerenty velmi atraktivní. Na druhou stranu jsme ale nechtěli, aby studenti, na které jsme se primárně zaměřili, měli pocit, že je vyslýcháme a děláme si obrovské databáze. Jako mobilní operátor však máme ještě další údaje, které online nemá, například výši měsíční útraty za služby.

Které informace tedy získáváte?

Především ty základní. Tedy škola, na které studují, a samozřejmě věk a pohlaví, aby bylo ještě možné v rámci skupiny cílit přesněji.

Do jaké míry se při registraci zjišťují další zájmy klienta?

Dnes o žádném zákazníkovi zájmy nezískáváme. Do budoucna bychom to ale rádi změnili.

Co to přesně znamená?

Chceme do budoucna pracovat na produktech, které budou pro zákazníky tak zajímavé, aby nám byli ochotni podobné informace poskytovat. Pak bude možné položit i otázky typu „o jakou reklamu máte zájem?“ Také chceme zjišťovat, od které značky by zákazník reklamu rád dostával. To je pro inzerenty velmi zajímavý údaj.

Jak brzy se podobných otázek dočkáme?

To je otázkou zhruba půl roku. Určitě nechceme zaspat. Jde jen o to, připravit tak zajímavou nabídku, aby bylo ve vlastním zájmu zákazníka podobné informace poskytnout.

Počítá se tedy do budoucna se zavedením podobných otázek i u současné služby sms grátis?

Zatím se na registraci nebude nic měnit. Chceme ji udržet co nejjednodušší. Spíše se budeme snažit nabídnout tuto možnost navíc k dodatečnému doplnění.

Vy se ale o zákaznících můžete hodně dozvědět i podle toho, jak používají svůj telefon…

Samozřejmě. Jde ale o velmi citlivá data. Zatím vše konzultujeme s právním oddělením. Předmětem současných analýz je popsání toho, zda způsoby, které se používají u online reklamy, můžeme použít i my. Bohužel jsme navíc omezováni telekomunikačním zákonem. Bude pro nás zajímavé zjistit, kolik informací budeme schopni o zákazníkovi shromažďovat, abychom se s ním nedostali do rozporu.

Takže moje představa, že zjistíte, ve které lokalitě se právě nacházím, a podle toho mi pošlete reklamu, je zatím lichá?

Je to věc, která je spíše otázkou do větší budoucnosti. Samozřejmě se na něj klienti ptají. Určité technologie pro podobný výzkum existují, jsou ale zatím v plenkách. Interně u nás dosud nepadlo rozhodnutí ani o výběru technologie, ani o výběru partnera pro její provoz. Zatím je ale možnost proaktivního sledování zákazníka omezena zmiňovaným zákonem.

Takže slepá ulička?

Dokud se zákon nezmění, je možné využít aktivního využívání služby klientem, který by dobrovolně uvedl místo pohybu. Pak by se reklama dala lokálně cílit.

Reklamní sms ve světě podle dlouhodobého vývoje rostou výrazně pomaleji než další mobilní reklama. Sám jste řekl, že chystáte i další služby. Které to tedy budou?

Mámě některé projekty v přípravné fázi. Nechceme ale trh zahltit spoustou produktů, které by bylo možné reklamním obsahem sponzorovat a zároveň by pro ně nebyl zájem ze strany inzerentů. Jsme si vědomi toho, že jde o příliš novou věc. Inzerenti, kteří jsou zvyklí investovat do nových kanálů, zájem projevují. Pak je tu ale mnoho takových, a český trh takový je, kteří jsou hodně opatrní. Určitou sílu vidíme ve spojení mobilní reklamy s dalšími kanály. Něco takového v současné době připravujeme. Nechceme, aby mobilní reklama v ČR byla pouze reklamou v mobilu.

V minulém roce se hodně hovořilo o mobilní TV. Pak je zde ještě otázka zpravodajství a reklamního obsahu v něm.

Mobilní televizní vysílání určitě v delším horizontu chystáme. Co se týče zpravodajství, jeho spuštění je mezi krátkodobými cíli.

BRAND24

To znamená?

Mluvíme o měsíci, možná dvou. Záleží na tom, jak rychle budou finišovat přípravy. Ale už máme za sebou velmi úspěšný pilotní projekt, kterým je sněhové zpravodajství. Během prvního týdne jsme získali dvacet tisíc návštěv na jednotlivých stránkách. Tedy zhruba kolem pěti tisíc návštěvníků. Je nutné ale upozornit, že se jednalo o službu, která nebyla extra promována. Počasí a zpravodajství ale určitě chystáme.

Kdyby vám někdo nabídl, že všechny vaše SMS budou zdarma, ale za to vám bude chodit několikrát denně mobilní reklama, brali byste?

  • Ano,
    16 %
  • Ne.
    66 %
  • Nevím.
    3 %
  • Za SMS ne, ale třeba za jiný produkt nebo za slevu z ceny třeba ano.
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem týdeníku Marketing & Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).