Hlavní navigace

Názor k článku Pavel Tůma: firmy se zatím ENUM nenaučily využívat od ViR - Některá v článku uvedená tvrzení jsou velmi zjednodušující...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 1. 2008 22:58

    ViR (neregistrovaný)
    Některá v článku uvedená tvrzení jsou velmi zjednodušující a sporná. Například následující výrok:

    "Vezměme dnešní běžnou VoIP službu. V momentu, kdy z vašeho VoIP telefonu vytočíte telefonní číslo volaného, jde hovor část své cesty po Internetu. Pro další část úseku je ovšem předán do veřejné telefonní sítě, kterou je směrován až k volanému. Pokud se takový hovor spojí, začínáte platit minutové hovorné. Tímto způsobem to ale funguje i v případě, že má i volaný VoIP telefon a je, stejně jako vy, připojen k Internetu."

    neplatí pro "běžnou VoIP službu" významné části tuzemských operátorů! Ti totiž mají navzájem uzavřené peeringové dohody, a mezi svými účastníky propojují hovory přímo VoIP-VoIP, bez mezičlánku klasické PSTN sítě. Jde například o všechny operátory sdružené v Asociaci operátorů digitální telefonie, z.s.p.o., ale i o další VoIP TSP (Blíže viz třeba úctyhodný přehled peeringových partnerů největší české sítě 802.VOX). Rozdíl fungování služby v současných peerujících sítích oproti "čistému ENUM" (by CZ.NIC) je pak z hlediska uživatelů zejména ten, že sipproxy kooperujících operátorů běžně umí vyřešit takové "drobnosti", jako nekompatibilitu kodeků (transkódováním) či to, že spojí koncová zařízení i tehdy, když jsou obě za NATem, ukrytá každé v jiné v neveřejné IP síti, připojené k Internetu. To ENUM nezajistí a ani to není jeho úkolem.

    Jinak při zajištění směrování hovorů do partnerských sítí VoIP operátoři samozřejmě používají a zkoušejí různé varianty "směrovacích tabulek", z nichž jednou ze zvažovaných a možných variant je taktéž ENUM, respektive Infrastructure ENUM (pro vzájemné sdílení dat). Aby však byl současný ENUM pro VoIP operátory obecně použitelný a zahrnutelný do konkrétního obchodního modelu, musely by být CZ.NICem zveřejněny a po rozumnou dobu garantovány reálné ceny služeb. A to nikoli způsobem "zatím je e.164 doména za korunu a někdy v budoucnu za cenu, blízkou ceně domény CZ". Na tom se dá postavit obchodní model akorát takový, že to "asi" v budoucnu nebude rentabilní. Dalším předpokladem podpory a využívání "standardního ENUM" VoIP operátory pak je garance ze strany CZ.NICu, že rozštěpení domény pro blok čísel VoIP operátora kýmkoli, kdo má i jen krátkodobý přístup k telefonu s číslem z takového bloku, nebude tak snadné, jako je tomu nyní. CZ.NIC (respektive registrátoři) totiž více méně nerozlišují "dispoziční právo k číslu" a "přístup k zařízení s určitým číslem". Důsledkem je, že když by VoIP operátor měl zaregistrován jako jednu ENUM doménu řekněme blok tisíce čísel, směrovaný na jeho ústřednu, může mu nějaký vtipálek (třeba umývač oken ve firmě) z té jedné domény separátní registrací čísla z bloku rázem "vyrobit" těch domén 109. A to samozřejmě znamená také 109x vyšší náklady, pokud by chtěl operátor všem ostatním zákazníkům ENUM registraci udržet. Dnes to samozřejmě není problém. Ale při ceně "srovnatelné s doménou CZ"???
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).