Ad: "A pokud chteji opravdu konkurovat fixnim operatorum, bude to muset byt neco, co je od nich zasadne odlisi. O 10 haleru levnejsi minutove hovorne do mobilni site mimo spicku a o korunu levnejsi volani na Ukrajinu to urcite nebude a zakazniky velkych operatoru to nepretahne."
Všichni významní čeští VoIP operátoři se odlišují od těch tradičních fixních z pohledu uživatele poměrně dost. A to zejména zpravidla nulovým paušálem, bezplatným voláním ve vlastní síti a v peerovaných VoIP sítích, hovorným do PSTN nižším nikoli "o desetník", ale zpravidla o desítky procent a s plně sekundovou tarifikací 1+1. To vše za podmínek zcela odpovídajících (či velmi blízkých) parametrům závazným pro "veřejnou telefonní službu", kterých lze dosáhnout v současném Internetu zpravidla pouze tehdy, je-li celá hovorová trasa průběžně monitorována (tj. i tehdy, když zrovna neprobíhá hovor). To technologie, kdy je hovorová trasa celá sestavována "ad hoc" až v okamžiku požadavku na hovor, zrovna moc nezajišťují. Mezi ně patři i směrování hovoru dle ENUM, což je třeba vzít v úvahu.
Jinak nějaký "drobný" paušál za využívání ENUM by byl samozřejmě možný. Otázkou je, jak drobný. Operátoři by patrně potřebovali při zavedení plné podpory ENUM zvednout svůj paušál "na číslo" z 0,- Kč na 10 - 20 Kč vč. DPH a k tomu by patrně přibyla ještě jednou taková částka za poplatky pro CZ.NIC a registrátory. Takže průměrný VoIP uživatel by již neměl měsíční telefonní účet někde kolem 80 Kč (s tím že když nevolá, tak nic neplatí), jak je běžné nyní, ale vyšší o 20 - 40 Kč paušálních poplatků. Nejsem si zcela jist, zda zrovna o toto uživatelé VoIP operátorů stojí. A VoIP operátoři si tím jistí samozřejmě nejsou také. Takže se vůbec nedivím, že s podporou ENUM v té současné podobě poněkud váhají, zvláště když ani po roce "komerčního provozu" není jasné, co budou do budoucna ENUM domény stát.