Ušetřete

Pavel Zima: Seznam dlouho běžel v udržovacím režimu

Podle Pavla Zimy běžel Seznam.cz dlouho v udržovacím režimu. A letos se to chystá razantně změnit, ale stále se považuje za médium, které poskytuje služby uživatelům. Rozhovor s šéfem Seznamu. Proč na Seznam.cz chodí stále více a více lidí. Zda je Seznam.cz na prodej a jak vlastně funguje.

reklama

SEZNAM.CZ VČERA, DNES A ZÍTRA

Je Pavel Zima coby ředitel Seznamu tahoun/inovátor nebo úředník?

Tahoun/inovátor. Předtím jsem byl dlouho spíše v pozici úředníka, nechal jsem to hodně na lidech, kteří za to byli zodpovědní v naší „korporátní“ struktuře, ale někdy koncem minulého roku jsem vycítil, že to nevede až tak rychle k cíli, jak bych si představoval, tak jsem trošku změnil svoje myšlení, přeorganizoval firmu a teď jsem tím tahounem/inová­torem, jak jsi mě nazval.

A Ivo Lukačovič má v tuhle chvíli jakou roli?

Věnuje se naplno letišti Točná. Ale občas se objeví, třeba včera tu chvíli byl, protože bylo špatné počasí a nedalo se létat, tak jsme si chvíli povídali o našem novém e-mailu. Ale jinak nás neovlivňuje.

Jak má tedy Seznam nastavenou řídicí strukturu?

Teď nově já řídím Seznam a zároveň produkt, to znamená, že mám přímo pod sebou v určité struktuře všechny produktové manažery a návrháře uživatelského rozhraní, kteří vytvářejí služby a cestu Seznamu tak, abychom se v našich produktech zlepšovali. Pak je Michal Feix jako výkonný ředitel, který to vyrábí, prodává, uvádí na trh, fakturuje a všechno kolem.

Takže když se v rámci toho inovátorství řeší, co bude, tak to v podstatě řešíš ty a produktoví manažeři?

Tak napůl. Máme takovou kreativní skupinu.

Chce Seznam být inovativní firmou nebo běží v takovém nějakém udržovacím režimu?


Autor: Internet Info

Pavel Zima: Dlouho jsme běželi v udržovacím režimu, ale teď uděláme všechno pro to, abych se poučili.

Já myslím, že jsme dlouho běželi v udržovacím režimu, zcela na rovinu, a letos – nechci říct, že se s tebou vsadím – ale uděláme všechno pro to, abychom byli v inovacích vidět, protože jsme se vloni hodně poučili z takového toho polo-experimentu se Super.cz, který se velice povedl. Byli jsme odvážní, netradiční a máme teď několik takových podobných netradičních služeb připravených, chtěli bychom na konci února spustit novou klipovou televizi, nový sport, přičemž obojí v něčem vychází ze Super.cz a je trošku netradičně pojaté.

A budete taky něco rušit?

Možná také. Ale v tuto chvíli nemáme žádnou službu v procesu rušení.

Máte nějaké neperspektivní služby, které si o to „koledují“?

Nebudu jmenovat.

Co to bylo o těch nových věcech na konci února – televizní klipy?

V únoru budeme spouštět ostrou verzi nového Sauta.cz, budou inovované Firmy.cz, které dostanou mírně funkční facelift, žádný dramatický návrh, ale myslím, že uživatelsky to bude hodně prospěšné, je tam mnoho zajímavé funkcionality. Služby, ve kterých bude na první pohled vidět, že jsou opravdu jiné, to je Sport.cz, bude více o výsledcích a více „online“ než je teď. Dále zmíněná klipová televize, v tuto chvíli máme na Stream.cz takovou sekci nazvanou Stream Music, ale pojmeme to úplně nově.

Takže další přerod Streamu?

Stream.cz čekají změny hned potom, ale nejdříve spustíme klipy.

Říkal jsi, že jste bohužel jeli v udržovacím režimu a nebyli jste inovátoři, důvod toho byl jaký?

Nebyli jsme odvážní. Je toho sice víc, ale nastartovalo se to někdy v r. 2008 s příchodem první krize, kdy jsme si naordinovali hodně konzervativní taktiku, a to takovou, že jsme byli sice hodně aktivní obchodně, dělali jsme i nějaké obchodní produkty, ale utlumili jsme nábor a trochu usnuli v těch inovacích. A v tom jsme se chvíli tak nějak potáceli, až projekt Super.cz nás opět nastartoval s pocitem, že to opravdu jde.

To vám trvalo tři roky, než jste na to přišli?

Spíš dva, on ten Super.cz se hodně dlouho připravoval.

A když jste tedy pochopili, že to musí být jinak – chystá se Seznam měnit nějak svoje zaměření? Když jste v r. 2008 prozřeli, tak zda součástí toho prozření nebylo i to, že třeba v rámci krizí zvažujete, že by Seznam byl úplně jiný?

Jako, že bychom se proměnili třeba ve strojírenský zá­vod…

Některým ministerstvům, zejména průmyslu a obchodu, by se to určitě hodilo…

Náš core business zůstává na internetu, my jsme médium, to znamená, že děláme služby pro uživatele. A když se uživatelům líbí, tak tam přidáme i nějakou reklamu a tím vyděláme peníze.

NÁVŠTĚVNOST A NEOTŘESITELNÁ POZICE JEDNIČKY

Grafy vývoje návštěvnosti hlavních stránek Seznam.cz, Novinky.cz, Centrum.cz, Atlas.cz a iDnes.cz ukazují, že jediné, kde to roste, je stále Seznam. Kupodivu ani Novinky nemají rostoucí návštěvnost homepage.

Když se díváš na homepage, tak ne. Ale je to dáno tou naší filozofií, jak máme služby postavené. Hlavní stránka Novinek je v podstatě hlavní stránkou Seznamu.

Jak je možné, že na homepage Seznamu chodí víc a víc lidí? Čím to je?

Protože ten servis je dobrý. Možná ne pro tebe, ale pro uživatele internetu ten servis dobrý je. Ale i když jsme na začátku mluvili o tom, že jsme v  uplynulých dvou třech letech byli produktově řekněme pomalejší, tak pořád ty služby kvalitní jsou a uživatelům dávají servis. Jsou jednoduché, přehledné, nejsou to služby pro geeky, ale pro běžné uživatele.

Je pravda, že i já jsem léta na Seznamu oceňoval to, že většina jeho produktů byla udělaná tak, aby stačila. Byl to záměr?

Pavel Zima: Jednoduchost je vychytávka a jsem přesvědčený, že to je správná cesta.

My se teď se vracíme k těm úplným základům ve formě produktu, jak Seznam fungoval ke konci 90. let a začátkem r. 2000, to znamená základní motto, které od rána do večera vtloukám produktovým manažerům do hlavy, je to, že jednoduchost je vychytávka. A já jsem přesvědčený, že to je pro nás správná cesta. Protože když uživatel přijde na stránku a na první pohled vidí, k čemu je dobrá a který jeho problém řeší, průchod webem je pak přímočarý a jednoznačně řeší jeho konkrétní potřebu; a toto je ohromná přidaná hodnota pro uživatele – to, že o tom nemusí extra přemýšlet.

Když uživatel přijde na stránku a musí přemýšlet, k čemu je vlastně dobrá, tak neudělá nic jiného, než že půjde pryč, někam jinam. Ne ten geek, který ocení desetitisíce nastavovacích feature.

Geek odejde ještě dřív. Pokud mám sebe považovat za geeka, tak já odcházím okamžitě, jakmile je něco komplikované – nebaví mě to, nemám na to čas.

Použiju přirovnání, kdy architekt postaví cestu v parku. Nejdřív tě provede kolem lavičky, kašny, pak nějakého stromu…napoprvé dobré, vyhlídková cesta, ale druhý den, až půjdeš do práce, chceš jít rovně, a čím víc tudy chodíš, tím spíše budeš chtít tu cestu rovnou.

To je taky typická součást designu, že je to sice napoprvé hezké, když tam hraje video, ale podruhé vás už nebaví a potřetí vás to irituje.

Ano, a taky v návrzích pomáhají mobilní zařízení, tablety. My to nejdříve navrhujeme pro zařízení, na které se tyhle věci nevejdou. A velikost displeje tě nutí soustředit se právě na tu uživatelskou potřebu a ignorovat okrasné věci kolem. Pak už to jen zmodifikuješ na velké zařízení v takřka identické podobě a ta služba zůstane jednoduchá. Bude to vidět na zmíněných videoklipech a na novém sportu.

Myslíš si, že lidi budou časem více hledat přes sociální sítě než přes klasické vyhledávání?

Nevím, ale upřímně mě to děsí, protože si nemyslím, že sociální sítě jsou plné relevantních dat, což ta druhá půlka Internetu zatím spíše je. Takže mně přijde výhodnější hledat na Seznamu.

Já se obávám, že nejde o to, jestli jsou plné relevantních dat. Spíše o to, jaký bude mít uživatel návyk a jestli bude třeba natolik líný, aby to začal psát spíše nahoru, namísto aby šel na homepage Seznamu, Googlu nebo to psal do vyhledávacího políčka v prohlížeči.

Já si myslím, že dokud to bude Facebook hledat jen v rámci Facebooku, tak to uživateli ten servis nedá.

No, on to sám nehledá, ale hledá to Bingem. Odhlédněme od toho, že Bing je pro ČR problematická záležitost, ale kdyby hledal v Googlu, tak v tom okamžiku je to již použitelné. Nebo kdyby hledal v Seznamu – co kdybyste se s Facebookem dohodli a stali se poskytovatelem vyhledávání pro české uživatele – šlo by to?

Šlo by to.

Zkoušeli jste to? A zkoušeli jste třeba vůbec komunikovat s Facebookem, abyste s ním jakkoliv spolupracovali v rámci ČR?

Nezkoušeli.

Proč?

Nemáme k tomu žádný důvod. Není tu pravidlo, že s Facebookem nespolupracujeme, ale nikdy nám to nepřišlo natolik důležité, abychom to začali řešit.

CO ŽIVÍ SEZNAM

Otázka na tělo: Co je core business Seznamu?

Prodej reklamy.

A když chcete prodávat reklamu, tak který ten druh obsahu nebo služeb je stěžejní? Novinky?

Ono to stále stojí na čtyřech základních pilířích. Jedním jsou Novinky a ostatní obsahové služby, kde prodáváme hlavně displej reklamu. Druhým pilířem je hledání, které je úzce spojené s PPC reklamou. Třetím Firmy.cz, jež jsou základním produktem pro malé firmy. A čtvrtým oborové služby, kde pro specializované obory jsou pak největší Sauto.cz a Sreality.cz.

Takže nejstěžejnější je obsah pro Seznam.

Dlouhodobě určitě ano, na cestě na mediální trh a k tomu, že na Internetu peníze chtě nechtě jednou dojdou, tak je to pro nás cesta do dalších mediatypů.

Ale připadá vám, že jste jedničkou v produkci obsahu na českém Internetu, nebo nejste? Produkujete nějaký vlastní obsah?

Seznam.cz produkuje videoobsah a po akvizici Streamu, ty lidi máme tady uvnitř, ale jinak používáme partnerství například s Borgisem a tenhle model nám naprosto vyhovuje.

To mě na tom právě zaujalo – co když o to partnerství přijdete?

Tak to budeme řešit, až o něj přijdeme.

Začnete produkovat Novinky vlastními silami?

To je velice hypotetická otázka, protože my jsme s Borgisem tak spokojení, jako asi s nikým.

Pravděpodobně Borgis může být spokojený s vámi, ovšem to bych se musel zeptat jich, ale stejně mě to zajímá, protože vy vlastně stavíte svůj core business na poskytování obsahu, který neprodukujete sa­mi.

To je pravda, a to partnerství nám neuvěřitelně vyhovuje. A když jsme přemýšleli, kdo by měl nahradit stratosféru na Super.cz, když jsme se chtěli trochu posunout s obsahem, tak tady to nebylo velké dilema. I když Borgis v tu chvíli žádný bulvární obsah negeneroval, tak jsme věděli, že je to partner, se kterým chceme spolupracovat a budeme se snažit, aby ho pro nás připravili oni, protože pro nás dělali skvělou službu.

Jak jsou složené příjmy Seznamu?

Jsou to zhruba čtyři části, přibližně 30 % činí displej, 30 % PPC, 20 % oborové služby, 20 % Firmy.cz.

FINANČNÍ A TOMU PODOBNÉ UKAZATELE

Kolik máte zaměstnanců?

Asi 840.

Obrat?

Za r. 2011 po bonusech odhaduji asi 2,5 miliardy.

Zisk?

Asi 1,15 miliardy. Uvidíme po auditu, až do toho spadne časové rozlišení a všechny konsolidace akvizic a všeho.

Počítali jste si efektivitu zaměstnance? Takové to oblíbené zahraniční číslo, jak se dělají grafy, kolik který zaměstnanec…

Vím o něm, neřeším to a neporovnáváme se.

Jaké jsou náklady Seznamu, jak se vyvíjejí v čase?

Dlouhodobě se vyvíjejí rozumně. Třeba pro r. 2012 asi trochu vzrostou, protože chceme investovat do produktů. Já nečekám, že budeme růst v zisku, čekám, že porosteme v příjmech a všechny peníze dáme zpátky do lidí a do produktů.

Je Seznam na prodej?

Nevím o tom, kdyby to bylo v plánu, o tom bych věděl. Ivo nemá ambice prodávat.

POSLEDNÍ KAMPAŇ, E-MAIL A POZICE NA TRHU

Jaké jsou výsledky poslední reklamní kampaně?

Ještě ji nemáme zhodnocenou, takže jen subjektivně tam nějaký mírný dopad vidím, trochu jsme si pomohli, ale chtěl bych to letos dělat jinak.

Proč?

Chci ukázat, že teď v Seznamu děláme produkty jinak, to znamená: víc je ukazovat a způsob, jak je děláme, než takovou tu imageovou korporátní kampaň. Letos chceme ukázat, že při vývoji produktu myslíme na uživatele, chceme ukázat samotný produkt a jeho hlavní přidanou hodnotu. Na e-mailu můžeme víc zkazit než získat, co do počtu uživatelů, protože ve freemailech máme zhruba dvě třetiny trhu v ČR a  já jsem bytostně přesvědčený, že můžeme spíš ztratit než získat. Proto teď ta beta bude trvat dlouho na omezeném vzorku lidí, dokud nebudeme stoprocentně přesvědčení, že už funguje dobře.

Asi se u těch freemailů shodneme na tom, že lidé, kteří tyhle služby používají, mají velkou nechuť to měnit, i když ten produkt je hrozný.

Ano, souhlasím, je to pracné. Ale i tak bych na to nerad sázel a ten produkt musí být dobrý.

Máte dvě třetiny trhu, takže jste jednička – kdo je dvojka?

Myslím, že zhruba stejná čísla mají Centrum a Gmail.

A co Hotmail? To je mimochodem největší světový freemail.

Ten má malinko, v ČR není moc vidět.

Vidíte nějakou proměnu lidí v tom používání e-mailu za poslední roky?

Dramatickou ne. Jsou víceméně dvě kategorie lidí – jedni, kteří jej používají opravdu na všechnu poštu, a druzí ho mají jako registrační adresu pro nákupy v e-shopech, takový odpadkový koš, kam jim chodí spam.

Jsi v cloudu?

Nejsem, já mám všechny maily u sebe v notebooku, vystačím si s firemním exchangem a mám maily dostupné ve všech zařízeních.

Nemáš žádný soukromý mail?

Mám, na Seznamu, takový ten, kam mi chodí spam z e-shopů.

A zaplatil sis navýšení velikosti schránky?

Ano, abych si vyzkoušel, že to funguje, kdysi před mnoha lety. Je stále velká.


V pokračování rozhovoru s Pavlem Zimou přijde řeč na téma, zda je český Internet o inovacích či kopírování, proč se Seznam.cz brání sociálním sítím, zda opravdu Seznam.cz vstoupí na televizní trh a jaký vyhledávač je lepší. Seznam.cz, Google nebo Bing?

Starší rozhovor s Pavlem Zimou z roku 2009 najdete zde

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

       
21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 3. 2012 7:59

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem