Hlavní navigace

PC trh trápí nízké marže. Microsoft chce získat hráče a parazituje i na svém Xboxu

Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák

Proč se Microsoft snaží přesouvat lidi z Xboxu na Windows? Hráči kupují drahý hardware a zvyšují marže.

V posledních měsících se často objevují poměrně nenápadné a na první pohled okrajové debaty – proč se Microsoft vzdává exkluzivních herních titulů na svojí konzoli Xbox One a zároveň je nechává připravovat také pro osobní počítače s Windows? Exkluzivity jsou přeci to, co často konzoli prodá. Microsoft tyto kroky veřejně obhajuje možností hrát kdekoliv a „propojením ekosystémů“, důvod je ale více strategický a souvisí s Windows 10.

Microsoft, Intel a také další výrobci, kteří se pohybují ve světě PC, mají jeden problém. Většina počítačů, které se prodávají, patří mezi ty levnější s nízkou marží. „U nás se mezi notebooky nejvíce prodávají patnáctipalcové modely s cenou zhruba do 15 tisíc korun,“ potvrzuje pro Lupu šéf divize Windows v českém Microsoft Petr Klement.

Microsoft se sice s příchodem Windows 10 společně s výrobci počítačů snaží tlačit vizi hybridních, překlápěcích, dotykových a dražších modelů, proto ostatně jako referenční modely vyrábí Surface, ty ale tvoří pouze menší část prodejů. „Nový typ zařízení v Česku tvoří asi 20 procent nově prodaných přístrojů,“ dodává Klement.

Za vyššími maržemi

A to je právě ten problém. Microsoft a všichni kolem chtějí prodávat dražší kusy, jsou chycení v jakési nastavené pasti nízkých marží. Situace je navíc doprovázená neustálým poklesem počítačového trhu jako takového (kolem 10 procent ročně) a dostatečným výkonem prodávaných zařízení, který uživatele nenutí tak často upgradovat.

Tam, kde jsou stále vyšší marže, jsou mimo jiné hráči a jejich výkonné a drahé komponenty. Microsoft se tedy snaží z Xboxu nenásilně uživatele přesměrovávat i na PC, aby tak podpořil svá Windows a udržel ve hře i výrobce hardwaru a dal jim vydělat.

Xbox bitvu této generace konzolí oproti Sony a jeho PlayStationu prohrál (prodeje Xboxu jsou asi poloviční), i kvůli velice špatnému marketingu a pozicování na trhu v prvním roce po uvedení. Divize Xbox jako taková není pro Redmond zásadně strategická a je vždy ráda, když se dostane do nějakých větších černých čísel. Windows pro Microsoft stále hrají důležitou roli, a je proto logické parazitovat na Xboxu, pokud to podpoří ekosystém PC.

Windows 10 jsou v současné době na více než 350 milionech zařízení a nyní končí roční období, kdy bylo možné na tento systém upgradovat zdarma. Společně s tím přichází také takzvaný Anniversary Update přinášející několik novinek. Třeba vylepšování práce s elektronickým perem. Redmond i zde chce kvůli maržím nadále výrazně tlačit přednosti dražších dotykových hybridních strojů.

Microsoft nakonec snížil své cíle, že by „desítky“ měly pohánět až miliardu zařízení – mimo jiné proto, že krachla vize s úspěchem Windows Mobile a věcí typu Continuum.

Tip Content Kortanová

Nárůsty nových uživatelů Windows 10 po konci upgradu zdarma zřejmě už nebudou tak velké. „Počítáme, že většina licencí se nyní prodá s novými stroji,“ říká Klement. Růst by mohl nastat také ve větších firmách, které mají nakoupeny multilicence. Mnoho menších a středních podniků a škol upgrade zdarma provedlo.

Microsoft společně s tím také změnil to, jak bude informovat o počtu uživatelů Windows 10. Už se nebudou vykazovat licence, ale aktivní uživatelé. Započítávat se budou tak, že se musí alespoň dvakrát do měsíce připojit k internetu.

Našli jste v článku chybu?
3. 8. 2016 13:44
OH (neregistrovaný)

Protože jste sám se nějaký čas živil psaním článků, měl byste Wifte vědět, že srozumitelnost u mluveném projevu opravdu nezávisí na i/y, zatímco u projevu psaného je náhodné generování tvrdého y a měkkého i vada dosti podstatná. Já zase mívám dojem, že se nám poněkud přemnožili chytrolíni, co svou lenost učit se mateřský jazyk vydávají za přednost a pokřikují: "důležitější je obsah než forma," ale podobná formální chyba v anglickém manuálu by je rozpálila doběla. :-( Myslím si, že zprasená forma…

3. 8. 2016 9:20
Fang (neregistrovaný)

Za mě mám zásadní problém v těchto věcech: 1) cena HW – rok od roku chce Intel za svoje produkty více, přitom výkonově dostáváme vlastně to samé jako předchozí generace. Často vlastně jen zmenšeninu výrobním procesem. Intel potřebuje konkurenční produkty jako sůl! Dávám si jisté naděje, že vydání nových CPU od AMD na přelomu příštího roku by mohlo provětrat cenovou politiku Intelu. 2) nedostupnost a cena služeb – odmítám platit stejné ne-li vyšší částky (1$ = 1€) za služby, kde polovina věcí hlá…