Od poslední Křišťálové Lupy uplynul jež téměř rok, Peprnet o sobě od té doby nedával prakticky téměř vědět a soudě i podle poněkud unavené aktivity na samotném serveru to vypadalo, že znechucen nepochopením okolního světa usnul blaženým zimním spánkem. Minulý čtvrtek (23. října) o sobě dává server trochu nečekaně vědět společenskou akcí v pražském disko klubu Pacha, na které oficiálně představuje nový design. Co se kromě něho na Peprnetu změnilo dalšího?
Jisté je, že Peprnet má nyní nové vnitřní rozložení sil, jinými slovy změnil většinového vlastníka. Původní 51% procentní podíl společnosti AICTA GROUP s.r.o. vlastní od pátého června 2008 akciová společnost Just General. Co se týče rozložení aktuálního menšinového podílu, to je následující. Deset procent vlastní další akciová společnost THUNDERHILL a.s., zatímco Slávek Boura s Markétou Mayerovou si ponechávají dohromady pouze 39 %. Celých 24 % přitom připadá na samotného Bouru. Proč vlastně k prodeji došlo? Jedná se o standardní vývoj každého projektu, stávající vlastník uzavřel pozici a nový vlastník cítil v projektu zajímavou příležitost,
okomentoval náš dotaz bývalý výkonný ředitel Peprnetu, Matěj Horn.
Slávek Boura, v současnosti kreativní ředitel Peprnetu, a jeho výkonná ředitelka Silvie Horáková v disko klubu Pacha.
Jak to bylo s problémovou dotací
Na podzim roku 2006 udělilo dnes již neexistující Ministerstvo Informatiky v rámci projektu Národní strategie vysokorychlostního přístupu k Internetu (tzv. Broadbandová strategie) grant ve výši 7,5 milionu korun. Projekt díky poměrně malé konkurenci a splnění všech formálních podmínek uspěl v tzv. kategorii C, která byla zaměřená na Marketing, Osvětu a podporu. V samotném dokumentu Národní politika pro vysokorychlostní přístup bylo totiž výslovně uvedeno, že stát podpoří také poskytovatele obsahu. Projekt Peprnet sliboval přilákat k Internetu širokou uživatelskou základnu a za pomoci multimediálního obsahu rozšířit uživatelský zájem o vysokorychlostní přístup k Internetu.
O přidělení dotace se na Ministerstvu informatiky rozhodovalo na základě doporučení Fóra pro vysokorychlostní přístup k Internetu. V závěrečné fázi dvoukolového hodnocení přidělili členové Fóra pro vysokorychlostní přístup k internetu jednotlivým projektům body. Po jejich sečtení došlo k seřazení podle nejvyššího a nejnižšího počtu a předání ministryni informatiky Daně Bérové. Ta následně rozhodla, které z projektů mohu dotaci získat a v jaké výši. Peprnet.cz uspěl a ve své kategorii získal od ministerstva příslib na částku 7,5 milionu korun. Dotace pro bulvární komunitní server vyvolala hned zpočátku poměrně ostrou kritiku řady internetových expertů, která ve finále vyústila až v udělení první anticeny v anketě Křišťálová Lupa. Zdá se, že český Internet vzedmul vlnu nevole proti novému internetovému projektu Peprnet.cz. Vlnobití započalo už na jaře neopodstatněným obviňováním z úplatkářství až k osobním invektivám typu gauner. Že by se český Internet skokem začal bulvarizovat? Že by internetový svět propadl mediálním chimérám patřící spíše do světa pseudokonstrukcí a spekulací? Anebo, že by tento svět, který si zakládá na pravdě a poctivosti stejně řemeslné jako lidské, propadl závisti a zlobě,
rozčiloval se tehdy v druhé tiskové zprávě Peprnetu Boura.
Odpovědnost za odsouhlasení projektu nechtěli nést ani členové broadbandového fóra, kteří se odvolávali na nízký počet bodů tzv. „nad čarou“, tak ani samotné ministerstvo. Projekt Peprnet.cz doporučilo k dotaci Broadbandové fórum složené z odborníků. My jsme se tímto doporučením pouze řídili,
prohlásila v listopadu 2006 na přímý dotaz serveru iDNES.cz mluvčí ministerstva Markéta Hoidekrová. Absence transparentnosti projektu (měření návštěvnosti zajišťoval pouze Toplist) a pochybný obsah uživatele českého Internetu vedly k udělení stejného ocenění i následujícím roce.
V prosinci roku následujícího oživil mediální pohyb kolem serveru Peprnet.cz článek Bourův Peprnet porušil dohodu se státem, může přijít o miliony, který pomohl roztočit novou spirálu spekulací okolo možného odebrání kontroverzní dotace. Ačkoli by poněkud neprůhledná situace okolo Peprnetu mohla nasvědčovat tomu, že k odebrání (části) dotace skutečně došlo, zdá se, že opak je pravdou. Bývalé ministerstvo informatiky v závěrečném hodnocení z dubna letošního roku nemohlo mít vůči zrušenému projektu žádné připomínky,
prohlásil tehdy v reakci na článek iDnesu Vladislav Řepka, mluvčí ministerstva vnitra, jež část agendy po Ministerstvu informatiky přebralo. To, že Peprnet o dotaci zřejmě opravdu nepřišel, ostatně dokazuje i následující dopis adresovaný z Ministerstva vnitra jednatelce serveru Markétě Mayerové. O dotaci jsme zažádali dle vypsaného programu Ministerstva informatiky, to nám dotaci schválilo, vyplatilo a my jsme ji závěrečnou zprávou uzavřeli. Hodnocení žádostí mělo na starost BBF, nicméně žádnou obhajobu jsme absolvovat nemuseli,
rekapituluje ještě celou záležitost Horn.
Peprnet před redesignem.
Pár slov k novému designu
Změna designu by údajně měla přinést významné inovace v oblasti vzhledu, struktury magazínů a hlavně také v – asi nejčastěji kritizovaném bodě – samotné funkčnosti serveru. Server je rozdělen do 3 sekcí a každá z nich má primárně jiné tvůrce, kteří plní obsah a však navzájem se mohou prolínat. Čistě komunitní obsah se odehrává v sekci „Oko“, který naplňují registrovaní uživatelé (tzv. peprníci), kteří se stávají lidovými novináři a spoluredaktory. Sekce „Zrcadlo“ je vedena přímo šéfredaktorem, který odpovídá za kvalitu obsahu a profesionální formu příspěvků od redaktorů, externích dopisovatelů a peprníků, kteří chtějí publikovat své články v prestižnějším Zrcadle. Tato sekce nabízí základní škálu rubrik jak je známe z jiných medií. Třetí sekce „Celebrity“ fórum má svého odpovědného redaktora, který odpovídá za dané rubriky, ovšem obsah tvoří také registrované osobnosti (celebrity, umělci, odborníci), které přes redakční systém mohou bez zásahu redakce přispívat a podílet se tak na tvorbě této sekce. Náš portál je postaven na motivačním základu, každý uživatel může svobodně využívat jednu nebo více forem najednou ke komunikaci s okolím. A to i prostřednictvím mobilního telefonu (např. upload videa), který je stále nejběžnějším komunikačním nástrojem v současném světě. Cílem našeho týmu v příštím půlroce je trojnásobit registrovanou uživatelskou základu a pětinásobně zvýšit počet shlédnutých stránek,
představuje filosofii nové koncepce Silvie Horáková, výkonná ředitelka Peprnet.cz.
Peprnet po redesignu
Pravda je, že se nový design skutečně výrazně odlišuje od původní podoby serveru, která nejspíš neměla na českém Internetu konkurenci. Z titulní stránky zmizely nepřehledné pohybující se pruhy fotografií, jejichž jediným pozitivním efektem byl pocit nenadálé závrati, a byly nahrazeny navigací, která je typická pro většinu CMS systémů. Do šedi designového průměru ovšem server nehodlá zapadnout ani tentokrát. Nezvykle dlouhá homepage (jen hlavička s reklamou zabírá při rozlišení 1280×800 přes polovinu obrazovky) obsahuje hned tři samostatné titulky oddělené výrazným grafickým předělem. Každá titulka je věnována jedné z klíčových sekcí webu (Oko, Zrcadlo a Celebrity fórum). Na koho se tím server snaží cílit? Cílem zůstává především dostát myšlence zakládajícího projektu a to je vytvořit sociální sít zaměřenou na miniregion (nejen územní, ale také kulturní a sociální), který se prostřednictvím serveru Peprnet.CZ a jeho nástrojů, stává součástí celku, přitom si zachovává svou jedinečnost a zároveň se zviditelňuje díky vzájemné komunikaci skupin uživatelů nebo jeho jednotlivců. Zkrátka, aby v „dolní“ stejně jako v „horní“ používali Internet a znali Peprnet,
říká Horáková.
A jak se to má se samotným financováním serveru? Obchodní strategií investora, byla především investice do internetových technologií. Konkrétní business plán investora samozřejmě prozrazovat nebudeme, v tuto chvíli můžeme říci, že redesign, oživení modulu SMS PSČ a spuštění aplikace MMS PEPRTUBE je prvním krokem. Základním a hlavním cílem PEPRNET.CZ po vstupu nového investora bylo projít redesignem serveru, aby mohl zaujmout nejen více potencionálních registrovaných uživatelů a čtenářů, ale také nové potencionální obchodní partnery. Obchodní produkty v rámu serveru jsou více úrovňové – tzn. klasická bannerová inzerce, unikátní redakční stolky pro prezentaci firem, soutěže pro uživatele, kvalitní PR. Dále také rozsáhlejší marketingové projekty s přesahem do dalších forem reklamy, které se odehrávají mimo internetové prostředí a to i na regionální úrovni. Dotace z projektu BBF musela být, dle podmínek, čerpána v roce kdy byla PEPRNET.CZ přidělena, tedy do konce roku 2006. Od roku 2007 není server financován z dotačních zdrojů,
prohlašuje ještě Horáková.
Rozvoje komunitních sítí se Horáková příliš neobává. V komerčním pojetí jsou pro nás jiné sociální internetové sítě konkurencí především v boji o inzerenty, jelikož sám uživatel – alespoň ten český – zatím není ochoten příliš přispívat na vývoj prostředí, které využívá. V uživatelském prostředí zatím zásadní konkurenci nevidíme. Většina sítí pokud má svůj jedinečný přístup může uspět a existovat vedle ostatních. Naši uživatelé paralelně využívají v internetovém světě také další komunitní prostředí. Přesto se vrací a jsou aktivní,
uzavírá.
Foto: Ivana Dvorská