Personalizace vrací úder

Seznam spustil novou verzi své titulní stránky, která je do jisté míry personalizovatelná. Plně personalizovatelné domovské stránky vyvíjejí i Yahoo, Google a Microsoft. Jaké jsou jejich možnosti? Je personalizace skutečně tím, co uživatelé potřebují? Podaří se ji díky RSS a AJAX konečně prosadit?

Personalizace byla vždy velkým tématem. Mnoho lidí věřilo, že pokud si bude každý moci nastavit podobu a obsah stránek, vyřeší se tím to, že každý od dané služby vyžaduje trošku něco jiného. Personalizace však zatím žádný velký úspěch neslavila. Většina lidí je příliš líná na to, aby sama vymýšlela a nastavovala, jak má co vypadat a fungovat. Pokud vám nějaká služba nevyhovuje, je daleko jednodušší přejít zkrátka jinam. Možnost individuálního nastavení tak spíše slouží jako alibi designéra, který není schopen rozvrhnout potřebné funkce tak, aby dobře sloužily.

Osobně za příklad aplikace s přeplácaným uživatelským prostředím považuji e-mail na Centru. Zdá se, že když se tvůrci nemohli shodnout, kterým způsobem má ta která funkce fungovat, rozhodli se vytvořit všechny možnosti. Zde by se nabízela možnost rozsáhlé personalizace – možnost navolit si přesnou podobu e-mailového rozhraní, a tím přizpůsobit design i funkce svým potřebám. Je však otázka, jestli je vůbec uživatel schopen rozhodnout se. Webový tvůrce by měl mít větší znalosti toho, jak uživatel aplikaci používá, než uživatel sám.

Na Centru si je možné vybrat jeden ze šesti „pohledů“ na e-maily. Na Seznamu je zase možné vybrat si alternativní skin. Přestože se údaje o počtu lidí, kteří si jiný skin nastavili, mohly zdát být argumentem pro personalizaci, nemusí tomu tak být. Nejoblíbenější alternativní skin „Holubí pošta“ je objektivně horší, co se použitelnosti týče, než ten výchozí. Pokud se pak uživatel seznámí s konkurenční službou, která se mu bude zdát použitelnější, může se na ni přestěhovat, a to bez ohledu na to, jestli si uživatelské prostředí původní služby zkazil sám, nebo ne. Zkrátka nenuťte uživatele přemýšlet.

Domovské stránky jsou však něco trochu jiného. Personalizace zde neznamená ani tak nastavení uživatelského prostředí, jako spíše nastavení samotného obsahu. Většina lidí má v prohlížeči nastavenu nějakou výchozí adresu, kterou při příchodu na Internet navštíví pokaždé jako první. Ideálně by se tedy mělo jednat o nějakou stránku, která by obsahovala či odkazovala ty informace a služby, které ten který člověk na Internetu hledá či používá. Určit, co na takové stránce má být, je těžké – každý uživatel se zajímá o odlišné věci a používá odlišné služby. Přičemž ušít mu stránku „na tělo“ je nemožné bez získání dostatku informací o jeho zájmech, což je zase prakticky nemožné bez jeho aktivního zapojení.

Prvním sofistikovaným pokusem o personalizovanou českou domovskou stránku bylo pravděpodobně Moje Centrum (19. dubna 2006, oprava: ve skutečnosti měl na českém webu jako první personalizovanou domácí stránku portál Atlas). To je spojeno již s první verzí tohoto portálu, nikdy si však velkou popularitu nezískalo, a řadu let tak již neprošlo vůbec žádnou inovací. V době vzniku neexistovalo RSS ani AJAX. Moje Centrum tak ani nedisponuje širokou nabídkou obsahu, ani není pohodlně nastavitelné.

Pojďme se podívat na ukázky toho, jak vypadají některé světové personalizované domovské stránky (nebo též „živé desktopy“).

My Yahoo!

yahoo-homepage

Zdaleka nejrozšířenější službou tohoto druhu je prý My Yahoo, což bude dáno tím, že se Yahoo tímto směrem vydalo jako první z velkých portálů a má také obecně nejširší komunitu (registrovaných) uživatelů. Na mne však My Yahoo velký dojem neudělalo a řekl bych, že bude muset projít řadou inovací, aby udrželo krok s novější konkurencí. My Yahoo obsahuje poněkud nepříjemnou reklamu – hned na nepřehlédnutelné horní pozici. Design se mi subjektivně také příliš nelíbí, ačkoliv na něm není moc co vymýšlet. My Yahoo je však skinovatelné, vyměnit můžete nejen barvy, ale k dispozici je i řada tématických skinů – fotbal, pejsci, americká vlajka…

Pokud nemáte s personalizovanými domovskými stránkami žádnou zkušenost, měl bych asi říci, že se obvykle skládají z jakýchsi „boxíků“, uvnitř kterých se nachází nejrůznější obsah. V případě Yahoo si můžete nastavit dvou- nebo třísloupcový layout – jeden hlavní a jeden až dva postranní. V prostředním sloupci se objevují boxíky s vašimi RSS zdroji, postranní sloupce jsou určeny pro různé doplňkové „utility“ – záložky, vyhledávání map atd. My Yahoo je, oproti konkurenci, skutečně především RSS čtečka, nabídka dalších druhů obsahu není příliš široká.

Boxíky, v rámci stejných sloupců, je možné libovolně intuitivně „přetahovat“, to je vymoženost chytrého využití JavaScriptu v internetových aplikacích. Stejný způsob přeorganizovávání boxíků je uplatněn i u všech ostatních obdobných služeb. Zajímavou možností je vytváření několika nezávislých stránek, mezi kterými se můžete přepínat. Pokud máte obsahu příliš mnoho, což značně zpomaluje načítání stránky, můžete si jej rozdělit na několik částí a přepínat mezi nimi. Poslední „fičurou“, kterou bych jmenoval, je jednoduché odfiltrovávání starých zpráv, například si nastavíte, že nechcete zprávy starší tří hodin, a ostatní okamžitě zmizí. Stejné to je se skrýváním již přečtených článků.

Google Personalized Home

google-homepage

Pouze s Google Personalized Home mám delší osobní zkušenost. Příliš jsem nechápal humbuk okolo podobných služeb, a tak jsem se před několika měsíci rozhodl vyzkoušet si to na vlastní kůži. Google jsem si vybral, protože používám i jiné jeho služby. To také trochu ovlivňuje můj úsudek – na design Googlu jsem zvyklejší než na Yahoo. A skutečně – právě design se mi zdá být výhodou Googlu – čistý, jednoduchý, bez reklam.

Možnosti Googlu jsou podobné jako ty u Yahoo – podobný princip „boxíků“, stejné javascriptové přetahování. Výhodou je výrazně větší databáze nejrůznějších doplňků – modulů – kalendář, horoskopy, záložky, to-do list, vtipy, náhodné výroky George Bushe atd. atd – Google Personalized Home tak není „jen“ RSS čtečkou, ale domovskou stránkou se vším všudy. Google totiž pro tuto svou službu otevřel API, takže kdokoliv může velice jednoduše vytvářet nové moduly. Díky tomu se jejich počet během několika minulých měsíců raketově zvýšil. Nové moduly jsou po vlnách přidávány do oficiální databáze přístupné přímo z Googlu, poněkud větší a aktualizovanější je databáze na GoogleModules­.com. Každý modul je vlastně jen malý XML soubor, který může obsahovat prakticky cokoliv. Experimentálně je na Googlu možné používat i tzv. „inlined modules“, které díky tomu, že jsou vloženy jako inline rámy, fungují jako samostatná vložená stránka. Jeden modul například umožňuje brouzdání po webu uvnitř miniaturního boxíku.

Jelikož ve své RSS čtečce mám příliš mnoho zdrojů, nebyl pro mě v tomto směru Google Personalized Home reálný. Naštěstí existuje i modul, jenž funguje jako RSS čtečka synchronizovaná s Google Readerem, který používám. Na druhou stranu není příliš pohodlný a je rozhodně daleko jednodušší vyťukat adresu Readeru. Dále jsem se domníval, že na svou stránku umístím hromadu modulů s užitečnými či zajímavými utilitami. Poctivě jsem prošel celou tehdejší databázi GoogleModules.com, a co se mi zdálo zajímavé, si přidal. Bohužel v takové podobě se stává Google nepoužitelně pomalý, musel jsem proto velkou většinu modulů zase odstranit. Ovšem i nyní, kdy mám jen osm modulů, není rychlost načítání stránky nijak závratná. To její použitelnost značně snižuje.

Ani osobní zkušenost mě tedy o smyslu personalizovaných domovských stránek nepřesvědčila. Uživatel se při jejich používání potýká s příliš mnoha problémy. Neví vlastně, co na své stránce opravdu chce. Musí si ji ne úplně jednoduše nastavit (minimálně si aktivně vyhledat žádané moduly). Nesmí ji přehltit, protože je pak, vinou přemíry JavaScriptu a načítáním externího obsahu, neskutečně pomalá. Navíc většina funkcí – zejména RSS čtečka – je daleko lepších při použití samostatné specializované aplikace.

A ti další?

Personalizovaných domovských stránek je celá řada. Velkou budoucnost jistě má Live od Microsoftu, právě tento portál a tato značka pravděpodobně nahradí MSN. Podobně jako na Yahoo je možno vytvářet několik nezávislých stránek, Live také disponuje poměrně velkou databází modulů, resp. „add-ons“. Design je poměrně přívětivý, zdá se být stejně přehledný jako Google, ale o něco kompaktnější, profesionálnější. Navíc bude zapadat do designu nových Windows Vista, Microsoft pravděpodobně sází na to, že uživatelé při příchodu na jeho portál ani nezaregistrují změnu prostředí.

live-homepage

Mým osobním favoritem, kterého bych rád vyzkoušel, je NetVibes. Pěkný design, odhadem větší rychlost, zajímavé služby. NetVibes zatím nemají API, takže ani počet modulů není nějak veliký. Na druhou stranu je zde řada zajímavých věcí a v porovnání s konkurencí vlastně nic důležitého nechybí, ba naopak. Integrace s úložnou dat Box.net, přístup ke Gmailu i souborům na Writely, záložky del.icio.us… A opět je zde možnost tvořit oddělené stránky („tabs“). Velice pěkně provedená aplikace.

netvibes-homepage

Další servery jsou vesměs stále o tom samém: PageFlakes, eskobo, Zoozio. YouOS jde poněkud dále a snaží se vytvořit cosi jako kompletní náhradu uživatelského prostředí operačního systému přímo v prohlížeči. Protopage je zajímavá tím, že se moduly mohou navzájem překrývat a mohou být na stránce rozhozeny zcela libovolně. Asi spíše experiment než praktická aplikace. Zajímavý je Gtalkr. Tato aplikace je primárně online klientem pro Google Talk, nově je jej však možné používat i jako personalizovaný desktop, či jak tento druh služeb nazývat.

gtalkr-homepage

Seznam.cz

seznam-homepage

Seznam k personalizaci přistupuje tak trochu jako chytrá horákyně. Nechá vás si sice v omezené míře upravit domovskou stránku, ale ta míra je opravdu velice omezená. Nečekejte žádné moduly, žádné přearanžovávání boxíků. Nová domovská stránka obecně prošla designovou dietou a je nyní ještě jednodušší, ještě přehlednější a svým způsobem také více podobná designu Googlu, respektive ostatním novým službám Seznamu, které Google designově kopírují. Základní rozvržení stránky však zůstalo stejné.

Personalizace tedy skutečně není nijak radikální. První novou funkcí je možnost schovat si zobrazování katalogu na stránce. Dále si samozřejmě můžete nastavit věci jako své bydliště (pro počasí), znamení (pro horoskopy) a oblíbené televize. Seznam je také skinovatelný, ale zatím jsou k dispozici pouze tři skiny, z toho jeden je výchozí, jeden je stejný jako výchozí, jen s modrými odkazy, a třetí je jakousi retroverzí, která vypadá jako Seznam před mnoha lety. Můžete si nahrát i zcela vlastní skin (resp. CSS soubor, který design upraví), ale kolik uživatelů něco takového udělá? Podle informací z blogu Iva Lukačoviče snad prý probíhá soutěž o nejlepší skin, takže jejich počet by se měl postupně rozšířit. Jsem zvědav, jestli bude opět nejúspěšnější skin à la Holubí pošta u seznamáckého emailu. Také je otázkou, jestli Seznam tvůrcům dovolí tvořit skiny, které by skrývaly některé prvky stránky. Třeba bychom se mohli dočkat i skinu à la Google. :-)

To, co je skutečně revoluční, je RSS čtečka. Ta je sice velice jednoduchá, ale to se od domovských stránek očekává. Domnívám se, že tento krok bude mít velký vliv na rozvoj RSS kanálů (a třeba i blogů) v Česku. Seznam denně navštíví významné množství lidí a tato RSS čtečka by mohla generovat značnou návštěvnost pro řadu serverů. Databáze zdrojů, kterou Seznam nabízí, je poměrně malá, ale to je asi ostatně i cílem. Další zdroje mohou uživatelé přidat manuálním zadáním adresy kanálu. Řekl bych však, že řadu internetových magazínů a blogů postupně zavalí ikonky s přímým odkazem na přidání onoho zdroje do čtečky.

MIF16

Seznam se podle mého názoru poučil u zahraniční konkurence a udělal konzervativní krok v před. Na českém trhu ho zatím žádná velká inovativní konkurence neohrožuje, nemusí tedy za každou cenu soupeřit počtem funkcí. Nová domovská stránka stále obsahuje všechny ty odkazy na další služby Seznamu, které jsou pro něj důležité, je rychlá a přitom integruje jednoduchou RSS čtečku. Osobně doufám, že časem přijde ještě nějaký ten krůček kupředu a bude si i možné schovávat další boxíky, nejen ten s katalogem. Většina věcí na Seznamu mě vůbec nezajímá, a pokud si explicitně nastavím, že některé věci nepotřebuji, neměl by mi stát Seznam v cestě. Ostatně vnucování obsahu, který uživatele nezajímá, je příčinou pokračujícího přesunování uživatelů na jednoznačně specializovaný Google.

Závěr

Konkurence v oblasti personalizovaných domovských stránek je velká a prochází rychlým rozvojem. RSS je technologie, která si jistě časem najde cestu k masovým uživatelům. Otázkou tedy zůstává, jestli současný vývoj je onou cestou, nebo jestli je jen slepou uličkou. Velké světové portály si jistě velmi dobře uvědomují, jaké překážky brání širšímu přijetí jejich nových služeb. Tou základní je uživatelova lenost. Ale kupříkladu Google hovoří ve své prezentace na Analyst Day, kterou krátce po zveřejnění zase z Internetu stáhl, ale je dostupná v podobě přepisu (obsahuje mimochodem řadu dalších cenných informací), o tom, že by měl být sám schopen odhadnout, jaké zprávy uživatele zajímají. Zmínka je o tom sice jen v souvislosti s RSS čtečkou integrovanou do Google Desktop Sidebaru, ale podobnou funkcionalitu nabízí i Google News. Pokud personalizované portály chtějí uspět, jsme pouze na začátku vývoje a právě automatické odhadování uživatelových přání by mohlo být nadějným způsobem, jak celou věc ještě více zjednodušit.

Anketa

Jakou stránku máte v prohlížeči nastavenu jako výchozí?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 4. 2006 8:49

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »