Perzekuční stereotyp

Jedním z nejstarších jevů v lidské společnosti je tzv. "rituál obětního beránka", neboli perzekuční stereotyp. Potřeba nepřítele - na nějž by bylo možno svést negativní pohromy - je vrozenou vlastností každého lidského kolektivu. Nejnověji ji můžeme pozorovat na nedávné kauze odvolání generálního ředitele a jednatele Eurotelu.

Jedním z nejstarších jevů v lidské společnosti je tzv. „rituál obětního beránka“, neboli perzekuční stereotyp. Potřeba nepřítele – na nějž by bylo možno svést negativní pohromy – je vrozenou vlastností každého lidského kolektivu. Nejnověji ji můžeme pozorovat na kauze odvolání generálního ředitele Eurotelu.

Fungování perzekučního syndromu v médiích si můžete představit třeba následujícím způsobem: Kdyby česká reprezentace vypadla v osmifinále mistrovství světa v ledním hokeji, ještě týdny by se v novinách, rádiu i televizi objevovaly zasvěcené komentáře, které by dříve či později vyústily v nalezení viníka a jeho veřejnou popravu.

V uplynulých jednom dvou týdnech jste měli možnost vidět fungování perzekučního stereotypu i v českých médiích přinášejících informace ze světa ITC. Jednalo se o snahu – korunovanou úspěchem – o odvolání generálního ředitele Eurotelu Terrence Valeskiho z pozice jednatele.

KL_NOMINACE

Většina českých novinářů (včetně mne, proč to nepřiznat) celkem nepokrytě fandila Valeskimu, přestože jejich znalost pozadí byla v drtivé většině případů takřka nulová. Přičemž politické čachry, které celou událost provázely, svědčí o tom, že rozhodně nebyla nikterak jednoduchá.

Fakt, že tyto negativní emoce byly katalyzovány skrze Český Telecom, mj. vypovídá o katastrofálním nezvládnutí situace z jeho strany. Zatímco Eurotel si dokázal získat sympatie, aniž by událost jakkoli komentoval, Český Telecom předložil argumentů celou řadu, a přesto se ve finále obrátily proti němu samému.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 5. 2004 17:32

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »