Hlavní navigace

Kdo si prohlížel váš profil aneb pět nejčastějších podvodů na Facebooku

Daniel Dočekal

Bitdefender dva roky studoval podvádění na Facebooku a přišel s pěti nejčastěji využívanými metodami.

Studie založená na 850 000 případech podvodů na Facebooku od společnosti Bitdefender zjistila, že nejčastější jsou podvody založené na informacích o profilu (45,5 %), falešné funkčnosti Facebooku (29,5 %), rozdávání věcí (16,5 %), celebritách (7,5 %) a lákavých videích (0,9 %).

Je s podivem, že po mnoha a mnoha letech podvodů založených na „podívej se, kdo si prohlížel tvůj profil“ je právě tato metoda nejčastěji používaná. A pravděpodobně také jedna z nejúspěšnějších. 

Až zoufalá touha vědět, jestli si někdo prohlížel váš profil či fotografie, prostě spolehlivě zatemňuje úsudek. Navíc zde ještě funguje faktor, že „něco takového přece Facebook musí umět“ (ne, opravdu neumí). A trochou přispívá i to, že Linkedin přesně tuto funkčnost nabízí jako běžnou funkci.


„Profile viewer“ není přitom nic jiného, než škodlivé rozšíření v prohlížeči. Důvěřiví uživatelé  ho dokonce nainstalují ochotně a sami.

Druhý nejčastější způsob podvodu obvykle nabízí uživatelům funkce, které sám Facebook neumí. Populární „dislike“ (nelíbí) nebo možnost „obarvit si vlastní profil“. Pro nezkušené uživatele je samozřejmě něco takového velmi lákavé. Nechybí ani různé možnosti získávat kredity či odměny do her na Facebooku.

Třetí varianta podvodů. „Vyhraj iPhone“ či „vyhraj iPad“ má prakticky zaručenou vysokou míru úspěšnosti. Ve většině případů končí nutností posílat zpoplatněné SMS. Případně, ještě hůře, přihlásit se k opakujícímu se odběru zpoplatněné SMS služby.

Podvody s celebritami jsou méně časté, ale využívají hojně patřičně bulvárních prvků (fotografie, videa, sex, nahota) nebo nespočetných hoaxů o úmrtích známých osobností. Tyto podvody se velmi často využívají i k získávání fanoušků. Místo videa či fotografií se uživatel kliknutím stane fanouškem stránky. Samozřejmě aniž by o tom věděl.

Poslední typ podfuků, tedy různá lákavě vypadající a znějící videa, je sice prozatím výrazně méně častý, ale stejně jako předchozí způsob často slouží k zavirování a ovládnutí počítače. Právě tady se nejčastěji můžete setkat s výzvou „aktualizujte si Flash přehrávač, abyste mohli…“.

Našli jste v článku chybu?

19. 11. 2014 10:20

VM (neregistrovaný)

Jojo, tento údaj není pro sprosté uživatele, pouze pro NSA, Cukříka a platící firmy.

19. 11. 2014 9:55

Paradiso (neregistrovaný)

Kdo navštívil váš profil, facebook umí, jen to není veřejně přístupný údaj:-) Využívá to například v našeptávači při vyhledávání.

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák