Hlavní navigace

Peter Koubek (Tesco online): Orientujeme se na plánované nákupy

Jan Strouhal

Tesco prodává v ČR potraviny online od roku 2012. Konkurenční řetězce se zatím nepřidaly. „Vstup do tohoto segmentu je nutné důkladně zvážit,“ říká šéf divize Peter Koubek.

Online prodej a následný rozvoz potravin britského řetězce Tesco v Česku nyní dokáže obsloužit po celé republice více než čtyři miliony lidí a chystá se svou službu Potraviny online rozšiřovat, říká v rozhovoru pro Lupa.cz šéf divize Peter Koubek.

Tesco samozřejmě sleduje nástup konkurenčních služeb jako je Rohlik, Košík nebo Koloniál, které se tu objevily v posledním roce. Sám Koubek ale konkurenci vítá. „Penetruje totiž povědomí veřejnosti o tom, že tento alternativní kanál existuje, a ten se tak dostává do širšího povědomí lidí,“ říká.

Konkurenční služby nabízejí doručení potravin do pár hodin, Tesco ale na svém modelu doručení zboží až druhý den od objednávky zatím nehodlá nic měnit. „Zkracování doby doručení není v současnosti naším primárním cílem,“ vysvětluje Koubek.

Když začnu obecněji – jak je služba Potraviny online pro Tesco důležitá?

Potraviny online jsou pro Tesco nedílnou součástí podnikání a představují důležitý prodejní kanál. Dlouhodobě deklarujeme, že jsme multichannelová společnost, do čehož sekce Potraviny online krásně zapadá.

Bude tedy tento kanál, jak říkáte, nabývat v rámci celé korporace na významu?

Na významu už jednoznačně nabývá. Je ve stadiu, kdy je jeho dynamika růstu několikanásobně vyšší oproti dynamice offline prodeje potravin. Trh, který tu dnes je připravený na nákup online potravin, se ve srovnání s tradičním trhem samozřejmě teprve buduje. Doposud není tak velký, ale v budoucnu bude mít jistě významný podíl.

Pro koho jsou Potraviny online určeny? Máte definovanou cílovou skupinu?

Souvisí to úzce s předchozí otázkou. Je to hlavně o připravenosti zákazníka. Každodenní rutina v tom, že ráno vstanu a jdu si koupit pečivo, je zažitá v hlavách. Musíte lidem vytvořit určitou potřebu, aby si uvědomili, že online potraviny sami chtějí.

Tato potřeba vzniká v různých situacích. Například, když jsem nemocný a nemohu ven, nebo když mám dítě a nakupování s ním je pro mě stresující. Část zákazníků tedy určitě tvoří maminky s dětmi, kterým služba usnadňuje život. Další skupinu tvoří například hendikepovaní lidé, pro které je tento kanál hodně užitečný a potřebný.

Je to tedy o tom vytvářet potřebu, kterou adresujete pomocí marketingu a kvalitou služby samotné. Růst konkurence nám z části pomáhá v tom, že se dává veřejnosti vědět, že něco jako online nakupování potravin vůbec existuje.

Říkáte, že vytváříte či řešíte potřeby lidí. Neřešíte ale okamžitou potřebu jako některé konkurenční služby, nákupy dovážíte až druhý den od objednávky. Budete v tomto ohledu něco měnit nebo impulsivní nákupy necháte konkurenci?

Pokud se bavíme o časově frustrovaném člověku, který má ráno jen hodinu na to, aby si objednal jídlo na večer, tak to je skupina zákazníků, kterou si za svou cílovou vydefinovala část naší konkurence. V rámci naší omnichannelové strategie na tuto skupinu přímo necílíme. Orientujeme se na plánované nákupy, které jsou v rámci Tesca jasnou majoritou.

Takže se zkracováním doby mezi objednáním a doručením nepočítáte?

Zkracování doby doručení není v současnosti naším primárním cílem.

V posledních měsících vzniklo mnoho firem orientujících se na online prodej potravin. Jsou mezi nimi Rohlík, Koloniál nebo Košík. Díváte se na ně jako na konkurenci nebo jsou pro vás typově někde jinde?

Určitě to konkurence je. A jak už jsem zmiňoval, musíme vědět, co konkurence dělá a proč to dělá.

Na druhé straně na konkurenci koukáme jako na pomoc. Penetruje totiž povědomí veřejnosti o tom, že tento alternativní kanál existuje, a ten se tak dostává do širšího povědomí lidí. A také je to o tom, že zákazníci si dnes mohou vyzkoušet různé služby a porovnat je.

A zde přichází ten rozhodovací bod, kdy konkurenci musíme brát vážně. A v něm musíme zákazníka přesvědčit, aby se po vyzkoušení jiné alternativy opět vracel k naší službě.

PETER KOUBEK

  • V Tescu působí více než 14 let. Začínal v trainee programu, následně zastával funkci vedoucího oddělení, poté pracoval jako obchodní a property manažer. Z pozice ředitele vedl obchod Tesco ve slovenských Topoľčanech. Službu Tesco Potraviny online řídí od září 2013.

Stále držíte politiku stejných cen zboží jak v kamenném hypermarketu, tak ve vaší online službě?

Ano.

Takže profitujete kromě marže jen z poplatku za rozvoz? 

Cena za rozvoz je pouze jedním ze zdrojů. Faktem je, že v našem širokém portfoliu zboží máme dnes přes 20 tisíc potravinových i nepotravinových výrobků. A to je něco, co zákazníkovi dává volnost. Nakupování z domova tak pro něj je stejné, jako by byl v obchodě. Nemá mít pocit, že je něčím omezován. To je příklad právě naší omnichannelová strategie. Zkušenost nakupování v onlinu i offlinu musí být identická.

Jaká je dynamika růstu vaší služby Potraviny online?

Bohužel vám nemohu sdělit přesná čísla. Pokud ale vezmete růst celého FMCG on-line trhu v České republice, tak naším cílem je vždy být nad tímto číslem. Dynamika našeho růstu je tedy určitě nad dynamikou růstu trhu. Svým způsobem tím trh tvoříme.

Rozvoz zajišťujete ve větších městech, celou republiku ale pokrytou nemáte. Jaké jsou plány v této oblasti?

Jako manažer tohoto byznysu bych rád byl všude. Je ale nutné se na vše dívat také z pohledu zákazníka. Musíte zjistit, kde je reálná potřeba zákazníků po této službě. Jsou regiony a místa, do kterých chceme jít a také půjdeme. Ale jestli to bude tento rok, či příští nebo přespříští, tak to vám nyní neřeknu.

Kolik zákazníků v Česku Potraviny online obsluhují?

Jde více než o čtyři miliony zákazníků s tím, že se statistiky mohou lehce lišit, ale směrem nahoru. Říkáme tedy 4 000 000+ zákazníků.

A kolik lidí se ve vaší divizi o tyto zákazníky stará?

Dnes už musíme počítat i Slovensko a dohromady je nás zhruba pět set.

Jaký podíl vašich zákazníků přistupuje do vaší služby přes mobilní zařízení?

Pro část zákazníků, která je mladší, řekněme do 45 let, je mobil či tablet naprostou samozřejmostí. Z tohoto pohledu je pro nás další rozvoj platforem pro mobilní zařízení velmi důležitý, o čemž svědčí i skutečnost, že Tesco potraviny online jsou dnes dostupné z mobilní aplikace a nyní plánujeme responzivní web.

Tesco je britskou firmou a Velká Británie je světovým lídrem v rozvinutosti e-commerce prostředí. Jak vaše centrála zasahuje do vedení českých online aktivit?

V době, kdy jsme začínali, jsme se od nich hlavně učili. Přišli jsme sem s něčím novým, snažili jsme se model kopírovat a aplikovat ho do praxe a zároveň ho přizpůsobit přáním a potřebám českých zákazníků. I dnes je Velká Británie stále 15 let před námi, pokud jde o online, ale my jsme tento rozdíl za čtyři roky dohnali. Takže dnes jsme už partnery, kdy se učíme vzájemně.

Samozřejmě tým i trh je ve Velké Británii neporovnatelně větší, mají mnohokrát více nástrojů, které testují. Takže poměr učení je nyní někde na 40 ku 60 procentům. Ale jak říkám – už je to vzájemné.

V rámci online prodeje potravin máte službu „click and collect“. Zákazník si objedná zboží z domova, a když je připraveno, sám si ho vyzvedne na k tomu určeném místě. Jaký je o tuto službu zájem?

Dominuje dovážka domů, jelikož adresujeme potřebu zákazníka, že nemusí chodit nikam do obchodu.

Služba „click and collect“ má pro nás svůj nezastupitelný význam v tom, že lidem nabídneme další alternativu. Dokážeme tak například uspokojit zákazníky, kteří už v preferovaný čas nenaleznou volný slot pro dovážku domů. My jsme jim schopni nabídnout alternativu v podobě toho, že si mohou vše pohodlně vyzvednout na jednom místě.

Plánujete rozvoj služby i do dalších měst? Zatím je dostupná jen v Praze a Mladé Boleslavi.

Ano, službu plánujeme rozvíjet i v dalších městech. Naše zákazníky o tom budeme včas informovat.

Byli jste prvním velkým řetězcem, který do segmentu prodeje potravin přes internet vstoupil. A dodnes jste také jediným. Kde vidíte důvody toho, že konkurence o tomto kroku dlouho mluví, ale stále se k tomu neodvážila?

Vidím v podstatě dva důvody. Ten první je, že jim to nezapadá do strategie jejich cílového zákazníka, kterého chtějí oslovit. Druhým bodem pak je, že tento byznys je náročný na investice, takže vstup do tohoto segmentu je nutné důkladně zvážit.

Zmiňujete investice. Tesco od minulého roku prochází vcelku významnou restrukturalizací, která ho má vrátit na růstovou trajektorii. Dotýkají se vás změny nějak?

Dotýká se nás to, a velmi pozitivně.

V jakém slova smyslu?

Máme v rámci střední Evropy jednotné vedení, které rozhoduje o evropských aktivitách. Je to obrovský benefit. Předtím jsme měli strategie onlinu dělené dle zemí – česká, slovenská apod. Dnes máme jednu, do které koncentrujeme i energii celého týmu. Zároveň ale zohledňujeme našeho českého lokálního zákazníka a jeho potřeby. Z tohoto pohledu to tedy vnímám velmi pozitivně.

Našli jste v článku chybu?

30. 10. 2015 10:46

:) (neregistrovaný)

V jakým městě to žiješ? To musí být hrozně depresívní místo.

30. 10. 2015 16:47

PetrK (neregistrovaný)

Jedná se o pokrytí ne o nakupující zákazníky - tak to chápu já.

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok