Hlavní navigace

Pětina uživatelů v ČR si koupila online obsah, za rok utratili v průměru 751 Kč

David Slížek 6. 11. 2014

Pokud chcete inkasovat peníze od českých internetových uživatelů, pořiďte si nové Uloz.to nebo Dropbox. Právě za poplatky v úložištích totiž utrácejí nejčastěji.

Dvě třetiny českých internetových uživatelů jsou ochotné za obsah na internetu platit, ale jen pětina už v posledních dvanácti měsících za něco zaplatila. V průměru přitom za rok utratili 751 Kč. 

Vyplývá to z průzkumu (PDF), který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) připravila agentura Median. Šetření je součástí volně dostupné studie o monetizaci internetového obsahu, který pro SPIR vypracovala firma Internet Info (mimo jiné vydavatel Lupy).

Lidé, kteří už něco na internetu zaplatili, utráceli nejčastěji za poplatky za služby (například za stahování z úložišť), za sledování filmů a seriálů a za stahování her. Z hlediska celé internetové populace ale jejich podíl zůstává malý – za služby zaplatilo 8 % uživatelů, za filmy 7 % a za hry jen 4 % lidí. Čísla ale berte trochu s rezervou – vycházejí z údajů 191 (z celkových 1012) respondentů, kteří se k placení v průzkumu přiznali.


Autor: SPIRMedian

Právě online sledování videa je přitom také oblastí, kde uživatelé deklarují největší ochotu platit. Největším lákadlem je přitom přednostní přístup k filmům či seriálům, za který by zaplatila skoro třetina (32 %) dotázaných. Lidé jsou docela ochotní zaplatit i za odborné informace – například za přístup k obsahu odborného média (27 %) nebo za možnost položit dotaz v odborné poradně (24 %).


Autor: SPIR, Median

Zajímavá je i úroveň, na které se u jednotlivých typů obsahu pohybuje maximální částka, kterou by uživatelé byli ochotni zaplatit. V průměru nejvíce by utráceli za předplatné odborného média, předplatné elektronické verze časopisů a stahování her. Nejméně peněz by chtěli utrácet za dotazy odborníkům v poradně, přístup do archivu novin a možnost přispívat do diskusí pod články.


Autor: SPIRMedian

Většina uživatelů ale na internetu stále za obsah nezaplatila. Hlavním důvodem nezájmu o placený obsah je to, že uživatelé mají velkou nabídku podobného obsahu, který je k dispozici zdarma. Někteří respondenti dokonce říkají, že obsah zdarma je někdy i lepší, než ten placený.

Desetina z těch, co nikdy neplatili, přitom platby odmítá z principu a zásadně nesouhlasí s tím, že by na internetu měli za cokoli vydávat peníze.

Našli jste v článku chybu?

7. 11. 2014 10:58

JH (neregistrovaný)

Ani já jsem, koukám, nečetl dvakrát pozorně. Díky!

7. 11. 2014 8:11

Ta první věta ale pokračuje: "Dvě třetiny českých internetových uživatelů jsou ochotné za obsah na internetu platit, ale jen pětina už v posledních dvanácti měsících za něco zaplatila." A ta druhá se vztahuje k té jedné pětině. Asi to z textu není jasné, upravil jsem formulaci tak, aby bylo. Díky.

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat