Petr Bína (Svět bedýnek): Lidé řeší spíš dopravu zdarma, než kvalitu

Lepší propojení s farmáři a zkrácení dodací doby přináší nový web Světbedýnek.cz – služby pro objednání a dovážku zejména farmářských výrobků.

Petr Bína založil Svět bedýnek se svou – dnes již – ženou Janou před pěti lety a řadí se tak k průkopníkům online objednání a následného rozvozu potravin v Česku. Firma zde za tu dobu vyrostla k letos očekávanému až 50milionovému obratu, přičemž před pár týdny otevřela v Brně svůj druhý sklad. Zásadnější novinkou je ale spuštění nového webu, který má zkrátit dobu dodání.

Bedýnky naplněné farmářskými produkty si zákazníci mohli objednat vždy na další týden, nový web měl tuto dobu původně zkrátit na dva dny. „Nakonec to ale zvládneme do 24 hodin,“ říká v rozhovoru pro Lupu Petr Bína.

K tomuto kroku stále rodinou firmu svým způsobem donutila i konkurence v podobě nových služeb jako je Rohlík nebo Koloniál. Svět bedýnek s ní ale soupeřit nechce.

„Není možné, abychom měli 10 000 kvalitních farmářských produktů v rámci takové filosofie, kterou zastáváme. Z tohoto pohledu si s velkými online supermarkety nekonkurujeme a ani nechceme,“ říká Bína.

Před týdnem jste spustili nový web. Jak se liší od toho předchozího, respektive co nového přinese?

Přinese hlavně zkvalitnění a zrychlení služby pro zákazníka. Konkrétně nám usnadní logistiku, ale cílem je, aby změna měla přínos zejména pro zákazníka.

Mluvíte o logistice – Svět bedýnek umožňoval objednání farmářských výrobků jen na další týden, což se nyní změnilo.

Lidé si u nás mohli objednávat produkty z týdne na týden. Uvažovali jsme, že dobu mezi objednávkou a dodáním zkrátíme na 48 hodin. Nakonec to ale zvládneme do 24 hodin, tedy do jednoho dne.

Jste opravdu schopni takto výrazné zkrácení zvládnout?

Tím, že teď máme uvolněné ruce díky Brnu, kde už jen poskytujeme licenci a aktivity tam tak nemusíme přímo řídit, a díky změnám v systému logistiky, to budeme umět řešit. A měli bychom to umět řešit komplexně po celé České republice.

A tam, kam nejezdíme, bychom to uměli praktikovat pomocí třetích přepravních služeb. Ale to mluvím o opravdu odlehlých místech. Všechna okresní města máme víceméně pokrytá.

Změny na webu se týkají i designu a dalších funkcionalit?

Určitě. Web je kompletně nový. Prošel redesignem, prošel i změnou funkčností. Je zjednodušený, což přináší novou škálu novinek. Web je nyní například i propojený s farmáři, takže zákazníci uvidí, že u daného farmáře je poptávaný produkt opravdu k dispozici, s jeho kontaktem a podobně. K lidem chceme být co nejvíce otevření, aby viděli, že celá změna má smysl zejména pro ně.

Spolupracujeme i s blogerkami, které pro nás připravují recepty a užitečné rady z bedýnek. V tomto směru plánujeme i Youtube kanál, kde budeme dělat takovou videokuchařku.

K celkové změně vás „donutila“ konkurence?

Určitě. Už před rokem začaly nastupovat první online supermarkety, které začaly řešit ne ani tak kvalitu toho, co budou prodávat, ale hlavně rychlost. S tím jde ruku v ruce i doprava zboží, která je buď placená, nebo neplacená.

A to vlastně vnímám jako současný nejsilnější marketingový nástroj k tomu, jak lidi přesvědčit, jestli si nechají nákup přivést domů. Teď je to z mého pohledu totiž položeno tak, že lidé si objednávají tam, kde je doprava zdarma. Kvalitu přitom příliš neřeší. Což je podle mě špatně.

A vy máte dopravu zdarma?

Dopravu zdarma nabízíme už dlouho a hodláme v tom vytrvat, ba naopak i rozšířit. Máme škálu předsložených farmářských bedýnek, kde vždy byla doprava zdarma. Jen v případě, kdy si člověk skládal svůj individuální nákup, tak tam cena za dopravu samozřejmě započítaná byla. Ale jen do určité hladiny nákupu, která byla nastavená na 1200 korun. Nový web přináší dopravu zdarma za každých podmínek, což bude pro zákazníka příjemné.

Na trhu jste už pět let, patříte tedy k průkopníkům online prodeje potravin v Česku. Jak jsme zmínili, v posledním roce do tohoto segmentu vstoupilo mnoho hráčů jako Rohlík, Koloniál, Košík… Ti všichni jistě váš byznys ovlivňují. Jak tuto konkurenci vnímáte?

Z počátku jsem se toho poměrně bál. Jsme totiž malá rodinná firma, za kterou nestojí žádný investor. A za naší konkurencí stojí velcí investoři, jejichž cílem je v co největší míře zabrat trh, který se tu nyní otevírá. Mají tedy finance na to nabízet zboží pod cenou, nabízet zdarma různé služby, dokud to jen jde.

Ukazuje se ale, že ani pro ně to není tak jednoduché. Dopravu zdarma využívají jako marketingový nástroj, nicméně ji prodlužují z měsíce na měsíc.

V čem v záplavě nové konkurence spatřujete vaši výhodu? Ve specializaci?

Tak my hlavně máme vytvořenou poměrně loajální zákaznickou bázi, která nás sama tlačí dopředu. Doba se mění a tak si lidé chtějí užívat určité variability. Chtějí nakupovat několikrát týdně a tím pádem u nás nechají více peněz. Proto jim chceme tento nový nástroj dát.

Možná i proto nám vytvoření nového webu trvalo déle, než jsme předpokládali. Přemýšleli jsme totiž komplexněji a nový nástroj se tak minimálně vyrovná, možná i předstihne systémy konkurence.

Zároveň našimi dodavateli je několik desítek malých českých farmářů a výrobců, naše nabídka není zkombinovaná s konvenčním zbožím. Nabízíme dva tisíce farmářských produktů na jednom místě, což je unikát. Opravdu se zaměřujeme jen na farmářské a eko produkty a myslíme si, že toho si naši zákazníci cení.

Konkurence se hodně soustředí i na mobilní zařízení. Ta asi také nenecháváte stranou?

Určitě, náš nový web je plně responzivní. To je pro nás samozřejmě hodně důležité. Co jsem si zjišťoval, tak podíl responzivních webů v Česku se dnes pohybuje kolem jedné třetiny, což je dost málo.

Pro nás je to hodně důležité, jelikož přes analytické nástroje vidíme, že si lidé vybírají či prohlížejí nabídku ve velké míře přes mobily či tablety.

S aplikací počítáte?

Ta přijde na řadu až v druhé fázi. Ale myslím si, že responzivní web nám bude plně stačit. Oni ani ne všichni naši konkurenti aplikaci mají.

Jaké procento lidí tedy přistupuje na váš web prostřednictvím mobilních zařízení?

Dnes již se to číslo pohybuje někde kolem 40 procent. Samotný nákup skrz mobilní zařízení pak realizuje menší procento příchozích. Ti, kteří nákup nerealizují přes mobily, se ale většinou večer vrátí k počítači a objednávku učiní tam.

Od mobilních zařízení si ale s novým webem a zkrácenou dobou dodání slibujeme hodně. Se zákazníky budeme moci lépe marketingově pracovat.

Jste aktivní téměř po celé republice. Jde vám ještě o rozšiřování zákaznické báze?

Dnes už nám nejde o to zvětšovat klientelu. Nejsme miliardový startup a ani jím nechceme být. Ono by to ani s našimi produkty nešlo. Dodat milion přeštických kotlet nejde, protože jich prostě tolik není. Naši firmu chceme udržet na bázi rodinného podniku a chceme dělat radost lidem, kteří jsou u nás registrovaní.

Kolik máte klientů?

V databázi pro Česko a Slovensko máme 20 až 30 tisíc klientů, kteří aktivně a opakovaně nakupují.

Na Slovensku máte otevřenou stále pouze Bratislavu?

Na Slovensku jsme v Bratislavě a děláme i větší města v okruhu 100 kilometrů od ní jako je například Nitra. Slovensko je víceméně brzděno námi. Respektive jsem jim zatím utlumoval všechny růstové aktivity a čekal jsem na nový web, který jim umožní růst automaticky.

A která místa plánujete otevřít v Česku?

Nyní připravujeme Karlovarsko, které bychom měli spustit na přelomu roku. A pak chybí ještě dva velké díly, což je Ostravsko a Olomoucko, což budeme realizovat přes náš subsklad v Brně. Tyto regiony spustíme do několika týdnů.

V Brně jste sklad neměli, kdy jste jej otevřeli?

Otevřeli jsme ho před několika týdny, takže jde o novinku. V Praze máme sklad o 500 metrů čtverečních, v Brně začínáme s malým kolem 100 metrů čtverečních. Ale je na dobrém místě s možností dalšího růstu, takže ho můžeme dál rozšiřovat.

V Brně jste začali fungovat odlišně než jinde po republice. Můžete vysvětlit rozdíl?

V Brně fungujeme jako franšíza. V podstatě jsme tam jen prodali licenci třetí osobě, která má svůj podnik se svým jménem, pod kterým nakupuje a prodává zboží. Všude jinde nakupujeme a prodáváme my, i když v jednotlivých regionech máme manažery, kteří se o tamní chod starají.

Všiml jsem si, že rozšiřujete nabídku zboží, například o drogerii nebo krmivo pro domácí mazlíčky.

Zboží nerozšiřujeme skokově. Pokud se nám nějaký produkt líbí a hodí se nám do portfolia, sami oslovíme dodavatele. Měsíčně přidáme tak 100 až 150 nových produktů.

Kolik jich dohromady nabízíte?

V Česku jde až o 2 000 produktů, na Slovensku je to pak polovina tohoto počtu. Máme docela přísné kvalitativní síto při výběru a z našeho pohledu není možné, abychom měli 10 000 kvalitních farmářských produktů v rámci takové filosofie, kterou zastáváme. Z tohoto pohledu si s velkými online supermarkety nekonkurujeme a ani nechceme.

Neodkláníte se tedy od své filosofie a nestává se z vás klasický supermarket? Teď narážím právě na nové kategorie.

Stále držíme svou politiku, stále jsme rodinný podnik. Stále nám jde hlavně o čerstvost a alfou a omegou našeho podnikání je čerstvá zelenina, ovoce, čerstvé maso a mléčné produkty. Ale cítíme, a svým způsobem nás do toho tlačí i lidé a konkurence, že bychom měli mít komplexnější nabídku.

Lidé totiž u nás nakupují rádi, ale neradi si nakoupí a pak jdou ještě jinam si dokoupit zboží, které my nemáme. I nám sami říkají, ať nabídku rozšíříme, že si pak nakoupí jen u nás. Takže tímto spíš reagujeme na potřeby trhu, než abychom o tom sami uvažovali. Drogerie, kterou máme v nabídce, je ekologická a tak jde ruku v ruce s naší filozofií. Stále u nás ale vede naše základní myšlenka, s kterou jsme firmu před pěti lety zakládali, že přivezeme lidem čerstvou zeleninu až domů.

Jde stále o sezonní byznys?

Vzhledem k povaze zboží určitě. Pokud jde o poptávku, tak ta je paradoxně nejslabší v období letních prázdnin, kdy je nejvíce české zeleniny. Na podzim se ale zvedá a silné jsou Vánoce, jelikož lidé si kupují čerstvé maso a zeleninu v rámci vánočních nákupů. Po novém roce je také silná poptávka, protože lidé se snaží dodržovat předsevzetí a žít zdravě, a my jsme pro ně odpověď. A to v podstatě přetrvává do jara, kdy začíná nová sezona.

Když se otočím k hospodářským údajům. Loni jste měli obrat kolem 25 milionů korun. Letos vzhledem k rozšiřování  nabídky i územní působnosti asi očekáváte růst.

Letos plánujeme obrat pro Českou republiku někde mezi 40 a 50 miliony. Slovensko na tržbách realizuje něco kolem 15 milionů korun.

EBF16

Přicházejí i nabídky na odkup firmy či určité spojení, spolupráci?

Některá oťukávání proběhla, ale rozhodli jsme se, že zatím opravdu chceme zůstat rodinnou firmou. A také jsme chtěli dokončit web a dovést firmu do nové generace. Chceme, aby firma dospěla, a poté, pokud bude příležitost, tak nic nevylučujeme. Ale nyní nikoho aktivně nevyhledáváme.

42 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 12. 2015 8:08

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »