Hlavní navigace

Petr Brzek (Avocode): S Adobe se moc nekamarádíme

14. 5. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Začali v patnácti letech. Letos už se tým, který začínal pod jménem abdoc, postavil na vlastní nohy a pokukuje po prvních investorech.

V zákrytu za tuzemskou startupovou scénou si buduje jméno mladá firma, která se však se startupovou scénou příliš neidentifikuje. “Nejsme startup, máme to i jako heslo na naši firemní Wi-Fi síť,” říká jeden z trojice zakladatelů týmu abdoc Petr Brzek

Jedenáctka vývojářů s průměrným věkem kolem dvaadvaceti let má za sebou desítky pluginů do Photoshopu a nově i vlastní službu, která šetří čas vývojářům a designerům při překlápění grafiky do kódu. 

Avocode umí otevírat návrhy grafiky vytvořené v Photoshopu nebo populárním Sketchi a exportovat CSS a obrázky bez toho, aby kodér nebo vývojář musel mít nainstalovaný a koupený grafický program,” popisuje Brzek vlajkovou loď firmy. 

Službu, kterou momentálně používá přibližně osmnáct tisíc vývojářů po celém světě, si ale musel Brzek se svým týmem vybojovat. Na scéně se totiž pohybují už od svých patnácti let, kdy začal s kolegou z fotbalu Tomášem Růžičkou dělat první stránky. “Museli jsme počkat do osmnácti let, abychom si mohli založit firmu a přejít od zakázkového vývoje na něco, co nás baví víc. Na vlastní věci,” tvrdí. 

Pluginy jsou jednorázový příjem

Už od počátku se zaměřili na vývoj pluginů, které by pomáhaly webovým vývojářům. Prostor našli především kolem Photoshopu a kodérských utilit jako třeba CSS Piffle, CSS Hat, LESS Hat, Subtle Patterns a další. S CSS Hat vyhráli třeba soutěž na DemoDay pražského StartupYardu

Brzkův tým má ambici zformalizovat proces překladu grafiky do kódu a umožnit zakopat válečnou sekyru, která se často mezi designéry a kodéry vznáší. “V Avocode nejde vytvářet design, ale dokáže ho přečíst a vývojáři dáváme obrázky, styly a texty z návrhu. Šetříme mu hlavně čas tím, že stejné operace v Photoshopu trvají mnohem déle. Dneska, když designer dodělá grafiku, tak to pošle kodérovi. V případě změn ale třeba vývojář nemusí odchytit všechny změny v jednotlivých vrstvách, a tak připravujeme i možnost komentářů jednotlivých vrstev,” říká. 

Ačkoliv díky Photoshopu, respektive jeho rezervám ve službách pro webové vývojáře, vydělali své první peníze, s Adobe žádné blízké vztahy nemají. “S Adobe se moc nekamarádíme. Před Avocode jsme spustili Photoshop Killer, satirický web o tom, kde má Photoshop mezery. Za týden to roztweetovalo kolem devíti tisíc lidí a my jsme díky tomu mohli propagovat nástup první verze Avocode,” vysvětluje Brzek. Zabralo to, jen za první týden získali přes sedm set zvýhodněných celoročních předplatných v hodnotě jednoho milionu korun.

Avocode samotný je v podstatě web. “Běží na Electronu, což je v podstatě Chromium a node.js, ve kterém se dělají systémové operace. Nejsme tak omezeni tím, že by se všechno dělalo jen v prohlížeči. A díky tomu není těžké poskytovat službu pro všechny platformy. Pokud bychom totiž měli dělat pro každou platformu vlastní verzi, tak je to strašné zdržení a trojnásobné množství chyb. Zároveň si myslím, že webové aplikace už jsou dneska pro drtivou většinu práce dostatečně rychlé,” popisuje základy služby Brzek. 

V září do černých

Existence firmy je ale plná přešlapů a několikrát byla na pokraji krachu. “Máme za sebou dva roky, kdy jsme vždycky na konci července neměli peníze na srpen a zbytek roku. A vždycky nám to vyšlo tak, že jsme v srpnu vydali nějaký plugin a měli jsme z něj největší příjem za celý rok. To se povedlo třikrát za sebou, ale letos už to bude jinak,” popisuje fungování firmy s tím, že s Avocode přešli na nový model placení v podobě měsíčního předplatného. Z dvaceti dolarů ale cenu snížili na devět. “Firmám to nevadilo, ale freelanceři se bouřili. Z osmadvaceti dolarů jsme to zlevnili na necelých devět, a to zatím funguje. Zjistili jsme, že kromě vývojářů začínají používat Avocode i grafici,” tvrdí. 

Nejvíc zákazníků posbírali zatím ve Spojených státech, kde ale podle něj vládne mezi designéry spíš vektorový Sketch. “Photoshop je v Silicon Valley považován za dinosaura. V Česku Photoshop naprosto vládne, ale třeba v Seznamu už podle našich informací se Sketchem začínají,” vysvětluje Brzek. Zájem o Avocode ale sledují i v Rusku, kde jsou nejaktivnější uživatelé z pohledu hlášení všech možných bugů v aplikaci. O žádném programu typu Bug Bounty, jako provozuje už třeba i tuzemský T-Mobile, zatím neuvažují. “To bychom se totiž asi nedoplatili,” usmívá se s tím, že se momentálně soustředí především na testování, které v první verzi podcenili. 

Přechod z jednorázových pluginů na model SaaS znamená, že by Avocode mohlo už letos začít firmu živit. Ještě loni byl totiž tým rozdělen na dvě poloviny, kdy jedna tvořila pluginy, které pak vydělávaly na druhou polovinu vyvíjející Avocode. 

Investice na podporu týmu

Brzek si zároveň uvědomuje, že teď pro ně přichází čas přemýšlení o případném vstupu investora. “ Objevují se nabídky na převzetí i od zahraničních firem. Zatím se bráníme a doufáme, že to zvládneme sami. Kdybychom se nechali koupit, tak to považujeme za prohru. Určitě se nechceme nechat koupit žádnou českou firmou, spíš bychom se rádi rozšířili do Spojených států, ” tvrdí s tím, že by ale investor mohl koupit firmě především čas.

UX DAy - tip 2

“Potřebujeme získat čas na ladění, analytiku a testování. Investici bych ale určitě rozložil mezi tým a další škálování serverů pro další růst. Zároveň potřebujeme obchodníka, který by začal naše produkty nabízet aktivněji,” vyjmenovává aktuální potřeby firmy. Počítá s tím, že případná investice by se měla pohybovat kolem jednoho milionu dolarů. A jednou z prvních věcí by pak mohlo být zvýšení platů vývojářům v týmu. “Mají sice podíly ve firmě, ale v podstatě nejsme na trhu příliš konkurenceschopní. Takže bych to rád co nejdříve srovnal,” vysvětluje. 

Zároveň bude muset zformalizovat firemní strukturu, která se během posledních let trochu zamotala. Původní agentura abdoc stojí totiž za v americkém Delaware registrovanou firmou Piffle LLC, pod jejíž značkou Source Brzek & spol publikovali své pluginy, triplety i první verzi Avocode. “Teď připravujeme přesun Avocode pod novou firmu, abychom to zjednodušili a zpřehlednili,” uzavírá Brzek, který momentálně zjišťuje, jak se na případný vstup investora připravit.  

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).