Petr Koubský (067.cz): Vyděláme si na provoz a chystáme anglickou verzi

Placený čtrnáctideník 067.cz za sebou má první rok provozu a chystá první větší rozšíření. Jak se magazínu daří a jakou budoucnost má placený obsah?

Je zajímavé, jak často jsou technické věci, které by teoreticky měly jít jednoduše, v praxi složité až nemožné, shrnuje jedno z poučení z uplynulého roku publicista, editor a vydavatel placeného čtrnáctideníku 067.cz Petr Koubský.

Svůj projekt spustil společně s bývalým šéfem Softwarových novin Michalem Tomášem loni v listopadu. Náročné čtení pro 6,7 % populace od té doby oslovilo přes 700 předplatitelů. A i když to zaplatí provozní náklady, stále to nestačí na to, aby z něj majitelé měli nějaký zisk.

O poučeních a překvapeních z prvního roku provozu, slepých uličkách v marketingu, nových plánech i budoucnosti placeného obsahu jsme mluvili skoro přesně rok po našem loňském interview

Placený dvoutýdeník 067 má za sebou první rok. Kolik jste zatím nabrali předplatitelů? 

Předplatitelů teď máme něco málo přes 700. Přiznávám, že jsem tím velmi příjemně překvapen. Odstartovali jsme 29. listopadu 2013 a právě probíhá obnovování předplatného. Takže jsme teď v takové napínavé fázi.

Znamená to, že je 067.cz úplně finančně soběstačný? 

Finančně soběstační jsme v tom smyslu, že jsme provozně v zisku. Neznamená to ale, že jsme splatili počáteční investici, to bude ještě nějakou dobu trvat. A neznamená to, že bychom něco vydělávali. Všechny peníze, které získáme, putují zpátky do fungování časopisu. Byznys to pořád ještě není. 

Takže si nevyplácíte výplaty? 

Zaplaceno dostává – kromě autorů – člověk, který se nám stará o technickou stránku projektu, a naše grafička. Majitelé firmy zatím ne. Pevně doufám a těším se, že na to jednou dojde, ale zatím je ještě brzo. 

Nepomohlo by třeba zvýšení předplatného? Neuvažujete o tom? 

Výši předplatného měnit nebudeme, bude pořád stejná. Jestli jsme ji nastavili dobře nebo špatně, to já na mou duši nevím. Je možné, že jsme ji nastavili optimálně a že funguje akorát, je možné, že kdyby bylo nižší, byli bychom úspěšnější, je na druhou stranu možné, že bychom byli úspěšnější, kdyby bylo vyšší. Těžko říct. Existují různé rafinované metody, jak pricing stanovovat, ale nakonec je to stejně všechno odhad, který samozřejmě musí vycházet z nákladů. Na četné žádosti jsme v průběhu roku zavedli prodej jednotlivých článků, a to se docela osvědčuje. Vůbec jsem nevěřil, že o to bude zájem, ale nakonec je značný. 

Kdy myslíš, že projekt začne vydělávat natolik, že si budete moci začít něco platit? 

Určitě bychom si něco vyplácet chtěli. Ale během roku nás napadly věci, o kterých jsme na začátku nevěděli a které by se daly rozjet a rozšířit, a ty vyžadují peníze. Konkrétně teď mám na mysli hlavně verzi v angličtině, která je před spuštěním. 

Jak bude vypadat? Půjde o přeložené články z české verze? 

Některé budou přeložené a některé si budeme objednávat u autorů přímo v angličtině. Budou to téměř výhradně lidé, kteří žijí v České republice a mají angličtinu jako mateřský jazyk. 

Pro koho má být anglická verze určena – pro tuzemské čtenáře, nebo míříte do ciziny? 

Internet je veliký, ale realisticky míříme hlavně na anglicky mluvící lidi v Česku. Na ty jsme totiž schopní dosáhnout marketingově, hlavně přes sociální sítě. Na rozjezd v nějakém větším mezinárodním měřítku prostě nemáme peníze. 

Jak to bude s předplatným? Bude mít anglická verze své speciální abonmá nebo bude nějaký společný česko-anglický balíček? 

Poctivě musím říct, že to zatím nemáme domyšlené. Pro začátek budeme prodávat jednotlivé články a pak se uvidí. Zatím ani nevím, jakou periodicitu anglické sekci dokážeme dát, jak moc ji dokážeme zásobit anglickými texty. Bude to experiment – tak jako na začátku byla české 067. Já na plány moc nevěřím, protože je obvykle po měsíci musíš silně zkorigovat. Spíš věřím na prototypování, kdy se něco spustí a pak se uvidí. 

Budou následovat další jazyky? 

Ne. 

Co tě za první rok fungování 067 nejvíce překvapilo? Jaké plány jste museli nejvíc zkorigovat? 

V každém případě je to daleko pracnější, než jsem si myslel. Představoval jsem si, že to bude z hlediska práce, kterou budu muset sám vkládat, relativně snadné. Zjistil jsem, že tomu tak není, a že je potřeba dělat spoustu dost komplikovaných věcí – třeba technických. To je klasický omyl asi každého, kdo spouští nějaký web: když se spustí, už pak nějak poběží. Samozřejmě to tak vůbec není, stojí to neustálou práci, web musíte udržovat, rozvíjet a za pochodu vychytávat chyby. A tohle zřejmě nikdy nekončí. 

Příjemně i nepříjemně jsem překvapen autory. Jsou prima a je jich hodně a v zásadě jsem omezen jen svou vlastní fantazií, jaká témata dokážu vymyslet – autoři se vždycky najdou a jsou dobří. To je velké plus. Minusem je ale něco, co bych trochu vojensky nazval „termínová kázeň“. Chytří lidé mají vesměs strašně moc práce, jsou zavaleni, a nedá se počítat s tím, že něco zvládnou rychle, natož že to zvládnou v termínu, který slíbí. S tím je potřeba počítat jako s realitou. My navíc máme články atypicky dlouhé, takže dají hodně práce. 

Takže se ti zásoba témat a autorů po prvním roce nevyčerpala? 

Vůbec ne. Teď jsem si dával do pořádku tabulku s plánovanými a rozpracovanými tématy a má v tuhle chvíli asi čtyřicet řádků. Jsou to samé pěkné věci a je tam co připisovat. To je moje hlavní motivace, to, co jsem od 067 chtěl – mít pěknou tabulku s tématy (smích). 

Už před rokem jsme mluvili o tom, jestli 067 nelimituje počet článků v jednom vydání, jestli jich není málo a jestli tím pádem není složitější trefit se tematicky do očekávání všech čtenářů. 

To je samozřejmě pravda, tři články jsou opravdu málo a toto riziko je velké. Naučili jsme se s tím trochu pracovat a jednotlivá čísla sestavovat tematicky široká, jak to jenom jde. A začali jsme teď s novinkou – týdenním zpravodajem. Částečně vychází z mé frustrace, že se v češtině těžko shánějí přehledy událostí, které se staly. Vydávají je jen zpravodajské týdeníky, ale chybí jim většinou stručnost a koncentrace údajů. 

Tak jsem si řekl, co kdybychom v rozsahu jedné A4 (kdyby to bylo na papíře) sestavili titulky s odkazy, co se stalo nového, a doplnili je o vtipné a inspirativní věci, o které jsme zakopli na internetu? Nedávno jsme týdenní souhrn zavedli, posíláme jej i e-mailem jako newsletter a máme na něj velice dobré ohlasy. Zatím je přístupný zdarma, ale časem jej zamkneme a bude jen pro předplatitele. 

067 má hodně široký záběr. Jakých témat se týdenní přehled týká? 

Snažím se, aby přehled obsahoval světové dění, o kterém by člověk měl vědět. Je to i taková polemika s tím, jak nastavují agendu standardní česká média. Když je ledovka, všude se píše o ní, ale nikde se pořádně nepíše o tom, že třeba ve stejné době v Izraeli padla vláda, což myslí není úplně bezvýznamná informace. Nebo že Američani vypustili kosmickou loď Orion. Ne že by se o tom nepsalo vůbec, ale nejsou to hlavní zprávy. A my se snažíme vyjádřit svůj vlastní názor na to, co si myslíme, že je ve světě důležité. Je to samozřejmě subjektivní výběr jako každý jiný. 

Počet článků ale tedy měnit nebudete? 

S těmi týdenními přehledy jsme se dostali na standardních pět a další změnu – až na nějaké výjimečné situace – neplánujeme. Spíš asi občas zařadíme nějaká mezičísla navíc, třeba jen s jediným článkem. První vyjde ještě letos, mezi svátky a novým rokem. 

Jak vlastně oslovujete a získáváte nové čtenáře? 

Špatně, moc to neumíme. V průběhu roku jsme zkoušeli ledacos, ale jsme marketingová polena a ani se nám moc nepodařilo nechat si od někoho poradit. Zkoušeli jsme PPC, zkoušeli jsme i venkovní reklamu – za relativně výhodných podmínek se nám podařilo získat dva billboardy u dálnice. Myslím, že na ně nebyla celkem žádná odezva. Jediné, co nám opravdu dobře funguje, jsou sociální sítě. Umíme s nimi jakžtakž pracovat. Kdyby se našel někdo, kdo má pro nás dobrý marketingový nápad, budeme rádi, když se ozve. 

Háček je myslím v tom, že naše cílová skupina je příliš specifická na to, aby se dala oslovit nějak plošně. Při dnešním stavu technologií pro práci s daty by to dnes teoreticky mělo nějak jít, ale ukazuje se, že to v praxi není zas tak jednoduché. Mimochodem – je úžasné, o kolika věcech jsem během uplynulého roku zjistil, že nejsou v praxi tak jednoduché, jak to vypadá v teorii. Člověk o dění na internetu pořád píše a teoretizuje a je velice zdravé si to jednou vyzkoušet vlastníma rukama, na vlastní kůži a za vlastní peníze. 

Co konkrétně při praktickém fungování neobstálo? 

Mluvím hlavně o technologických komplikacích. Za webem, který vypadá relativně jednoduše, se skrývají všelijaké zrady a háčky. Strašně mě třeba rozladilo, že se nedalo jednoduchým způsobem zprovoznit offline čtení. Máme momentálně nějaké řešení, ale není obecné, je třeba přimět čtenáře, aby si pořídil konkrétní systém, což je Instapaper. A to samozřejmě není optimální řešení, ideálně by to mělo fungovat s čímkoli, co člověk chce. 

Jenže tím, že máme na webu paywall, se tohle zařídit nedá. A to jsme pro to udělali hodně – komunikovali jsme s provozovateli různých řešení, s Instapaperem i s Pocketem. V Instapaperu nám vyšli vstříc a kousek svého systému na základě našeho požadavku přeprogramovali, což je úžasné. S Pocketem to ale takhle neproběhlo. Našli se ale čtenáři, kteří zrovna před několika dny vymysleli chytrý postup, jak texty do Pocketu přece jen dostat, už je to zveřejněno na našem webu ve FAQ. Komunita opravdu občas funguje. Ale třeba tuhle komplikaci jsem nečekal, myslel jsem, že to bude jednoduché.

Čtenáři a autoři 067 vypadají jako docela zajímavá skupina lidí. Uvažovali jste o tom, dát je nějak dohromady, začít s nimi pracovat jako s komunitou, pořádat pro ně nějaké akce? 

To se samozřejmě nabízí, jsme si toho potenciálu vědomi, ale nemáme pro naše čtenáře zatím nic vymyšleno. U autorů je to trochu jiné, v užších kroužcích se už scházíme a na leden nebo únor plánujeme nějaký sraz, aby se všichni navzájem poznali, oni o to sami mají zájem. Ale pro čtenáře jsme zatím nic pořádného nevymysleli. A měli bychom. 

Servery s placeným obsahem v Česku zatím příliš nevzkvétají. Existuje ale jen několik málo projektů, které si na sebe opravdu vydělají… 

Velkým projektem, který teď všichni s napětím sledujeme, jsou Hospodářské noviny. Upřímně a z duše bych jim přál, aby byli úspěšní, protože na tom bychom vydělali všichni. Jak to je, zatím nevíme, musíme si počkat. Já je svým předplatným poctivě podporuju. Kolik redaktorů HN má předplaceno 067, to nevím (smích). 

Ale s konceptem placeného obsahu to zatím nevypadá moc slavně. 

Je to tak. Na druhou stranu by se nemuselo moc vyplatit dlouhé otálení. Myslím, že se to jednou zlomit musí. Zejména v těch menších, užších oblastech, ve kterých se pohybujeme třeba my, mi to připadá logické. Dělat velké noviny, které pojedou na placeném obsahu, je větší problém. Už jen proto, že je hrozně těžké, když jsi doteď něco dával zadarmo, říct si za to najednou o peníze. My jsme naštěstí touhle fází neprošli, protože chceme peníze od samého začátku, takže jsme nikoho nenaučili, že je náš obsah zadarmo. 

Myslíš, že v budoucnu bude placený obsah v online médiích převažujícím modelem? 

UX16

Převažujícím ne. Ale když budu optimista a když to dopadne dobře, mohl by myslím mít tak 10 % příjmů, které médiím na internetu potečou, a 90 % bude z reklamy. To je myslím dosažitelná rovnováha. A kdybych tomu nevěřil, asi bych 067 nedělal.

Disclaimer: Autor rozhovoru napsal v roce 2014 pro 067.cz jeden honorovaný text.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 1. 2015 16:31
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»