Hlavní navigace

Petr Liesner (Bibloo): Móda je jednou z nejrychleji rostoucích částí e-commerce

11. 12. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Bibloo
Nový český e-shop s módou Bibloo chce po nedávném vstupu na maďarský trh v úvodu příštího roku vstoupit do Rumunska. Do západních zemí se ale chystá také.

Bývalý ředitel oddělení se značkovou módou internetového prodejce Mall.cz Petr Liesner v červnu rozjel s investorem v zádech svůj vlastní projekt Bibloo.cz.

„Potřeboval jsem jít dál a opět dělat svůj vlastní byznys,“ popisuje Liesner v rozhovoru pro Lupa.cz motivaci pro spuštění svého e-shopu s módou, který se během půlroku rozrostl na Slovensko, Maďarsko a v úvodu příštího roku zahájí své aktivity i v Rumunsku. Plány má ale ještě ambicióznější.

„Západ nás zajímá také, nicméně tam musíte jít opravdu hodně připravení. A to ze všech úhlů pohledu,“ vysvětluje Liesner, který počítá s tím, že jeho e-shop Bibloo se stane ziskovým už v první polovině příštího roku.

Bibloo jste rozjel v červnu, předtím jste budoval sekci módy v Mallu. Co bylo motivací jít do vlastního projektu?

Potřeboval jsem jít dál a opět dělat svůj vlastní byznys. Mall byla obrovská škola a důležitá část mé pracovní kariéry. Jsem rád, že jsem tam mohl potkat mnoho lidí, například Ondřeje Fryce, který mi hodně dal.

Segment módy ale není jednoduchý, jsou tam relativně vysoké bariéry vstupu…

V tom určitě máte pravdu, je to jeden z nejtěžších segmentů. Móda je těžký byznys z hlediska financí, z hlediska sezónnosti, je potřeba umět pracovat se zásobami, to je asi nejtěžší. V neposlední řadě je velice důležité mít kontakty na nejlepší značky, protože získat je opravdu není jednoduché.

Zmínil jste zásoby – sklad máte jen jeden, na pražském Zličíně, kde zároveň i sídlíte?

Ano, a to byl od začátku důvod, proč jsme si vybrali tento objekt. Zásadní pro nás byl požadavek skladu v blízkosti kanceláří, aby všem lidem, kteří se zbožím pracují, byl kdykoliv k dispozici. Všechny velké firmy mají sklad třeba 15 kilometrů od kanceláří, a tím pádem jsou lidé více méně odtrženi od produktu. Podle mě je velmi důležité, aby každý pracovník od ateliéru, přes marketing až po zákaznickou péči nabízený produkt znal.

Navíc, pokud nastane nějaký problém v rámci zákaznického servisu, pracovník může mít konkrétní kus zboží do pěti minut na stole a vše tak řešit velmi operativně. A v neposlední řadě máme v našich prostorách vlastní ateliér, kde všechny produkty fotíme. Na vizuály ani focení nevyužíváme třetích stran, a díky tomu jsme v tomto ohledu hodně flexibilní.

Jakou má váš sklad kapacitu?

V současnosti jde o 7 000 metrů čtverečních, ale už nyní máme v plánu jeho rozšíření.

Takže všechno zboží budete odesílat odsud? I do Maďarska či Rumunska, kam se chystáte?

Všechny operace řídíme opravdu odsud. Od začátku držíme pointu sdílení skladu. Protože další z věcí, na které může byznys s módou zkolabovat, je to, že pro každou zemi zřídíte vlastní sklad a pak špatně odhadnete objednávky zboží.

Každý trh má svá specifika. V každé zemi se lépe či hůře prodává jiná značka, naproti tomu jste pro některé trhy atraktivnější tím, že nabízíte i značky, které byste si pro tu danou zemi nedovolil objednat. Výhoda jednoho skladu je tedy ta, že učiníte hromadnou objednávku a zboží sdílíte pro všechny trhy. Tím se vlastně zvyšuje i nabídka portfolia.

Lidé se obávali nakupovat oblečení na internetu. Už jen kvůli velikosti, která se přes internet bez vyzkoušení špatně odhaduje. Trend se ale pomalu obrací. Jaký je nyní potenciál pro segment prodeje módy přes internet v Česku?

Trh určitě roste. Ale v porovnání s tím, jak se prodává móda přes internet v západních zemích, jsme pořád na začátku. Český i slovenský zákazník začíná ztrácet zábrany a situace se zlepšuje.

Jak ho zábran zbavujete?

Poskytujeme například prodlouženou lhůtu na vrácení zboží v délce 1 měsíce. Výměnu zboží či vrácení peněz zajišťujeme promptně. Do budoucna chystáme i sofistikovanější proces výměny prostřednictvím zákaznického účtu a další prémiové služby, které budeme postupně nasazovat.

Také bych chtěl podotknout, že u nás každý kus zboží před jeho odesláním prochází dvojí kontrolou. Pracovník zboží pečlivě osobně překontroluje při jeho přijetí do skladu a následně při výdeji směrem k zákazníkovi. Tím je zajištěno, že produkt k zákazníkovi bude odeslán opravdu bez vady.

Když bychom měli být konkrétnější, jaká je v současnosti dynamika on-line prodeje módy v Česku?

Trh v rámci Česka a Slovenska roste v řádech nižších desítek procent. Je také potřeba si uvědomit, že mnoho projektů skončilo, na druhé straně ale neustále vznikají nové. V příštích letech se tento trend růstu určitě nezastaví. Móda je jeden z nejrychleji rostoucích segmentů e-commerce.

Jaká je vaše cílová skupina?

Nechtěl bych se zde vymezit pouze k jedné skupině. Ale obecně to jsou muži a ženy ve věkovém rozmezí od 20 do 45 let.

A znáte průměrnou hodnotu objednávky?

Průměrná objednávka u nás je přes 2000 korun, což je v rámci segmentu módní e-commerce nadprůměrná hodnota. 

Co jsou faktory, které nyní v e-commerce rozhodují o úspěchu?

Velmi důležitý je určitě zákaznický servis. Musíte vycházet lidem maximálně vstříc a raději nechat povědomí o firmě virálně šířit mezi lidmi, než je vytvářet pomocí reklam. Nabízíme mnoho prozákaznických výhod, které zákazníci uplatňují, ale které marketingově vůbec nepodporujeme.

Je lepší, když si to lidé řeknou mezi sebou a jsou překvapeni, než když jim to nutíte reklamou, a pak jsou spíše zklamaní. Takového zákazníka je pak 3–5× dražší získat zpátky.

A jak moc je pro vás klíčová rychlost dodání?

Do budoucna to vidím jako obrovskou prioritu. Před necelými dvěma týdny jsme naplno spustili službu Bibloo express. Znamená, že jsme schopni v Praze doručit zboží zákazníkovi v den objednání, bohužel prozatím mimo víkendu. V tom vidím obrovský smysl. Pracující zákazník nemá čas stát fronty v obchodě, hledat parkování a podobně.

Jak jsem zmínil, na trhu jste od června. Jak jste se za tu dobu zde uchytili?

V současnosti realizujeme nižší stovky objednávek denně, což si myslím, že je pro začátek velmi slušné. Samozřejmě to funguje díky dobré přípravě a dlouhodobému plánu, který jsme nastavili. Postupujeme tak, abychom splnili čísla, která jsme si určili pro rok 2015 a 2016. Projekt na to musí byt samozřejmě kapacitně připraven.

Nedávno jste vstoupili do Maďarska. Jaký tam očekáváte vývoj?

V Maďarsku vidím obrovský potenciál a v příštím roce tam můžeme velmi dobře růst.

Plánujete otevřít i Rumunsko. K tomu by mělo dojít kdy?

Rumunsko spouštíme na začátku roku 2016.

A všechny tyto zahraniční aktivity řídíte z Česka?

Vedení i zákaznickou péči máme zde v Praze, přičemž veškeré země jsou plně lokalizované. Když si něco objednáte v Maďarsku a následně zboží chcete vrátit, vracíte jej na maďarskou adresu. Tím se snažíme docílit toho, aby zákazník měl co nejmenší obavy z případného vracení zboží.

Váš rozvoj je velmi rychlý, což s sebou přináší nároky jak na personální kapacity, tak na finance. Vše financujete sám, nebo za vámi někdo stojí?

Mohu říct, že máme investora. Vše tedy sám nefinancuji.

Vaším úkolem nyní asi je, co nejvíce rozšířit zákaznickou bázi, vytvářet zisk zřejmě není na pořadu dne?

Určitě je. Chci, aby byl tento byznys ziskový. Určitě to ale není honba jen za čísly. Ta musí dávat smysl ze všech úhlů pohledu. Samozřejmě, v době tak dynamického rozvoje, jakým postupujeme, je téměř nemožné vytvářet zisk. Nicméně i marže a další čísla týkající se nákladů jsou pro nás velice důležitá.

A kdy byste se tedy měli do zisku otočit?

Předpokládám, že to bude v první polovině roku 2016. Je to možná optimistické, ale vidím to velmi reálně.

Pohlížíte na Bibloo jako na globální projekt?

Rozhodně.

A jaká by měla být strategie rozvoje. Nejdřív obsadit Evropu a pak jít dále?

Prozatím budeme expandovat v rámci Evropy s tím, že zde v jednotlivých zemích zatím sledujeme vývoj a v případě vyššího růstu dále danou zemi více lokalizujeme.

Zatím jste ve střední a východní Evropě. Západ vás zajímá též?

Západ nás zajímá také, nicméně tam musíte jít opravdu hodně připravení. A to ze všech úhlů pohledu. Tento trh je vyspělejší, je tam větší konkurence a vysoké procento vratek.

S jakými dodavateli spolupracujete? Jsou to pouze větší firmy nebo i méně známé brandy?

Se všemi značkami jednáme napřímo. Vše často připodobňuji k offlinu, se kterým mám také zkušenosti. V tomto případě k většímu obchodnímu centru, které nabízí 100 až 200 značek. A takový počet bychom měli nabízet i my.

Portfolio by se mělo skládat z hlavních značek, které tvoří core byznys a poté ze značek, které doplňují celý koncept. U nich se pak zásadně nehledí ani tak na obrat či zisk.

Takže když uživatel vstoupí na vaše stránky, bude mít takový výběr, jako by vstoupil do velkých obchodních center na kraji měst?

BRAND24

V podstatě je to stejné, jako byste byl v obchodním centru, akorát u nás zákazník získává výhody e-commerce a kvalitní zákaznický servis.

Jsem přesvědčený, že produkt je strašně důležitý. Člověk na něj nesmí zapomínat. Produkt je totiž to, co dělá byznys, a jeho vývoj se nesmí v žádném případě zastavit. I značky mají vzestupnou a sestupnou tendenci. A na to musíme reagovat také v rámci portfolia.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).