Petr Ocásek: Někteří účastníci StartupYardu nepracovali na 100 procent

Podmínkou účasti v dalším běhu tříměsíčního akcelerátoru StartupYard bude povinnost docházet do kanceláře každý pracovní den. „Do dalšího běhu vyžadujeme jen týmy, které s námi v našich kancelářích budou opravdu moci být každý den od pondělí do pátku… ale klidně i po nocích a o víkendech,“ říká jeho organizátor Petr Ocásek.

Co se vám v prvním „turnusu“ StartupYardu povedlo, které ze stanovených cílů jste splnili?

Povedlo se nám akcelerovat týmy dopředu. Vidí jasně nebo minimálně zřetelněji svou vizi – kde chtějí jednou být, a strategii – jak se tam dostat. Nyní má každý tým už nějaké reálné zákazníky a uživatele a další „mentoring“ co je dobře nebo špatně dostává od nich.

Všech sedm firem, které dokončily StartupYard, považuje své rozhodnutí zúčastnit se za správnou volbu. Stejně tak máme pozitivní zpětnou vazbu od investorů a snad všichni mentoři s námi budou pokračovat i v dalším cyklu.


Autor: Ondřej Hošt

Petr Ocásek

Kdo z účastníků získal konkrétní nabídku od investora?

ProActify, kteří ji přijali (1 mil. Kč za 12,5%). S Lon­dýnskými investory vyjednává Uniplikator. SimpleTest dostal několik nabídek, zatím žádnou nepřijali a vyjednávají – dle mého názoru správně – za pár měsíců mohou mít řádově vyšší hodnotu. AskYou odmítli docela zajímavou nabídku na převzetí celé firmy a hledají dále tu správnou „seed investici“. BrandEmbassy nyní naopak investici nehledá, financují rozjezd z vlastních úspor a příští rok se chystají na tzv. „A round“, tedy získání investice ve výši od 500 tis. EUR výše. Jak je vidět, sebevědomí jim nechybí.

Jedním z našich hlavních „KPI“ bylo, aby třetina těch projektů získala do roka investici.. což se podle všeho podaří.

Co se vám naopak nepovedlo?

Zajistit u všech týmů 100% nasazení – proto třeba do dalšího běhu vyžadujeme jen týmy, které s námi v našich kancelářích budou opravdu moci být každý den od pondělí do pátku… ale klidně i po nocích a o víkendech.

Na Demo Day do Londýna se nám nepodařilo přilákat dostatek investorů, na druhou stranu od těch co tam byli, máme my a zejména naši absolventi velmi pozitivní hodnocení. Máme tam tak již své „ambasadory“, kteří nám pro příště pomohou zajistit větší audienci.

Z pohledu organizace jsme nestíhali hlavně byrokracii – u některých firem jsme smlouvy o převodu podílů podepisovali až na konci StartuYardu.

A nakonec se ukázalo, že jsou projekty, kterým neumíme v dané fázi významněji pomoci – proto jsme se zhruba v polovině programu dohodli s LittleMonster o pozastavení jejich účasti a o dokončení v příštím turnusu.

Co v jarním turnusu změníte?

Smlouvy budeme mít dopředu na našem webu… Jak bylo řečeno, budeme vyžadovat fulltime přítomnost (alespoň šéfa a lidí, kteří se starají o byznys). Budeme ještě globálnější: budeme nově přijímat i projekty ze zahraničí, nejen z Česka a Slovenska. Preferujeme firmy založené v Anglii či případně v Delaware, ale dokážeme se poprat i s českou firmou pokud je to nutné.

A těm asi osmi vybraným firmám nabídneme více: po skončení tříměsíčního mentoringu ještě další tři měsíce kanceláří zdarma v připravovaném pražském TechHu­bu a investice až 500 tis. Kč.

Zůstává v platnosti, že za naši hlavní přidanou hodnotu považujeme mentoring a kontakty. Také podíly které si výměnou za naše služby bereme budou stejné: 5–10 % podíl v případě, že startup nepožaduje investici a 10–20 % v případě, že ji požaduje. Předběžné přihlášky mohou zájemci posílat na info@startu­pyard.cz

V čem vidíte do budoucna smysl akcelerátoru StartupYard?

Úspěch těch týmů je hlavně jejich zásluha. Akcelerátor pomůže každému týmu jen tolik, jak to daný tým dovolí. My jsme vlastně jen takové zrcadlo, ve kterém mohou vidět sami sebe v lepším světle…, ale když se nedívají, nebo nechtějí vidět, tak s tím nemůžeme, a vlastně ani nechceme nic dělat.

CIF16

Co říkal Petr Ocásek před začátkem prvního StartupYardu? O nápady nouze není. StartupYard vám je pomůže uskutečnit

Mně osobně přijde velmi důležité, že i kdyby čtyři z těch sedmi firem zkrachovaly, tak zkušenosti a kontakty získané u nás si zakladatelé přenesou do dalšího podnikání. To bude pravděpodobně lepší a půjde jim to lépe od ruky.

My sice papírově investujeme do firem, ale prakticky spíše do konkrétních lidí. Do dvaceti lidí, kterým jsme změnili život a kteří budou měnit jednou život dalších českých podnikatelů. Třeba tak, jak to dělá Jakub Nešetřil z apiary.io. Věřím, že stojíme u začátku třetí české internetové generace podnikatelů, která bude fungovat jako komunita a kde zkušenější budou pomáhat těm začínajícím. Moc děkuji našim mentorům za  to, že s rozhýbáním té komunity aktivně pomáhají!

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 12. 2011 13:18

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »