Petr Slováček (CETIN): Jsme v podstatě takový bohatý startup

Bývalý technický ředitel O2 má za sebou prvních sto dní v nové firmě i nové pozici. Chystá prý i rozšiřování optické sítě.

Prvního června vznikl CETIN a O2 přišlo o infrastrukturu, kterou si muselo začít kupovat od svých bývalých kolegů. Změna to byla i pro Petra Slováčka, který si prošel vším, co tuzemské telekomunikace od revoluce zažily. Teď je z něj ředitel, který se z pražské Brumlovky vrátil zase do Žižkovské věže, kde svou kariéru začínal. 

Práce v CETINu trochu připomíná startup. Odpadají tu desítky schůzek a věci se řeší mnohem rychleji. Je to náročnější práce, ale když vás něco baví, tak to člověka naopak nabíjí, vysvětluje Slováček. 

Firma, které vládne triumvirát Vlček-Slováček-Frankl, se teď pouští do rozšiřování optické sítě. V lokalitách, kde jsou dnes dostupné rychlosti kolem šesti Mbps, se do půl roku dostaneme až na sedminásobek, vysvětluje své plány Slováček v rozhovoru s tím, že by se změny měly dotknout víc než stovky tisíc domácností. 

Chcete investovat, ale zároveň CETIN půjčil PPF 32 miliard korun. Kde berete peníze?

Jedna z těch velkých změn po dělení je v tom, že můžeme investovat s delším horizontem, než jsme byli zvyklí. To je výhoda infrastrukturální společnosti. V našem případě to znamená, že jsme začali plánovat investice, které mají návratnost deset a více let. V tuto chvíli máme připravený masivní investiční program, který ještě není finálně ke zveřejnění, ale dá se říci, že on nás do optiky potečou miliardy korun. To by mělo do pěti let vést k plošnému zvýšení rychlostí v celé síti.

Jak vypadá časový plán rozvoje optické sítě a kolik jste si pro expanzi vyšetřili peněz?

Už na konci loňského roku jsme vybrali lokality, kde můžeme rychle vybudovat optiku a kde můžeme postavit DSLAMy. Vybrali jsme 900 lokalit, které teď začínají nabíhat. Tam se investice pohybovaly kolem půl miliardy korun. Naše ambice spočívá v tom, že teď máme rozplánovány investice, které chceme do konce roku nastartovat tak, aby během příštího roku jely naplno. 

Z dnešních pětatřiceti procent přípojek, které mají rychlost nižší než 16 Mbps, bychom se během tří let chtěli dostat na hodnotu kolem dvaceti procent. A zároveň osmnáct procent přípojek už by měly poskytovat rychlost vyšší než 100 Mbps. 

Když jsme spolu mluvili před rokem, sliboval jste, ještě v pozici technického ředitele O2, vektoring. Jak to vypadá?

Udělali jsme několik zkoušek, vybírali jsme různé lokality a různé kabely. Výsledky jsou poměrně dobré. Ta technologie, která se nasadí na přístupové síti, dokáže eliminovat nedostatky, které na metalické síti jsou. 

Pokud to nakonec nasadíme, tak by se mohly rychlosti připojení, které se dosud pohybovaly kolem 40 Mbps, až zdvojnásobit. Je to spojeno i s dalšími možnostmi, které umožňují nové DSLAMy. Ve výsledku tak lze v celé síti násobně zvýšit rychlost. 

Kdy by se to mohlo reálně stát?

Zatím nám to vychází na příští rok. Snažíme se to urychlit, ale musí na to být připraveno i všechno okolo. Musíme se také domluvit s našimi velkoobchodními zákazníky. Protože pokud to rozjedeme, tak jim můžeme rozhodit nastavení jejich služeb. Rozjet to není složité, musíme ale náš postup koordinovat podle dohod s klienty. 

Pokud třeba na nějakém kabelu pustí vektoring, tak tam už nelze poskytovat další služby, jako je třeba unbundling. Místo toho ale poskytujeme virtuální variantu, aby nevznikly problémy jako třeba v Německu. 

Petr Slováček

  • Od roku 1989 zaměstnanec postupně SPT Telecom, Český Telecom, Telefónica, O2 a nakonec CETIN
  • absolvent ČVUT, po škole pracoval ve Výzkumném ústavu telekomunikací
  • ženatý, otec dvou dcer a jednoho syna

Jaké jsou vaše další plány s DSL?

Rozvoj přístupové sítě je u nás založen na rozvoji optiky. Bez toho to nejde. Snažíme se o to, abychom infrastrukturu stavěli tak, že zasáhneme co největší území republiky. Už teď protahujeme optiku z centrálních ústředen blíž k zákazníkům. 

Naším cílem je být s optikou maximálně 300 metrů od zákazníka. I tak se pak můžeme dostat na rychlosti vyšší než 100 Mbps. Abychom ale byli úplně fér: neplánujeme v krátké době vyměnit naši infrastrukturu za FTTH, jinými slovy – až do bytů optiku tahat nebudeme. Zatím se to prostě nevyplatí.

Teď děláme první kroky v rozvoji optiky. Na konce optických sítí můžeme dát zařízení, kterému stále říkáme DSLAM, ale je možné tam nainstalovat i jiné karty, a to včetně třeba nakonec i FTTH. 

Na současnou přístupovou síť dáváme VDSL téměř všude, tím pádem rušíme omezení osmi megabitů a můžeme pustit dvacet a výše. K tomu jsme začaly stavět DSLAMy na optice, to znamená rychlost 40 Mbps a vyšší. Letos jich máme naplánováno několik set. 

Nabízíte své služby velkoobchodně. Je možné, že budete poskytovat i pasivní infrastrukturu tak, že by si operátoři třeba pronajali jen prostor v chráničce? 

My jsme infrastruktura, tím pádem nechceme infrastrukturu prodávat. Pokud dáte někomu trvalý přístup do pasivní infrastruktury, tak se připravujete o svůj byznys. Takže velmi diplomaticky řečeno budeme, ale jen v rámci povinností, které nám vyplývají z regulace. 

Jak jste se připravovali na rozdělení obou firem?

Dělení je pro nás strašná minulost. V principu se začalo připravovat přibližně před rokem. Uvnitř O2 se vytvořila skupina, která to měla připravit. Už tehdy byly známé důvody, proč by měl vzniknout CETIN. Musela se připravit agenda nejen technická, ale i obchodní a právní. S tím samozřejmě souvisí i naplánování valné hromady a podobně. 

To všechno jsme stihli tak, že na začátku roku jsme měli v rukách materiály, se kterými jsme mohli jít na představenstvo. Pak už jen valná hromada a k prvnímu červnu už došlo k fyzickému oddělení. Prvního června už na Brumlovce nebyl nikdo. 

Daleko důležitější je to, že od prvního června je pro nás O2 jen zákazník. I když ten největší, stále jen jeden z více klientů. Je jasné, že budeme řešit ještě nějaké formální a provozní věci, protože to byla velká změna a ty věci si teprve sedají. 

Když se před pár týdny šéf O2 Tomáš Budník omlouval za překopnutý kabel, omlouval se tedy i za vás?

Byl to náš kabel, to nemá cenu skrývat. My neobsluhujeme retail, a tak komunikaci řešilo O2, které je přímo v kontaktu se zákazníky. Po rozdělení je to prostě tak, že my máme téměř celou infrastrukturu, ale systémy, které tvoří mobilní služby, tedy ústředny a frekvence, zůstaly v O2.

MIF16

Máte za sebou zatím pozice technických ředitelů, ale teď je z vás poprvé v kariéře ředitel generální. Jaká je to změna?

Máme 1200 lidí a tisícovka jsou síťaři. Pro mě se tak až tolik nemění, protože pořád řešíme síť. Z tohohle pohledu je to stejné. Je pravda, že mi přibyly další kompetence jako obchod nebo finance, ale není to až tak velká změna. Pro mě je ale zajímavé to, že zatímco v O2 jsme vždycky jen integrovali koupené firmy, teď stavíme novou. Baví mě to. V tuhle chvíli je pro nás nejdůležitější dokázat na trhu to, že jsme nezávislí. 

36 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 9. 2015 2:56

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »