Hlavní navigace

Petr Žikeš (Safetica): Máme stovky klientů, do dvou let půjde o tisíce

20. 5. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Safetica Technologies
Safetica Technologies prošla výměnou generálního ředitele, získala další investici a nyní se chystá na prudkou globální expanzi nejen do Spojených států.

Brněnská společnost Safetica Technologies brání firmy před únikem dat. Před více než půl rokem prošla zásadní změnou. Její zakladatel Jakub Mahdal předal vedení Petru Žikešovi, který do společnosti přišel před třemi lety z AVG Technologies.

„Jakub v tuto chvíli pomáhá s rozvojem byznysu, spíše se pohybuje v obchodní části. Ale pomalu se začíná stavět do role zakladatele a jednoho z majitelů,“ říká v rozhovoru pro Lupu generální ředitel Petr Žikeš.

Firma, do které investovali Ondřej Tomek nebo zakladatel a ředitel firmy Soitron Ondrej Smolár, před třemi lety plánovala prudkou expanzi, kterou ale nakonec pozdržela. „…popravdě produkt ani firma na to v té době nebyly připraveny. Safetica sama potřebovala hlubší zkušenost, jak své řešení dostat k zákazníkovi a jaké know-how předávat partnerům,“ říká Žikeš.

Neznamená to ale, že by Safetica přestala být v růstu aktivní. S distribucí do zahraničí přes partnery neustala a zároveň pořádně zakořenila na českém trhu, kde nemá konkurenci. Navíc na konci února získala kombinovanou investici ve výši 1,5 milionu dolarů, kterou chce částečně použít právě na zahraniční expanzi. „Ročně rosteme o více než 100 procent. Jsme ale opravdu na začátku, trh se nyní začíná probouzet,“ říká Žikeš.

Safetica před třemi lety, kdy jsem se bavil se zakladatelem Jakubem Mahdalem, měla velké plány. Ty ale trochu zbrzdila, proč?

Když se vrátím čtyři roky zpět, tak tehdejší strategií firmy bylo co nejvíce expandovat do zahraničí, najít co nejvíce distribučních kanálů a obchodních partnerů, kteří budou prodávat Safeticu. A popravdě produkt ani firma na to v té době nebyly připraveny. Safetica sama potřebovala hlubší zkušenost, jak své řešení dostat k zákazníkovi a jaké know-how předávat partnerům.

Kdy jste si tohle uvědomili?

Asi před třemi lety, kdy jsme si řekli, že náš produkt musíme prodávat přímo my. A tím si osahat prostředí zákazníků, zjistit, co jsou jejich potřeby, a sami implementovat naše celé řešení. To vše, abychom získali know-how, o kterém jsem mluvil.

Neříkám tím ale, že jsme s distribucí přes partnery úplně ustali, ta funguje dál. Primárním cílem bylo, aby Safetica měla kontakt se zákazníky a nasbírala co nejvíce zkušeností. S tím byla spojená i změna produktu, aby byl schopen plnit všechny potřeby trhu.

A lokální trh jste v této době nechali stranou?

Vůbec, během posledních třech let se nám zde naopak podařilo stát se lídrem na trhu interní bezpečnosti či prevence úniku dat. V tuto chvíli máme kolem 280 českých i slovenských zákazníků. Jenom za první čtyři měsíce tohoto roku se nám jejich počet zvýšil o 50.

Přestože se tedy snažíme o zahraniční expanzi, tak jsme stále hodně aktivní na lokálním trhu, kde už s klienty dokážeme pracovat a hlavně s nimi máme dlouhodobý vztah.

V posledních třech letech Safetica změnila nastavení procesů a vyvinula se směrem k tomu, aby byla připravena na další růst a na vyšší počet zákazníků.

A v rámci toho došlo i k vašemu povýšení?

Ano, Jakub Mahdal si uvědomoval, že potřebuje někoho, kdo mu s tímto pomůže. Jsem ve firmě tři roky, zkušenosti mám i z mého předchozího zaměstnání v AVG Technologies a postupně jsem od počáteční podpory začal čím dál více pomáhat s organizací práce ve společnosti. Na základě toho jsem loni dostal nabídku, jestli firmu nechci vést. A tuto nabídku jsem samozřejmě rád přijal.

Takže Jakub Mahdal se nyní posunul více do strategičtější polohy?

V tuto chvíli pomáhá s rozvojem byznysu, spíše se pohybuje v obchodní části. Ale pomalu se začíná stavět do role zakladatele a jednoho z majitelů, se kterými se potkávám na pravidelné bázi, a bavíme se o tom, jak se nám daří plnit cíle.

Není to ale jen o reportingu, je to i o určité partnerské spolupráci, kdy se mi všichni investoři snaží pomoct, abychom byli co nejefektivnější. A nejen z pohledu obchodu, ale i z pohledu technologie.

Žádný investor, který je v naší firmě zainteresován, to nedělá kvůli rychlému výdělku. Všichni věříme v to, že Safetica je firma, která má na trhu své místo. Trh interní bezpečnosti je stále v plenkách, takže potenciál je stále velký. 

Co ale konkurence? Nevznikli na trhu hráči, kteří dělají totéž co vy?

Konkurenci ve světě máme. Většinou jde ale o velká řešení společností působících na poli informační bezpečnosti, jako je Symantec nebo McAfee. Ti ale tuto oblast nemají jako svůj hlavní byznys.

Druhou věcí je, že primárně míří na entreprise zákazníky. To znamená hodně velké firmy, které si mohou dovolit investovat své interní zdroje, tedy čas i práci, na nasazení takového produktu. Safetica se snaží cílit na menší zákazníky a nabídnout jim řešení, které je pro ně jednoduché na nasazení a dostupné.

To si myslím, že je naše výhoda jak v Česku, kde 9 z 10 podniků nemá žádné Data Loss Prevention (DLP) řešení (řešení proti úniku citlivých dat, pozn. redakce). A ve většině případů o něm ani neslyšelo, takže je to i o určité edukaci.

Takže kdo je vaším typickým zákazníkem?

Zaměřujeme se na firmy od desítek do tisíce počítačů. Tím ale neříkám, že nejsme schopni nabídnout řešení i větším zákazníkům. Máme i klienty, kteří mají několik tisíc stanic.

Pokud jde o segment, tak ze zkušenosti z Česka víme, že zejména výrobní firmy nebo podniky z oblasti automobilového průmyslu si uvědomují, že interní bezpečnost musí řešit. Už jen proto, že dodávají velkým automobilkám, mají s nimi podepsané dohody s velkými pokutami, pokud se ztratí výrobní plány či podobné věci. V našem řešení vidí pojištění, kterým si zajistí snížení rizika.

Kromě výrobních jde ale i o logistické a obchodní společnosti nebo firmy z finančního sektoru, u kterých jsme ale zatím na začátku.

Váš produkt se neustále vyvíjí. Jak z pohledu samotné technologie, tak i z pohledu uživatelské přívětivosti (UX). Orientujete se ale již i na mobilní zařízení? Přeci jen trend je takový, že zaměstnanci je čím dál častěji využívají k práci  ze svého domova či obecně mimo pracoviště.

V našem novém produktu Safetica 7 jsme rozšířili podporované platformy právě i o mobilní zařízení. Máme tedy první verzi pro operační systémy Android a iOS. V tomto segmentu ale chystáme spoustu věcí, které pomohou našim zákazníkům. A je to z toho důvodu, který jste zmínil. Jde ale opravdu o zatím první naši vlaštovku v této oblasti.

Pro vás je to jistě velmi důležitý segment…

Je to tak. Tato řešení ale nenabízíme samostatně, jde o doplnění našeho produktu, aby firma viděla, odkud a přes co její zaměstnanci pracují a měla data ochráněna i přes tyto kanály.

A další novinky, které chystáte?

Dále připravujeme i podporu produktů od Applu, jelikož vidíme, že i tato platforma se začíná rozšiřovat. I když to stále není v Česku tak markantní jako v zahraničí. A další věcí, kterou chystáme, je poskytnout cloudovou variantu produktu..

Zejména menší zákazníci totiž často nemají vlastní servery, kde by nainstalovali správu produktu Safetica. Cloudová varianta tohle všechno vyřeší za zajímavých podmínek i z hlediska nákladů. To všechno chystáme ve střednědobém horizontu, spíše v příštím roce.

K tomu všemu vám má pomoci i získaná investice ze začátku roku ve výši 1,5 milionu dolarů. Kromě vývoje půjde část peněz i na expanzi. Soustředíte se teď hlavně na Spojené státy…

Je to trh, který má velký potenciál, ale v tuto chvíli jsme tam stále ještě na začátku. V těchto dnech teprve podepisujeme první distribuční smlouvu, od června bychom tam mohli mít první zákazníky a rozjíždět celou distribuční síť. Zároveň si chceme ověřit, jestli náš produkt vyhovuje potřebám amerického trhu, nebo jestli bude potřeba udělat určité změny.

Přistupují firmy v USA zodpovědněji k ochraně svých dat než v Česku?

Současná situace tam určitě není podobná té v Česku, kde 9 z 10 firem ochranu dat vůbec neřeší. Americké firmy mají širší povědomí, ale stále tam existuje spousta podniků, které se interní bezpečností dosud nezabývají nebo mají jen základní ochranu. Častou motivací je naplnit požadavky legislativy – například ochrany zdravotních záznamů o pacientech. To ale není jenom o bezpečnosti, ale spíše o tom, že chtějí mít u konkrétní regule tu „fajfku“ splněno.

Když bych to měl říct obecně, tak na trhu stále chybí uvědomění si bezpečnostních rizik. Samozřejmě se zveřejňováním různých úniku dat se povědomí zvedá, ale je i na nás, abychom trh edukovali. Jelikož ve chvíli, kdy se stane problém, tak je již pozdě a pak jste ochotni investovat nemalé částky, abyste vše zachránili a aby se vše znovu neopakovalo.

Čeká nás tedy doba, kdy bude konec Edwardů Snowdenů a podobných whistleblowerů?

To je hodně vysoký cíl. Ale s naším softwarem jsme určitě schopni zamezit takovýmto typům úniků. Ale i tady je určitá kontroverze. Když se budeme bavit například o Panama Papers, asi se shodneme na tom, že je dobře, že tato data unikla. Na druhou stranu ale podle mne brzy nastane doba, že když půjdete do právní kanceláře, budete se ptát, jakým způsobem budou chráněna vaše data. Protože vám se může stát zcela to samé, což vás může samozřejmě poškodit.

Můžete mi přiblížit vaše současné výkony? Sdělujete tržby?

Ty neříkáme, ale co mohu prozradit, je to, že ročně rosteme o více než 100 procent. Jsme ale opravdu na začátku, trh se nyní začíná probouzet.

To mi říkal před třemi lety Jakub Mahdal. A také říkal, že hodnota firmy do pár let překročí miliardu korun…

Nerad mluvím o miliardách, pro mě jsou důležitější zákazníci. Nyní jich máme nižší stovky, ale do dvou let se budeme bavit o tisících.

BRAND24

A klíčová v tomto ohledu bude Amerika?

Severní Amerika v tomto ohledu určitě bude mít svou roli, ale uzavřeli jsme také smlouvu s firmou, přes kterou budeme řešit distribuci do celého světa. Zatím o tom ale nemohu mluvit, vše budeme oznamovat až příští měsíc.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).