Hlavní navigace

Petra Mikesková (ChciPráci.cz): Stížnosti nechápu, fungujeme podobně jako Google

8. 1. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Advertising ONE
Nový pracovní portál se od začátku pyšní tím, že nabízí nejvíce pracovních pozic na českém internetu. Konkurence to ale vidí jinak.

Do Česka v polovině října vstoupil nový pracovní portál ChciPráci.cz, za kterým stojí americká firma Business Web Solutions (BWS). V Česku ale zastoupení nemá a mandát pro řízení jejích aktivit v Česku má agentura Advertising ONE.

„BWS nám dali do ruky prodejní nástroj, stanovili cíle a chtějí logicky vidět výsledky,“ říká marketingová manažerka ChciPráci.cz, která je právě z agentury Advertising ONE.

Pokud jde o cíle, ty nový pracovní portál od svého počátku překračuje, tvrdí Petra Mikesková. „Zadali jsme si cíl, že během osmi týdnů chceme na portál přilákat 200 000 návštěv. To jsme překročili a dle Google Analytics jsme na průměrné měsíční návštěvnosti 150 000,“ vypočítává.

ChciPráci.cz se od začátku pyšní, že na portálu lidé najdou největší počet nabízených pracovních pozic na českém internetu. Netrvalo ale dlouho a ozvala se skupina LMC (provozující portály Jobs.cz a Práce.cz), že jim nový portál vykrádá databázi nabídek. Podle Mikeskové to ale není pravda.

„Zobrazujeme nabídky a uchazeč, pokud si ji rozklikne, přichází zpátky k jejímu zdroji, takže i k našim konkurentům. Kampaní konkurentům vlastně přivádíme další uživatele,“ tvrdí. „Jde o princip, který vidíme například na Googlu,“ dodává.

Jak dlouho probíhala příprava vstupu portálu ChciPráci.cz na český trh?

S investory jsme v intenzivním kontaktu přes půl roku. Pomáhali jsme jim řešit analýzu trhu, vstup na něj, začali jsme připravovat kampaně a podobně. Celkově se tomu věnují ale už více než rok a půl.

Kontakt s BWS tedy nyní po rozjezdu služby musí být asi hodně intenzivní?

Samozřejmě. BWS nám dali do ruky prodejní nástroj, stanovili cíle a chtějí logicky vidět výsledky. Český trh je v posledních dvou letech velmi dynamický. Z nezaměstnanosti se to tu otočilo zcela do opačného směru a v BWS potřebují znát vše o vývoji situace na českém trhu a také, jakým směrem bychom chtěli jít dál.

Podobných pracovních portálů je v Česku hodně, ať už jde o nejznámější Práce.cz, Jobs.cz či další. Trh je z tohoto pohledu hodně nasycený. Jaká byla motivace zde rozjet další podobný portál?

To nám vcelku hezky zpracovala agentura Cream, když jsme v počátku řešili strategii. Jejich první analýza se věnovala jednotlivým cílovým skupinám a otázce, kdo z nich potřebuje pracovní portál. A závěr byl takový, že vlastně vůbec nikdo. Projekty, které jsou již na trhu, mají za sebou určitou historii a jsou tu hodně etablované.

V poslední době ale čím dál více cítíme, že nejde ani tak o sofistikovanost služeb, ale spíše o to, že dnes se náklady na sehnání pracovní síly zvyšují. Je totiž čím dál méně lidí, kteří hledají zaměstnání. Lidi na trhu práce prostě nejsou. A tato koncentrace úsilí nás zaujala.

A pomyslné „bílé místo“ jste našli právě v segmentu středních a malých firem (SME), na který se soustředíte?

Přesně tak. Kromě analýzy konkurence jsme se samozřejmě dívali i na ceny, které na trhu panují. Jsou tu subjekty s královským postavením na trhu a k tomu samozřejmě mají uzpůsobeny i ceny. Když jsme chodili po trhu a vyptávali se firem, tak si všechny povzdechly, že dnes je v podstatě nutností na těchto portálech být. Neviděly alternativu, kterou by ocenily.

Chci ale říct, že portály jako Jobs.cz nevnímáme jako naši konkurenci. Služby tohoto portálu jsou za ta léta hodně sofistikované a my nechceme dělat úplně to samé. Naším cílem je zachovávat jednoduchost služeb a koncentrovat energii na jedno místo. Navíc, když na ChciPráci.cz hledáte místo, neopakují se vám tam nabídky, které jste už jednou viděli. Duplicity odfiltrováváme.

To prezentujete jako jednu z vašich klíčových výhod.

Ano, je to pro nás klíčové. Z dřívějších průzkumů víme, že lidé chodili na několik portálů, kde ale často viděli zcela identické nabídky, takže ve výsledku jim vše ubíralo hodně času. My práci uchazečům usnadňujeme. U nás je vidět vše a pouze jednou. Další klíčovou věcí, která s tím dost souvisí, je nejvyšší počet pracovních pozic, které v Česku nabízíme.

Na portálu od jeho spuštění píšete, že zde pro zájemce o práci čeká až 99 procent pracovních inzerátů z celého českého internetu. Opravdu takto vysoké číslo platí?

Platí. V Česku dle oficiálních dat existuje zhruba 100 000 volných pracovních pozic. V současnosti zobrazujeme zhruba 80 tisíc inzerátů, přičemž číslo se samozřejmě v čase mění. Volné pozice jsou zákonitě vyšší číslo, už jen protože je řada pracovních pozic nabízena v jednom inzerátu několikrát, například prodavači nebo řidiči. Uchazečům tedy nabízíme opravdu většinu nabídek práce.

Z jakých zdrojů nabídky čerpáte?

Zobrazujeme data, která jsou dostupná na internetu. Jako nástroj využíváme systém umělé inteligence Watson od IBM, který se zaměřuje na kontextuální analýzu dat.

Takže nařčení konkurentů, kteří se po vašem vstupu na trh ozvali, že jim kradete nabídky, odmítáte?

Výrokům konkurence moc nerozumíme. Zobrazujeme nabídky a uchazeč, pokud si ji rozklikne, přichází zpátky k jejímu zdroji, takže i k našim konkurentům. Kampaní konkurentům vlastně přivádíme další uživatele. Využíváme výhod síťové komunikace a funkcionalit internetu.

Jde o princip, který vidíme například na Googlu. Ten vám taky zobrazí data třetí strany a pro vás je to relevantní zdroj, jelikož se po kliknutí na odkaz ocitnete na relevantních stránkách.

Pak jde ale o obchodní model a monetizaci…

Za zobrazení inzerátu na našem portálu od nikoho nic nechceme. Obchodní model spočívá v tom, že pokud si chtějí firmy přímo u nás zaplatit inzerci dané pracovní pozice, učiní tak. Ale za to, že zobrazujeme inzerát, který je zveřejněný jinde na internetu, nebereme žádné peníze.

Jinými slovy případných soudních sporů se neobáváte?

Neobáváme a neumíme si představit, co by mělo být jejich předmětem.

Na trh jste vstoupili v polovině října. Jaké jsou aktuální statistiky ohledně návštěvnosti portálu?

Zadali jsme si cíl, že během osmi týdnů chceme na portál přilákat 200 000 návštěv. To jsme překročili a dle Google Analytics jsme na průměrné měsíční návštěvnosti 150 000. Návštěv firemních uživatelů je z toho měsíčně více než 4 000.

Radost ale máme i z takových parametrů jako je míra opuštění nebo to, že lidé u nás pak zůstávají kolem pěti minut. To během probíhající kampaně opravdu není příliš obvyklé.

Jak se Češi staví k vyhledávání zaměstnání přes internet? Dodejme, že jsme v zemi, kde se stále vydávají tištěné inzertní noviny typu Annonce, což je v podstatě světový unikát.

Tady musím říct, že pokud jde o Prahu, tak se pohybujeme zcela v jiném světě než v ostatních částech republiky. Pražští uchazeči jsou velmi sofistikovaní a zkušení, vyznají se v lecčems. Ve zbytku republiky už tomu tak není a právě těmto lidem, začátečníkům, chceme vyhledávání usnadnit.

Při úvodních průzkumech jsme ale obecně byli překvapeni z penetrace internetu při vyhledávání zaměstnání. Zjistili jsme, že lidé, kteří chtějí změnit práci, jsou téměř všichni na internetu. Jejich podíl je někde mezi 80 až 90 procenty, což je velmi vysoké číslo. Ale ne každý už je tak sofistikovaný.

Jaká je cílová skupina portálu ChciPráci.cz z hlediska příjmů?

Z hlediska příjmové složky portálu je pro nás cílová skupina segment SME. Samotní registrovaní uchazeči mají vše zdarma. Firmy ale neoslovujeme tak, že bychom měli obchodníky po celém trhu, ale jejich oslovování je hodně postavené na marketingu.

Soustředíme se ale i na velké společnosti a personální agentury, se kterými jednáme osobně a máme pozitivní reakce. Původně jsme se chtěli soustředit jen na SME, kde stále vidíme potenciál, ale teď navíc zjišťujeme zájem i z řad velkých firem, což nám pomalu odkrývá další dveře, o kterých jsme netušili.

Tipy C

Bude Business Web Solutions se stejným portálem vstupovat i na další trhy? Nasnadě je například Slovensko.

Tyto plány sice zazněly, ale zatím nemáme mandát tuto věc řešit. Určitě se ale s expanzí do dalších zemí počítá. Ale vše ukáže až další vývoj. Na velké vyhodnocování je však zatím stále příliš brzy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).